Mega

Elsie Van Linthout bij Luna
elsie@luna.be

Mega sluit akkoord met Watz

• Watz vraagt bescherming tegen zijn crediteuren;
• Mega doet aan al Watz-klanten een aanbod voor overname.

Leuven, Deurne, Luik – 20 december 2021 – Mega, de 100% Belgische leverancier van elektriciteit en gas, heeft een akkoord gesloten met Watz, een kleinere energieleverancier op de markt die vooral actief is in Vlaanderen. Mega doet in samenspraak met Watz concreet aan al haar klanten een aanbod voor overname dat zelfs nog iets interessanter is dan hun bestaande voorwaarden. Watz is in de problemen gekomen door de enorme stijging van de energieprijzen en heeft een aanvraag voor een GRP (Gerechtelijke ReorganisatieProcedure, de vroegere WCO) ingediend.

Watz heeft zo’n 36000 contracten voor gas en elektriciteit, met zo’n 20000 klanten. De klanten bevinden zich voornamelijk in Vlaanderen, alhoewel er ook Waalse klanten bij zijn. Het bedrijf heeft een aanvraag voor een GRP (Gerechtelijke ReorganisatieProcedure, de vroegere WCO) ingediend. Het is de bedoeling om wel actief te blijven in de energiemarkt, maar zich te bezinnen over andere activiteiten. Mega heeft zo’n 600000 contracten met ongeveer 370000 klanten in ons land. Daarnaast is Mega ook actief in Frankrijk.

We zijn altijd een rendabel bedrijf geweest, tot de energieprijzen zo drastisch gestegen zijn’, aldus Gert Haubrechts, eigenaar en Managing Director van Watz. ‘De prijzen zijn ondertussen maal 6 of 7 gegaan. Dat vereist de voorfinanciering van een deel van het verbruik in de winter, aangezien klanten winter en zomer evenveel betalen maar wel veel meer verbruiken wanneer het koud is. Verder zijn er klanten die geen hogere voorschotten willen betalen, waardoor we hun verbruik moeten voorschieten tot aan de afrekening. Een afrekening die gepeperd zal zijn, en die ze op dat moment misschien moeilijk zullen kunnen betalen. Daardoor zijn we in de problemen gekomen.’

We willen onze klanten continuïteit aanbieden, met goede voorwaarden. Daarom sloten we een akkoord met Mega, die onze klanten een beter aanbod doet dan hun huidige voorwaarden. Zo moeten ze niet op zoek naar een andere energieleverancier in deze kerstperiode. Mega is een gevestigde waarde en een stabiel bedrijf, met dezelfde filosofie als Watz: lokaal, groen, onafhankelijk, low-cost en efficiënt. Daarom hebben we met hen specifiek een akkoord gesloten’, besluit Haubrechts.

Ondanks het akkoord dat we sloten met Watz, doen we de klanten enkel een aanbod tot overname’, verklaart Thomas Coene, CEO van Mega België. ‘Een opt-in dus en geen opt-out. We willen dat de klanten zelf hun akkoord geven om bij ons te komen, met een aanbod dat weliswaar interessant is voor hen. Op deze manier kunnen de Watz-klanten bij een lokale energieleverancier met groene energie blijven, een leverancier die inzet op efficiëntie en die reactief is met betrekking tot wat er gebeurt in de markt.

Mega blijft trouw aan zijn DNA van goedkope energieleverancier

Het DNA van Mega is en blijft om energietarieven voor te stellen die voordeliger zijn voor klanten dan de gemiddelde marktprijs. Bestaande contracten die tussen 2018 en 2020 hernieuwd werden, waren gemiddeld zo’n 26% goedkoper voor wat betreft elektriciteit, en 36% voor wat betreft gas in vergelijking met het aflopende contract. Mega blijft dus één van de goedkoopste energieleveranciers. Mega is immers de kampioen van het kostenbeheer: geen dure reclamecampagnes, veel digitalisatie en lokale verankering. Mega werkt ook met eigen mensen voor haar callcenter, IT en marketing. Het bedrijf doet nagenoeg geen beroep op externe bedrijven, die vaak veel geld kosten. Mega behoort daarom vandaag tot de top 3 van goedkoopste energieleveranciers.

Verder beschikt het bedrijf over meer dan voldoende werkkapitaal en een sterke balans, en heeft het zich voor de vaste contracten met klanten ingedekt door gelijklopende aankoopcontracten. Mega, opgericht in 2013, voorziet winst te maken, dit boekjaar en in 2022. Het EBIT van Mega bedroeg meer dan 10 miljoen euro vorig jaar, in 2020.

Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact
op met Elsie Van Linthout bij Luna: elsie@luna.be op +32 475 26 01 03

Over Mega

Mega (Power Online nv) is een lowcost-energieleverancier voor particulieren en professionals in België. Het bedrijf, met maatschappelijke zetel in Luik, werd opgericht in 2013 door twee Belgische ondernemers, Michaël Corhay en Thomas Coune.

Mega sluit rechtstreekse energiecontracten met lokale producenten van groene stroom (bijvoorbeeld: windenergie en photovoltaics) en koopt ook energie in op de beurs.

De Mega-groep telt momenteel meer dan 100 werknemers in zijn kantoren in Luik, Leuven en Montpellier en geniet het vertrouwen van zo’n 370 000 klanten met zo’n 600 000 contracten in België. In 2020 bedroeg de omzet 280 miljoen euro en de bedrijfswinst meer dan 10 miljoen euro. In april 2019 ging het bedrijf van start in Frankrijk met Mega Energie. Vandaag bedient het bedrijf al zo’n 85.000 Franse klanten. Mega Energie heeft recent een strategisch contract getekend met Butagaz voor de levering van gas en elektriciteit.

Meer informatie: www.mega.be

Over Watz

Watz is een Vlaamse energieleverancier met kantoren in Deurne. Het bedrijf heeft zo’n 36000 contracten voor de levering van gas of elektriciteit, voor in totaal een 20000 klanten. Watz stelt 12 mensen tewerk.