Resto du Cœur doet een nationale oproep voor virtuele voedseldonaties

door Luna
Resto du Cœur

Isabelle Schmit bij Luna
isabelle@luna.be

Resto du Cœur doet een nationale oproep
voor virtuele voedseldonaties

• Stijging van de vraag naar voedselhulp met 62% in 2020 (tegenover 2019).
  • Resto du Coeur koopt voor het eerst in haar geschiedenis zelf groenten en fruit voor haar restaurants.

Assenede, Brussel, Oostende, Tienen, 25 februari 2021 – Resto du Cœur België, één van de pijlers van de voedselhulp in het hele land, doet een nationale oproep voor virtuele voedseldonaties. Deze moeten het tekort aan niet-bederfelijke voedingsmiddelen goedmaken en voedselhulp garanderen, in ieder geval tot het einde van de lockdown. Voor het eerst in haar geschiedenis put de Federatie van Resto du Cœur uit haar eigen financiële middelen om extra groenten en fruit te kopen. Ze wil de stijging van de hulpvraag met ongeveer 62% compenseren en doorgaan met het verstrekken van evenwichtige maaltijden aan de begunstigden. De Federatie streeft ernaar 21 ton voedsel extra te bekomen via deze online inzameling.

Het uitstel van het versoepelingen en de bijkomende uitdagingen die het winterseizoen typisch met zich meebrengt, verergeren de situatie van de meest behoeftigen. Bovendien blijven de vraag naar voedselhulp en – meer in het algemeen – de armoede in België, toenemen. Resto du Cœur constateerde immers een substantiële stijging van de vraag, met name met gemiddeld 62% in 2020, tegenover 2019. Sommige Resto du Coeur kenden zelfs een verdubbeling van de vraag. Resto du Cœur deelde 1,1 miljoen maaltijden uit in 2020 tegenover 670.000 in 2019. Deze trend zet zich voort in 2021.

Jean-Gérard Closset, Voorzitter van de Federatie van Resto du Cœur België, verklaart: ‘Nieuwe mensen wenden zich nu tot Resto du Cœur voor hulp. Onder hen zien we veel zelfstandigen die door de crisis zijn getroffen, maar ook jongeren. De ironie is dat restauranthouders die hun zaak hebben moeten sluiten, vandaag in onze sociale restaurants eten komen halen.’

Er zijn echter verschillende factoren die de voedselinzameling van Resto du Cœur belemmeren. Om veiligheidsredenen, genomen zijn in lijn met de sanitaire crisis, kunnen de vrijwilligers van de sociale restaurants de producten niet meer ophalen bij de supermarkten. Bovendien daalden de voorraden in de sociale restaurants drastisch, vooral voor bepaalde categorieën niet-bederfelijke voedingsmiddelen. Dit zijn bijvoorbeeld blikken en bokalen met verschillende soorten groenten en fruit, en vis. Ten slotte werden de Europese fondsen die aan voedselhulporganisaties zoals Resto du Cœur zijn gestort, niet verhoogd om het hoofd te kunnen bieden aan deze uitzonderlijke situatie.

De Federatie komt haar sociale restaurants te hulp en roept op tot donaties

Voedseldonaties vormen het grootste deel van een voedselpakket. Resto du Cœur moet echter ook aankopen doen om de schenkingen aan te vullen.

Closset vervolgt: ‘Onze restaurants kopen bijvoorbeeld soep, brood, fruit, etc. Zelfs deze aankopen zijn soms niet voldoende om de vraag te lenigen. Onze nationale federatie moet dan als laatste redmiddel putten uit haar eigen financiële middelen om het tekort aan te vullen. In het verleden is dat al eens gebeurd voor aardappelen. En het gebeurt jaarlijks voor vlees en luiers. Nu is dit helaas ook het geval voor groenten en fruit. Het is een droevige primeur in onze geschiedenis. Dit dwingt ons om opnieuw een oproep te doen tot donaties.

