Mega

Persbericht

Contact communicatiepartner:
Elaine Coussement bij Luna
Gsm: +32 473 70 30 03
elaine@luna.be

Belgische lowcost-energieleverancier Mega
verrast door onderzoek Economische Inspectie

  • Mega heeft een actieplan om nog transparanter te communiceren naar de consument;
  • biedt energiecontractprijzen aan die 15% lager zijn dan die van de concurrentie, volgens de recente onafhankelijke studie van de CREG;
  • moedigt gezinnen aan om de prijs van energie kritisch te vergelijken.

Leuven, Luik, 19 januari 2021 – Mega, de 100% Belgische leverancier van elektriciteit en gas, vormt momenteel het onderwerp van een onderzoek van de Economische Inspectie, in het kader van slapende contracten van Belgische gezinnen. Mega is verrast. Haar manier van werken is in overeenstemming met de wet. Er wordt momenteel ook een actieplan geïmplementeerd bij het bedrijf om de transparantie naar de consument nog verder te optimaliseren. Bovendien is Mega ongeveer 15% voordeliger dan haar concurrenten, inclusief haar verlengingstarieven. Dat blijkt uit de onafhankelijke studie die in december 2020 werd uitgevoerd door de CREG (Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas). Dit alles bevestigt de positie van Mega als duurzame, Belgische energieleverancier die voor iedereen toegankelijk is. Mega moedigt gezinnen nogmaals aan om kritisch te zijn in hun keuze.

Transparantie staat centraal in Mega’s actieplan

Tinne Van der Straeten, Pierre-Yves Dermagne en Eva De Bleeker, de ministers bevoegd voor Energie, Economie en Consumenten, vroegen aan de Economische Inspectie om een onderzoek te voeren naar de praktijken van de Belgische lowcost-energieleverancier Mega, in het kader van hun inspanningen om het aantal slapende verlengingscontracten te verminderen. Dat zijn contracten die verlopen zijn en waarbij er een nieuw prijsvoorstel gedaan wordt, individueel aan de betrokken klanten. Contracten worden als slapend beschouwd zodra de prijs noch beschikbaar is voor het publiek noch wordt aangeboden aan alle consumenten.

Thomas Coune, CEO van Mega: ‘Van in het begin hebben we gecommuniceerd over onze prijzen. We hebben er ons competitief voordeel van gemaakt. Vanaf 1 februari 2021 zullen we zelfs nog een bijkomende stap zetten in het kader van de voortdurende verbetering van de transparantie van onze verlengingstarieven. We verwelkomen trouwens te allen tijde objectieve en onafhankelijke expertises zoals die van de CREG’, voegt hij eraan toe.

Tot op heden waren de prijzen voor contractverlenging beschikbaar op MY MEGA, de persoonlijke ruimte van de klanten van de groene energieleverancier, evenals op hun factuur. Vanaf 1 februari zullen de prijzen gecommuniceerd worden via de website en zullen ze ook systematisch gepubliceerd worden op officiële marktvergelijkers (CREG Scan, CWaPE, BruSim, VREG V-test). Iedereen zal de mogelijkheid hebben erop in te schrijven.

Mega behoort tot de beste leerlingen van de klas, in de studie van de CREG

Het ministeriëel initiatief is des te verrassender gezien de CREG in december 2020 een studie heeft uitgevoerd over het besparingspotentieel voor particulieren op de Belgische elektriciteits- en aardgasmarkt (https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f2165). Mega wordt erin opgenomen als een duidelijk goedkopere leverancier – concreet ongeveer 15% goedkoper – dan de belangrijkste marktspelers. Alle regio’s staan door elkaar en de verlengingsprijs maakt eveneens deel uit van de studie.

Coune legt uit: ‘Deze positieve vermelding is het gevolg van een combinatie van factoren: een competitieve energieprijs, optimaal kostenbeheer, de klantenservice die centraal straat in onze strategie en onze lokale aanpak, dicht bij de consument. We reguleren onszelf om onze klanten beter van dienst te zijn. De grafieken van de CREG, weergegeven op pagina 22 tot 26 van hun studie, illustreren ons interessant aanbod.’

Marktaandeel en prijsniveau van de 10 duurste en 10 goedkoopste aardgasproducten in Vlaanderen (bron: studie van de CREG, december 2020):

Prijzen vergelijken, de gezonde reflex

Veel online vergelijkingstools stellen consumenten in staat om de prijzen van alle energieleveranciers te bekijken en een keuze te maken die past bij hun persoonlijke situatie. Vooral omdat de overdracht van een energiecontract tegenwoordig erg makkelijk is.

We betreuren dat een groot deel van de Belgische consumenten nog steeds hoge energieprijzen betaalt. We moedigen gezinnen daarom aan om regelmatig energieprijzen te vergelijken. Dit is des te belangrijker in de moeilijke economische periode die we nu doormaken. Mede vanuit onze waarden, willen we meer dan ooit onze missie waarmaken van duurzame en voor iedereen toegankelijke Belgische energieleverancier’, besluit Coune.

Wens je meer informatie of een interview?
Neem dan contact op met Elaine Coussement bij Luna:
elaine@luna.be of +32 2 658 02 92 / +32 473 70 30 03

Over Mega

Mega (Power Online nv) is een lowcost-energieleverancier voor particulieren en professionals in België. Het bedrijf, met maatschappelijke zetel in Luik, werd opgericht in 2013 door twee Belgische ondernemers, Michaël Corhay en Thomas Coune.
Mega sluit rechtstreekse energiecontracten met lokale producenten van groene stroom (bijvoorbeeld: windenergie en photovoltaics) en koopt ook energie in op de beurs.
De Mega-groep telt momenteel meer dan 100 werknemers in zijn kantoren in Luik, Leuven en Montpellier en geniet het vertrouwen van ruim 600.000 klanten in België. In 2020 bedroeg de omzet 280 miljoen euro en de bedrijfswinst zal wellicht meer dan 10 miljoen euro bedragen. In april 2019 ging het bedrijf van start in Frankrijk met Mega Energie. Vandaag bedient het bedrijf al zo’n 85.000 Franse klanten. Mega Energie heeft recent een strategisch contract getekend met Butagaz voor de levering van gas en elektriciteit.

Meer informatie: www.mega.be