Mega

Elaine Coussement bij Luna
elaine@luna.be

Mega juicht de grotere prijzentransparantie op onze energiemarkt toe

• Mega ontwikkelde aanvullende instrumenten om de transparantie ten aanzien van de consument verder te optimaliseren;
  • Volgens een recente, onafhankelijke studie van de CREG, biedt Mega energiecontractprijzen aan die 7% tot 25% lager liggen dan die van andere energieleveranciers;
  • 85% van Mega’s klanten zijn tevreden, volgens een onafhankelijke bevraging.

Leuven / Luik, 22 april 2021 – Mega, 100% Belgische leverancier van elektriciteit en gas, is verheugd over het feit dat de energiemarkt evolueert in de richting van meer transparantie. Het bedrijf heeft vrijwillig aanvullende actie ondernomen voor nog meer transparantie naar de consument toe. Mega is trots op de klantentevredenheid van 85%. In vergelijking met haar concurrenten, heeft de energieleverancier een voordeliger productenaanbod, inclusief verlengingstarieven. Dat blijkt uit een onafhankelijke studie van de CREG (Commissie voor de Regulering van Elektriciteit en Gas) van december 2020.

Tinne Van der Straeten, Pierre-Yves Dermagne en Eva De Bleeker, de ministers bevoegd voor Energie, Economie en Consumentenzaken, vroegen aan de Economische Inspectie om een onderzoek te voeren naar de verkooppraktijken van Mega, Belgische lowcost-energieleverancier. Deze werkte actief en loyaal mee aan het onderzoek en verstrekte alle documenten nodig voor het goede verloop ervan.

Een krachtig antwoord van Mega op de vraag naar nog meer transparantie

Tot op heden waren Mega’s tarieven voor contractverlenging beschikbaar op ‘MyMega’, de persoonlijke ruimte van de klanten van de groene energieleverancier, evenals op hun factuur. Bovendien wordt elke klant minstens 2 maanden voor het verstrijken van zijn contract via e-mail op de hoogte gebracht dat er een nieuw tarief voor hem van toepassing zal zijn. Sinds 1 februari worden alle prijzen ook gecommuniceerd via de website en worden ze systematisch gepubliceerd op officiële marktvergelijkers (CREG Scan, CWaPE, BruSim en VREG V-test).

Thomas Coune, CEO van Mega: ‘Van in het begin hebben we gecommuniceerd over onze prijzen. We hebben er ons competitief voordeel van gemaakt. We hebben dan ook veel aandacht besteed aan de aanbevelingen van de Ministers en hebben een volgende stap gezet naar meer prijzentransparantie op de energiemarkt’, voegt hij eraan toe.

Een prijsverschil van zo’n 4% bij contractverlenging

De Economische Inspectie wijst ook op een verschil van 30% tussen de verlaagde (actie)prijs bij de verkoop en de prijs die wordt aangeboden bij contractverlenging. Mega erkent dit cijfer niet.

Onze actieprijs voor nieuwe klanten is inderdaad competitiever dan de prijs die we aanbieden aan bestaande klanten. Dit is gebruikelijk in de energiemarkt. Ten opzichte van het totale factuurbedrag, gaat het echter over ongeveer 4%. Je kan dit checken op de CREG Scan: https://www.creg.be/fr/cregscan#/. We delen immers al onze prijzen mee aan de CREG, voor verkoop én verlenging, al sinds de start van onze activiteiten’, legt Coune uit.

Andere online prijsvergelijkingen vindt men op https://vtest.vreg.be/ (Vlaanderen) of https://www.brusim.be/client/#/myProfile (Brussel Hoofdstedelijk Gewest)

Een gunstige concurrentiepositie volgens de CREG

De ministeriële mededeling is des te verrassender aangezien de CREG in december 2020 een studie heeft uitgevoerd naar het besparingspotentieel voor Belgische particulieren (https://www.creg.be/nl/publicaties/studie-f2165). Mega blijkt een duidelijk goedkopere leverancier te zijn, in vergelijking met de belangrijkste marktspelers. Het verschil bedraagt 7% à 25% (gewogen gemiddelde), over alle regio’s en tarieven heen, inclusief het verlengingstarief.

Coune legt uit: ‘We herzien systematisch onze verkoop- en verlengingsprijzen om ervoor te zorgen dat ze concurrentieel zijn in vergelijking met gelijkaardige producten van onze concurrenten. We zijn er best trots op dat we onze klanten systematisch een goedkoper tarief aanbieden.’

Een hoge klantentevredenheid

In januari 2021 liet Mega een onafhankelijke bevraging uitvoeren bij haar klanten, met als doel haar dienstverlening continu te verbeteren. Hieruit blijkt dat 85% van hen tevreden is met het aanbod van de Belgische lowcost-leverancier van elektriciteit en gas. Mega behaalt een NPS-score van maar liefst 25, zoals blijkt uit onderstaande grafiek. Mega levert ondertussen trouwens energie aan meer dan 600 000 Belgische klanten (afleverpunten).

Enquête Listen
Bron: Enquête Listen Januari 2021 uitgevoerd bij 1 000 consumenten tussen 30 en 60 jaar

Een groot deel van de Belgische gezinnen betaalt nog steeds hoge energieprijzen. We blijven daarom streven naar een grotere prijzenconcurrentie op de energiemarkt in België, waar onze hoofdzetel gevestigd is. Voortbouwend op onze waarden streven we meer dan ooit onze missie na, met name om een toegankelijke leverancier te zijn van duurzame energie voor iedereen’, besluit Coune.

Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met Elaine Coussement
bij Luna: elaine@luna.be of +32 2 658 02 92 / +32 473 70 30 03

Over Mega

Mega (Power Online nv) is een lowcost-energieleverancier voor particulieren en professionals in België. Het bedrijf, met maatschappelijke zetel in Luik, werd opgericht in 2013 door twee Belgische ondernemers, Michaël Corhay en Thomas Coune.

Mega sluit rechtstreekse energiecontracten met lokale producenten van groene stroom (bijvoorbeeld: windenergie en photovoltaics) en koopt ook energie in op de beurs.

De Mega-groep telt momenteel meer dan 100 werknemers in zijn kantoren in Luik, Leuven en Montpellier en geniet het vertrouwen van ruim 600.000 klanten in België. In 2020 bedroeg de omzet 280 miljoen euro en de bedrijfswinst zal wellicht meer dan 10 miljoen euro bedragen. In april 2019 ging het bedrijf van start in Frankrijk met Mega Energie. Vandaag bedient het bedrijf meer dan 130 000 Franse klanten.

Meer informatie: www.mega.be