De virtuele inzameling van voedselmanden ten gunste van de sociale restaurants

Gezien het tekort aan beschikbare goederen en de beperkte financiële mogelijkheden, heeft de Federatie de koe bij de horens gevat en een oplossing geïmplementeerd. Een online boodschappenlijst, waarmee iedereen dus virtuele voedseldonaties kan doen, is beschikbaar op de website van Resto du Cœur op: www.restosducoeur.be. Men kan nu ook maaltijdmanden kopen, waarvan de samenstelling de waardigheid van de begunstigden respecteert. Er zijn 9 verschillende manden: 3 ontbijtmanden aan €3 of €4; 3 verschillende maaltijdmanden aan €5, en tenslotte 3 manden met snacks voor kinderen, tussen €4 en €7. Elk mand wordt afzonderlijk verkocht en bevat voedingsmiddelen waarvan de voedingswaarde overeenkomt met een gezonde maaltijd: https://www.restosducoeur.be/nl/ons-helpen/schenk-maaltijdmanden.

In enkele klikken kunnen donatoren via de twee online formulieren de goederen uit het boodschappenlijstje of de voedselmanden van hun keuze in de gewenste hoeveelheden kopen en rechtstreeks aan de restaurants geven. De Federatie van de Belgische Resto du Cœur doet vervolgens dienovereenkomstig bestellingen en verdeelt deze goederen over de mensen die hulp vragen in al hun sociale restaurants. De goederen die worden aangeboden in de ‘boodschappenlijst’ en in de ‘maaltijdmanden’, bevatten producten voor basisbehoeften die niet op voorraad zijn in de Resto du Coeur.

Op vlak van voeding, ligt de nadruk op droge producten die lang kunnen worden bewaard, maar die consumeerbaar moeten zijn en in individuele porties kunnen worden verdeeld, inclusief dranken. Een pakket bestaat uit een complete en gezonde maaltijd per persoon in een bepaald huishouden. Het omvat basisvoedingsmiddelen: groenten, een zetmeelrijk product en vlees of iets gelijkwaardigs. Snacks worden indien mogelijk toegevoegd.

Financiële donaties kunnen worden gestort op rekening BE44 2400 3333 3345 met de mededeling: ‘Inzameling 2021’ of rechtstreeks via de website van de Federatie.

Schenkers krijgen voor donaties gelijk aan of groter dan €40, een fiscaal attest van de Resto du Coeur.

Daarnaast vraagt Resto du Cœur een bescheiden financiële bijdrage van de provinciale, regionale en nationale overheden, die volgens de federatie sociaal verantwoordelijk zijn. Momenteel heeft alleen het Waalse Gewest steun aangeboden.

Standvastige en aanmoedigende steun van donoren

Resto du Cœur dankt de Belgische bevolking, die over het algemeen positief reageert op haar oproep: ‘We hebben een toename gezien van ongeveer 20% van het aantal nieuwe donatoren en ook het aantal donaties van de regelmatige donatoren is gestegen met ongeveer 30%. Deze steun is essentieel en moedigt ons aan bij al onze acties’, legt Closset uit.

Aangezien de behoeften sterk blijven toenemen, zullen de sociale restaurants het nog beter moeten doen bij de huidige virtuele voedselinzameling: ‘We hebben 19 ton levensmiddelen ingezameld in maart 2020. We streven naar 21 ton (alle levensmiddelen samen) voor deze online inzameling. Dit is nodig om aan de vraag te beantwoorden tot het einde van de lockdown. We willen kwalitatief hoogstaand voedsel blijven verstrekken en de begunstigden voorzien van gezonde en waardige maaltijden’, besluit Closset.

Wens je meer informatie of een interview met Resto du Cœur?

Neem dan contact op met Isabelle Schmit bij Luna:
isabelle@luna.be of +32 2 658 02 93 / +32 495 59 38 06

Over de Federatie van de Belgische Resto du Cœur

De Federatie van de Belgische Resto du Cœur werd opgericht in 1991. Het is een vereniging zonder winstoogmerk die een reeks diensten aanbiedt om tegen uitsluiting te strijden: voedselhulp, onderwijs, huisvesting, gezondheidszorg en ruimtes voor ouders met baby’s.

De Belgische Federatie van Resto du Coeur telt momenteel 17 sociale restaurants: 12 in Wallonië (Aarlen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Bergen, Moeskroen, Namen, Quievrain-Honnelles, Verviers, Waver), 3 in Vlaanderen (Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Sint-Gillis en Laeken) naast 4 vestigingen. De vestigingen zijn verspreid over heel België. Een foodtruck bezorgt daarnaast voedselhulp op afgelegen plaatsen in België waar bijna geen voedselhulp bestaat.

De Federatie bestaat uit een team van 80 werknemers en 600 vrijwilligers.

Voor meer informatie: https://www.restosducoeur.be/nl/