V33 consolideert zijn positie als marktleider in de houtbeschermingsmarkt

door Luna

Persbericht

Contact communicatiepartner:
Isabelle Schmit bij Luna
Tel.: +32 2 658 02 93
Gsm: +32 495 59 38 06
isabelle@luna.be

V33 consolideert zijn positie als marktleider
in de houtbeschermingsmarkt

Ondanks de crisis wint de fabrikant marktaandeel
en behoudt het vertrouwen van de consument

Lubbeek, 20 september 2022 – V33, marktleider in houtbeschermings- en verfproducten, houdt goed stand in een sector in moeilijkheden. Ondanks de crisis slaagt V33 erin om zijn plek te behouden in de competitieve markt in België. Dankzij zijn multichannelstrategie bevestigt het merk zijn leiderspositie in zijn voorkeurssegmenten: renovatieverven (+5,1%), houtbeschermingsproducten voor binnen en buiten (+0,5%), evenals de parketvernissen (+2,1%) waarvoor V33 het meest gekend is.* V33 streeft ernaar zijn aanbod in België uit te rollen.

In België noteert V33 de beste prestaties op vlak van de houtbeschermingsmarkt en behoudt het consumentenvertrouwen, ondanks de moeilijke context. De multichannelstrategie (operationeel, marketing en identiteit), die we tijdens en na de coronaperiode hebben opgezet, heeft zijn vruchten afgeworpen. V33 kon op al zijn teams steunen om hun jarenlang opgebouwde knowhow en technologieën te combineren die voldoen aan de behoeften van de hedendaagse consument’, zegt Chris Van Den Bosch, general manager van V33 Benelux.

Trends in de houtbeschermingsmarkt

Met de lockdown kende de houtbeschermingsmarkt in 2020 een enorme groei. Doe-het-zelfzaken bleven open, net als voedingswinkels. Consumenten die thuis moesten blijven, hebben zich massaal gewend tot doe-het-zelfzaken om werkzaamheden in huis en tuin uit te voeren. Het budget dat gewoonlijk wordt besteed aan vrijetijdsbesteding en vakantie, werd besteed aan de bescherming, renovatie, decoratie en binnen- en buitenverfraaiing van de woning.

Vanaf midden 2021 viel de houtbeschermingsmarkt echter terug. Volgens V33 verklaren twee factoren de daling van de activiteit. Enerzijds is de situatie veroorzaakt door de opeenvolgende lockdowns gestabiliseerd en anderzijds heeft het weer tijdens de zomer van 2021 het niet mogelijk gemaakt om de recordresultaten van 2020 te herhalen.

Deze trend zet zich in 2022 verder, met name door de terugkeer van de oude (pre-covid) consumptiegewoonten. Het vakantiebudget heeft weer de bovenhand gekregen op doe-het-zelfprojecten. Andere factoren zoals de stijgende energie- en levenskosten, spelen ook een rol.

V33 komt goed uit deze situatie

Ondanks deze ietwat sombere context verstevigt V33 in 2021 zijn positie als onbetwiste marktleider van veelzijdige en gebruiksvriendelijke renovatieverven voor alle soorten ondergronden (hout, metaal of plastic). De markt in dit segment kromp in totaal met 15,4%, in tegenstelling tot V33, die 5,1% aan marktaandeel won. De groei van dit assortiment wordt verklaard door de eerder genoemde kenmerken. Meer in het bijzonder vergen deze verven vooraf weinig voorbereiding en kunnen ze worden aangebracht in alle kamers van het huis, zowel in woon- als technische ruimtes (ruimten die onderhevig zijn aan vlekken en technische beperkingen). Een enkel product is voldoende om alle materialen in een kamer in huis te personaliseren. Met de “keukenrenovatieverf” kan de consument bijvoorbeeld de betegelde achterwand, het hout van meubels, het RVS van de koelkast, het werkblad, de tafel en de stoelen renoveren.

V33 is ook een leider in het segment van houtbeschermingsproducten zoals oliën, vernissen, beitsen, lakken, enz. Hoewel deze markt met 19% is gedaald, verhoogt V33 nog steeds zijn marktaandeel met 0,5%. Alleen al voor beschermende vernissen voor parketvloeren in huis, die al een gigantisch marktaandeel heeft (76%), groeit V33 nog steeds met 2,1%. En dit in een markt die met 10,6% daalt. Parketvernis is het product die het merk beroemd heeft gemaakt.

Bovendien blijft de trend dit jaar gunstig voor V33. Het merk verwacht tegen eind 2022 een omzet te behalen die veel hoger ligt dan die van 2019, onder voorbehoud van de actualiteit. In 2021 slaagde V33 erin om zijn koers te blijven varen in de houtbeschermingsmarkt met dezelfde omzet als in 2020. Ondanks de moeilijkheden in verband met de productie en de algemene bevoorrading van winkels, kende V33 in 2020 een omzetgroei van 40% ten opzichte van het voorgaande jaar.

V33: een winstgevende multi-channelstrategie om zijn leiderschap te consolideren

De fabrikant is niet op zijn lauweren gaan rusten om zijn reputatie te verstevigen en heeft lef getoond door ervoor te zorgen dat zijn productaanbod, vooral in België, verder werd ontplooid.

