JuiceMakers: uitgeschreven interview met Luc Philips en Ingeborg Brosens van 4Retail bv

Aan de redacties

Hieronder een uitgeschreven interview met Luc Philips en Ingeborg Brosens van 4Retail bv, bezielers van en ondernemers achter JuiceMakers, naar aanleiding van de lancering van JuiceMakers. Of lees het persbericht op deze link.

Wat biedt JuiceMakers precies aan?

JuiceMakers biedt juicers – of sapcentrifuges – aan, waarmee een uitbater van onder meer een shopping center of een luchthaven, maar ook die van een tankstation, fitness, coffee & bakery shop of eetgelegenheid, op een makkelijke en rendabele manier pure sappen kan aanbieden aan zijn cliënteel. Er is ook een standalone juicer waarmee men evenementen kan aandoen. We hebben een ontzorgend model, waardoor de ondernemer alles aangeleverd krijgt. Afhankelijk van de omgeving biedt JuiceMakers een horeca-oplossing aan, en/of een “hard franchise” concept voor bijvoorbeeld een shopping center of luchthaven.

Voor wie is dit interessant?

Gezien de hype van gezonde voeding en tussendoortjes vandaag, is dit voor alle ondernemers die met voeding bezig zijn interessant. Zowel zij die voeding aanbieden, ter plaatse of mee te nemen, als zij die met gezondheid bezig zijn, zoals wellness centers of fitness zaken. Je kunt de juicer makkelijk integreren in een toog bijvoorbeeld, of als juice bar plaatsen. Er zijn juicers voor kleinere en grote volumes. We bieden onze oplossingen aan over de hele Benelux.

Wat is het verschil met de bestaande sappen? Kunnen we spreken van “smaakbeleving”?

De sappen hebben een romige textuur, dankzij deze specifieke juicers. Dit is niet te vergelijken met de sappen die je voorverpakt verkoopt. We werken natuurlijk ook enkel met vers fruit en groenten, door ons geselecteerd. We bieden een sappenmenu aan, aan de ondernemer, waaraan hij zelf eventueel aanvullende sappencombinaties en ingrediënten kan toevoegen. En ja, we kunnen echt spreken van smaakbeleving. We zien in onze eerste installatie bij Esso-OK Trumpi in Breda zelfs dat mensen meerdere keren per dag terugkomen voor een vers sap.

Is dit concept makkelijk te implementeren voor ondernemers?

Ja! Uit ons haalbaarheids- en voorbereidingsonderzoek is gebleken dat deze sappenoplossing als bijkomend product weinig of geen impact heeft op de reguliere werking van de horecaondernemer. We zorgen dan ook voor het ganse project, zelfs voor de intekening in de situatie van de ondernemer. Operationeel hebben we eveneens een ontzorgend model, waarbij we alles aanleveren: elke dag kant-en-klare zakjes met de juiste hoeveelheden fruit en groenten voor de verschillende standaard sappen waartussen men kan kiezen; bekers en rietjes; communicatiematerialen; etc. Zelfs een bestelzuil is voorzien.

Wat houdt de franchise in?

Concreet hebben we twee verschillende oplossingen. Onze horeca-oplossing speelt in op horecaomgevingen zoals coffee & bakery shops; gezonde restaurantketens met een accent op ontbijt en lunch; wellness- en fitnescentra; zorgcentra; cateraars; pretparken; hotels; leisure resorts; etc. Onze franchise-oplossing werd geconcipieerd voor operators/ondernemers die actief zijn in treinstations; luchthavens; shopping malls of outlets; high street omgevingen; maar ook voor festivals, beurzen & events. Het is een hard franchisemodel. Dat betekent dat ons kwaliteits- en servicesysteem strikt moet gevolgd worden en alle ingrediënten moeten aangekocht worden bij ons. Het betekent ook dat je volledig ontzorgd wordt.

Belangrijk punt: hoeveel tijd en expertise vraagt dit van het personeel?

De juicers zijn heel eenvoudig te bedienen. Alle medewerkers kunnen er probleemloos mee werken, afhankelijk van de aanleveringsformule die de ondernemer kiest. Wanneer wij de ingrediënten aanleveren, giet je gewoon het zakje met de gekozen ingrediënten in de juicer, en het sap komt er aan de andere kant uit. Het fruit gaat er zo goed als allemaal ongeschild in. Met één druk op de knop reinig je daarna de machine zodat die klaar is om het volgend sap te maken. Je kunt tot 60 sapjes per uur serveren. Dus je klant is snel bediend.

Hoe verklaar je dat je zo weinig onderhoud hebt aan de apparaten?

Onze juicers hebben welgeteld 5 essentiële stukken die allemaal in de vaatwasmachine kunnen. Daarnaast is er de zeef met de mesjes die het fruit vermalen. Die maak je één keer per dag met de hand schoon om de mesjes scherp te houden.

Wat is de rendabiliteit van dit concept?

Een marge vanaf 2,75 € per sap is realistisch. Een zeer rendabele oplossing dus, en een uniek product dat ook nog eens klanten naar je zaak trekt omdat de sapjes zo lekker en gezond zijn.

Hoe uniek is jullie aanbod?

De kwaliteit en smaakbeleving van de sappen in combinatie met het hele ontzorgend model is uniek. De standaard juice bars werken met diepvries fruit, wat een andere textuur en smaakbeleving geeft. Een premium sap in de supermarkt is nog altijd geen vers sap dat ter plaatse gemaakt wordt.

Wens je meer informatie of wil je zelf een interview doen?
Gelieve dan contact op te nemen met Elsie Van Linthout bij Luna: 0475 26 01 03 / elsie@luna.be.