Luna – communicatie­activiteiten

Luna - Communication Activities

Aanwezigheid in de zogenaamde ‘traditionele media’ geeft je krachtige en geloofwaardige zichtbaarheid bij een groot publiek. Zowel naar potentiële klanten buiten je eigen netwerk, als naar nieuwe medewerkers. Media zijn tussenpartijen waardoor je je andere doelgroepen bereikt met een multiplicatoreffect.

Goed communiceren met de pers vergt de juiste expertise en de juiste contacten. Maar ook de juiste inhoud. Die helpen wij jou bepalen. Wij bij Luna verzorgen jouw perscommunicatie van A tot Z. Van het bedenken van onderwerpen met een hoge nieuwswaarde, over het schrijven van persberichten tot een doorgedreven telefonische opvolging, en het verzamelen van de verschenen artikels.

Uiteraard volgen we het steeds evoluerende medialandschap op de voet, met behulp van onze uitgebreide persdatabase en goede contacten met journalisten. Door onze proactieve aanpak krijgt jouw nieuws optimale aandacht in de voor jou relevante media.

Via onze mediatrainingen tenslotte, leer je het maximum te halen uit elk interview. Je krijgt meer inzicht in hoe je je kunt voorbereiden op een interview, op welke manier je de controle over een gesprek kunt bewaren en hoe je het beste omgaat met valkuilvragen. Denk eraan dat regelmatige contacten met de pers je ook een vlottere toegang tot hen geven ingeval van een crisis.

Of het nu gaat om een positieve of negatieve belangrijke corporate communicatie. Een overname, de aankondiging van ontslagen, een management buy-out, een staking of nog een andere situatie: een klein akkefietje kan al snel uitgroeien tot een PR-ramp.

Elke belangrijke wijziging binnen een organisatie creëert onzekerheid en riskeert verkeerd over te komen. Met een goede en vooral tijdige voorbereiding en door het juiste verhaal proactief te brengen, kun je iedereen ‘meenemen’. Zeker bij slecht nieuws is het belangrijk om als eerste partij te communiceren. Andere partijen moeten zich dan inpassen in het kader dat jij geschetst hebt.

Is het kwaad al geschied? Ook dan kan Luna je helpen om de stroom aan informatie op te volgen en negatieve berichten bij te sturen. Met andere woorden: de schade voor je onderneming te beperken.

Enkele tips:

  • Denk goed na over positieve strategische boodschappen, hoe slecht het nieuws ook is dat je aan te kondigen hebt. Het enige dat werkt is een positieve communicatie.
  • Stel samen met ons een tijdlijn op voor je communicatie, met ruimte voor al je doelgroepen.
  • Besteed de nodige aandacht aan je interne communicatie. Goed geïnformeerde en gemotiveerde medewerkers zullen ook de juiste informatie geven aan derden.
  • Bepaal je doelgroepen zo dat je aan ‘mass customization’ kunt doen.
  • Zorg dat alle boodschappen in alle kanalen op mekaar afgestemd zijn. Je personeel en klanten lezen ook de krant…
  • Plan op tijd een mediatraining en een fotograaf in.
  • Regelmatige contacten met de pers geven je een vlottere toegang ingeval van slecht nieuws.
Luna - Website

Een website is nog altijd het visitekaartje van je onderneming, zelfs met de huidige overvloed aan social media. Het gaat dan over de inhoud, meer nog dan de vorm. Een duidelijke structuur, SEO-proof teksten, en to the point en heldere informatie over wat je doet. Een goede site legt de rode loper uit voor de prospects en kandidaten die je interesseren. Met de regelmatige publicatie van nieuws of blogs, scoor je bovendien hoger in zoekmotoren.

Denk je aan een nieuwe website, of wil je met content marketing mensen naar je site trekken? Wil je je website inzetten in een rekruteringscampagne? We adviseren je graag. We zorgen bovendien voor wervende content die je website (of intranet) dynamiseert en interessanter maakt. We schrijven regelmatig nieuwsitems of blogs voor je. En we zorgen voor een kwalitatieve vertaling die leest als ware ze geschreven in de moedertaal van de lezer.