Chris Van Den Bosch, general manager van V33 Benelux legt uit: ‘Op operationeel niveau explodeerde de vraag tijdens de coronaperiode toen klanten een groter deel van hun inkomen besteedden aan werken in huis en tuin. V33 moest de productie opvoeren, terwijl personeel en fabrieken werden onderworpen aan drastische sanitaire maatregelen. V33 ging de uitdaging aan door te vertrouwen op de synergie van al zijn teams. De commerciële en administratieve afdelingen hebben enorm veel controlewerk verricht op de productverkoop om het productiebeheer te optimaliseren door het naar de meest populaire producten te sturen. Onze teams konden die evolutie en de toegenomen vraagcurve correct beoordelen, daar waar de geautomatiseerde software niet in staat was om de impact van de grote omwentelingen van de afgelopen twee jaar te beoordelen.

Op marketingniveau heeft V33 zich gericht op de nabijheid van zijn klanten (implementatie van een nieuw online communicatiekanaal) en zijn verdelers (ontwikkeling van op vraag en op maat gemaakt POS-materiaal, om te voldoen aan de nieuwe noden van e-commerce). We hebben verschillende communicatieacties opgezet, waaronder een campagne om de merkbekendheid te verhogen in 2021 die zijn vruchten afwerpt’, verklaart hij.

Tot slot voerde V33 een diepgaande identiteitsanalyse uit die resulteerde in een vernieuwd merkimago. Marie de Grivel, de kleindochter van de oprichter en voorzitter van de groep, heeft een denktank geleid over het erfgoed dat door haar voorouders is overgedragen en wil dit opwaarderen. ‘Het doel is om het bedrijf te ontwikkelen in overeenstemming met de verwachtingen van de huidige samenleving. Logischerwijs is er heel wat veranderd sinds V33 in de jaren vijftig werd opgericht. Communicatie is dynamischer en verloopt via tweerichtingsverkeer (via sociale netwerken), informatie bereikt ons onmiddellijk, “true speak” is de regel geworden en ook minderheden in de samenleving uiten zich terecht. Gezondheid en klimaat zijn ook bezorgdheden van de consumenten geworden. Rekening houdend met deze overwegingen, wil het merk V33 zijn erfgoed verenigen met de wereld van vandaag en morgen’, voegt Van Den Bosch toe.

Het concept van V33 in België

De V33-groep vestigde zich in België in de jaren ‘90. De benadering van de Belgische markt lag voor de hand voor de ontwikkeling van het merk. Het was inderdaad logisch dat V33 zich in Wallonië vestigde. De Waalse consument spreekt dezelfde taal als de Fransen, kijkt naar dezelfde televisiezenders en woont in een gebied dat grenst aan Frankrijk, waar V33 is geboren. Door te focussen op culturele en geografische nabijheid, evenals op gelijkaardige consumptiebehoeften, heeft het V33-concept ook in België succes gehad.

Het V33-concept? Vanuit het principe dat elk probleem anders is en dat de behoeften van klanten uniek zijn, biedt V33 Belgium aangepaste ondersteuning van het begin tot het einde van het project.

V33 Belgium kan ook terugvallen op de troeven van de V33-groep, zoals een onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling en een state-of-the-art productie, net als een sterke en gestructureerde marketingafdeling. Het vermogen om veel marktintroducties naast elkaar te beheren is het resultaat van de samenwerking met de lokale teams, die de behoeften van de markt identificeren tot aan de ontwikkeling van formules.

Meer in het algemeen voert het familiebedrijf een duidelijke en constante ontwikkelingsstrategie in België, zoals in zijn andere dochterondernemingen, om de Europese leider te worden in houtbescherming en verf. Naast het delen van zijn waarden (‘be true, stay close, designing useful solutions’), ongeacht het niveau van complexiteit van de projecten, mobiliseert V33 alle operationele en dienstmiddelen die nodig zijn voor zijn succes.

*Bron: BELUX-cijfers uit de GFK-marktanalyse eind 2021 over een periode van 12 maanden voor grote doe-het-zelfzaken op basis van uitbetalingswaarden.


Chris Van Den Bosch, general manager V33 Benelux


Wens je meer informatie of een interview? Neem contact op met Isabelle Schmit

bij Luna: isabelle@luna.be, 02 658 02 93 of 0495 59 38 06

Over V33

V33 Group werd opgericht in 1957 door Claude de Grivel. Het is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de productie van houtproducten en verf. Het bedrijf biedt een breed gamma aan innovatieve producten om alle materialen (hout, metaal, PVC, etc.) binnen en buiten de woning te beschermen, renoveren, decoreren en verfraaien. En dit allemaal met respect voor het milieu.

V33 is het hoofdmerk van de V33-groep. Libéron en Plastor zijn twee van hun andere merken die verdeeld worden op de Belgische markt. De naam V33 is ontstaan uit de creatie van een parketvernis met een uitzonderlijke weerstand, gelijk aan 33% van de hardheid van glas. Vandaag de dag ligt V33 aan de basis van oplossingen die leven geven aan een huis. Stap voor stap – van inspiratie, over advies, tot realisatie – begeleiden V33-experten gebruikers om hen te helpen slagen in hun projecten. De producten zijn performant, esthetisch en gemakkelijk aan te brengen. Ze zijn ontworpen, getest en vervaardigd om overeen te komen met alle levensstijlen.

V33 Group schittert op Europees niveau dankzij zijn knowhow en het engagement van zijn 700 medewerkers. V33 Belgium, één van zijn 7 dochterondernemingen en nationaal actief, is gevestigd in Lubbeek. Het team bestaat uit 14 medewerkers.

Voor meer informatie : www.v33.be