Luna - Newsletters

In contact blijven met de vele contacten die je verzamelt. Top of mind worden of blijven bij prospects & suspects. Efficiënt contact houden met je bestaande klanten en op die manier aan cross selling doen. Het kan allemaal met een externe nieuwsbrief. Het geheim? Mensen informatie geven waar ze iets aan hebben, en in de kantlijn meer vertellen over wat je wil dat ze over jouw bedrijf en aanbod weten. Voor informatie die ze de moeite waard vinden, geven mensen graag consent!

Wij helpen je de juiste onderwerpen te vinden en we zorgen voor professionele teksten en vertalingen. We vertrekken zoals bij al onze activiteiten van de inhoud, maar verzorgen ook graag de lay-out en verzending van uw nieuwsbrief.

Luna - Email Shots

Heeft je organisatie nood aan (e-)mailings met als call to action bij voorbeeld de aanwezigheid op een evenement, het downloaden van content, het toestemmen in een afspraak, of het intekenen op een promotieactie? Van copywriting tot lay-out en verzending: een professionele aanpak is hier met name belangrijk om mensen over de streep te trekken. Wij stellen je ‘clickbait’-onderwerpen voor die je doelgroep aanspreken, en weten de juiste toon te vinden zodat mensen verder willen lezen. Zo kun je met je commerciële (e-)mailings een goed resultaat halen, online maar ook off-line.

Luna - Testimonials

Customer cases of testimonials zijn een prima communicatietool om je business te ontwikkelen, zeker in B2B. Jij gaat toch ook niet graag binnen in een restaurant waar niemand zit?

Cases illustreren wat je precies doet – en jouw toegevoegde waarde – met een concreet voorbeeld. Zo inspireren je klantenverhalen mogelijke nieuwe klanten. Bovendien wordt jouw bedrijfsnaam gelinkt met die van je klant. Professioneel uitgewerkte klantenverhalen zijn dan ook de beste reclame voor je business. Ze zijn overtuigender dan gelijk welke advertentie. Want wat een ander over je zegt is nu eenmaal geloofwaardiger dan wat je zelf zegt. Customer cases zijn bovendien inzetbaar in al je communicatiekanalen en kunnen bijvoorbeeld ook als ‘clickbait’ dienen in een commerciële mailing of een Facebook-campagne.

Wij gieten de getuigenissen van een klant graag in een video. Video’s scoren goed op je website of op social media. Wij maken dan een script, in overleg met jou en je klant, zorgen voor opnames met jouw of onze cameraman, en begeleiden de montage. Nadien zetten we de video in als onderdeel van je communicatiestrategie. Ook een geschreven getuigenis is nuttig. Die kan ingezet worden in verschillende communicatietools zoals je website, een nieuwsbrief, een brochure of een e-mailing.

Interne communicatie is de olie van een organisatie en zorgt dat alles gesmeerd loopt. Veel CEO’s krijgen hun boodschappen niet tot op de werkvloer. Een goede interne communicatie vergroot de betrokkenheid van medewerkers bij hun werkgever. Het zorgt ervoor dat je een team hebt, eerder dan een groep medewerkers. Een betere interne sfeer en dus meer tevreden werknemers. En dat heeft dan weer een positieve invloed op de productiviteit en het personeelsverloop.

Een succesvol bedrijf maak je van binnen uit. Neem je mensen mee in je (bedrijfs)verhaal. Houd iedereen betrokken bij wat je organisatie doet, bij jullie kernwaarden en bij je visie. Mensen die zich goed voelen binnen de organisatie zijn gemotiveerd, en willen zich verder ontwikkelen binnen je bedrijf. Een goede interne communicatie zorgt er voor dat alle neuzen in dezelfde richting staan. Qua communicatietools voor interne communicatie zijn er de oude getrouwen zoals nieuwsbrieven en blogs, of een intranet. En er zijn tools zoals Workplace (Facebook), Slack en Yammer. Keuze te over dus.

Luna heeft ook relevante ervaring inzake change communicatie. Het is niet evident om je medewerkers mee te krijgen als je een verandering wil. Hen motiveren met de juiste communicatie, op het juiste moment: dat is de essentie van change communicatie. Met de juiste aanpak zal de gewenste verandering ook gedragen wordt door de medewerkers en zullen ze mee in het verhaal willen stappen. Dat is uiteraard essentieel voor het welslagen van je veranderingsplannen.

Luna - Social Networks

Sociale media bieden tal van mogelijkheden om een bedrijf sterker in de markt te zetten, aan lead generation te doen, de rekrutering te ondersteunen, en ga zo maar door.

Wij bij Luna stippelen een sociale mediastrategie voor jouw bedrijf uit, die geïntegreerd is met je andere online en offline communicatie. We zetten je aanwezigheid op social media op, of sturen bij waar nuttig. We maken voor jou een social media-kalender en schrijven en/of posten (in jouw naam) regelmatig relevant nieuws of blogs. We maken video’s voor jou, speciaal voor je social media, of creëren een hele campagne met bijvoorbeeld een wedstrijd. Op LinkedIn werken blogs goed – als ze professioneel geschreven zijn. Ook directe contactname met prospects in jouw naam is mogelijk op LinkedIn.

Je kunt blogs en andere nieuwsitems trouwens perfect vermengen in een gewone nieuwsrubriek. Aangezien een blog als een beschouwing, een persoonlijke opinie kan geschreven zijn, kun je over belangrijke onderwerpen zowel gewone nieuwsitems als meerdere blogs posten. Blogs die door jouw collega’s geschreven worden, kunnen wij kort en krachtig reviseren indien nuttig. Of we schrijven een blog in jouw naam, na een kort telefonisch contact.

In het kader van Employer branding kun je blogs en social media krachtig inzetten met human interest-berichten.

Kortom: van advies over hoe je welke social media zinvol kunt inzetten, over ondersteuning bij lead generation via social media, tot en met het volledig beheer van je social media: wij doen het voor jou!

Luna - Campaigns

Sommige aankondigingen of onderwerpen zijn een volledige communicatiecampagne waard. Een digitale campagne, een lekker ouderwetse – maar daarom vaak heel doeltreffende – offline campagne, of gewoon een mix.

Enkele voorbeelden van campagnethema’s:

  • Een imagocampagne voor een product of organisatie;
  • Een evenement of beurs;
  • De lancering van een nieuw product of nieuwe activiteiten;
  • Een belangrijke corporate communicatie (zoals een IPO of een naamsverandering);
  • Een rekruteringscampagne;
  • De opening van een nieuwe winkel;
  • Een verkiezingscampagne.

Tools die kunnen ingezet worden in zo’n campagne zijn onder meer:

  • Web content;
  • Pers;
  • Blogs;
  • Video’s;
  • Social media (gewone posts of een betalende campagne);
  • SEA (Adwords);
  • Een radiospot;
  • Een folder;
  • Een bus-aan-bus bedeling.

Wij bij Luna stellen je graag een efficiënte en doeltreffende campagne voor, in functie van je doelstellingen. We gaan voor een aanpak waarbij verschillende tools mekaar versterken. We begeleiden je daarna bij de aspecten die je wil outsourcen: van één onderdeel tot het hele proces van A tot Z.

We leven in een beeldcultuur. Beelden, vormen en kleuren zijn een belangrijk communicatiemiddel.
Het is daarom belangrijk om een creatieve strategie om te zetten in een strategische creatie. In design dat veel meer is dan design. In vormgeving die een vertaling is van je visie en missie. Die je USP’s omzet in beelden, vormen en kleuren. 
Vormgeving draagt bij tot je communicatiedoelstellingen.