![]() | PersberichtContact communicatiepartner: |
Online Grafics wordt ‘Lab9 Pro’
- Dochter Xpert-IT wordt ook Lab9 Pro en gaat op in moederbedrijf;
- Meer integratie tussen Lab9 Stores, Online Grafics en Xpert-IT;
- De naam Online Grafics, een monument in Kortrijk, verdwijnt na 27 jaar.
Kortrijk/Deurne/Hasselt, 28 september 2020 – Online Grafics, de referentie B2B-speler in de Apple-markt, verandert van naam en gaat verder als ‘Lab9 Pro’. Het bedrijf wil de heroriëntatie van haar activiteiten duidelijk te maken, 27 jaar na de oprichting, en wil meer consistentie creëren tussen haar eigen B2B-activiteiten, haar winkels en haar dochter Xpert-IT. De klantenbeleving, die in de Lab9-winkels centraal staat, wordt bijvoorbeeld ook doorgetrokken naar de B2B-activiteiten. De vorig jaar overgenomen B2B-dochter Xpert-IT, wordt volledig geïntegreerd in Online Grafics en zal ook de nieuwe naam aannemen. De beide vestigingen, in Deurne en Hasselt kenden een groei van maar liefst 28% sinds de overname vorig jaar, met nauwelijks meer medewerkers. Dat is te wijten aan de grotere verkoop van Apple-producten.
De geboorte van Lab9 Pro
Online Grafics werd in 1993 opgericht met als doel om grafische bedrijven te begeleiden bij de overgang van manuele naar digitale (productie)processen. Vandaag is de grafische markt veel breder geworden. Naast de print media (drukwerk) zijn er immers de digitale media bijgekomen (social media, website, …), die een strategische impact hebben. Goede, creatieve content is hiervoor noodzakelijk, dus is de creatieve markt in nagenoeg elk bedrijf aanwezig. Concreet heeft Online Grafics zijn actieradius dan ook uitgebreid naar alle bedrijven en scholen die met Apple-producten en/of met Adobe-software aan hun digitale transformatie willen werken.
Via dochteronderneming Lab9 Stores werden in de loop der jaren 7 Apple-winkels (B2C dus) geopend en overgenomen. Het Lab9-merk is daardoor een gevestigd merk, met een sterke, positieve uitstraling, onder meer op het vlak van klantenbeleving. Dit alles deed moederbedrijf Online Grafics beslissen om de Lab9-merknaam van haar dochter over te nemen, met de specificatie ‘Pro’ om het onderscheid te maken tussen professional ICT versus consumentenproducten.
De nieuwe naam zorgt voor meer eenduidigheid, aangezien B2B-klanten soms ook in één van de winkels Apple-producten voor privégebruik kopen. Het wordt visueler en voelbaarder dat de drie entiteiten één groep vormen. De drie entiteiten gaan ook meer integreren en uniformer naar buiten treden qua procedures. Ze nemen daarbij de best practices mee van alle entiteiten. De klantenbeleving in de winkels zal bijvoorbeeld worden doorgetrokken naar de B2B-activiteiten. De B2B-showroom wordt ook heringericht, meer in de stijl van de winkels, waar beleving op de eerste plaats komt. Het winkelpersoneel wordt getraind in het B2B-aanbod, zodat ze de bedrijfsklanten en zelfstandigen in de winkel kunnen aanspreken over het bestaan van de B2B-poot.
De integratie van Xpert-IT, voortaan ook Lab9 Pro
In de zomer van 2019 nam Online Grafics B2B-speler Xpert-IT over. Kurt Verbunt, verantwoordelijk voor de Xpert-IT-vestigingen in Deurne en Hasselt, bevestigt dat de overname al in het eerste jaar zijn vruchten afwierp: ‘Onze omzet steeg op één jaar tijd met maar liefst 28% van 2,23M€ naar 2,85M€, en dat met nauwelijks meer medewerkers dan vroeger. Er is een duidelijke toegevoegde waarde op het vlak van de uitwisseling van kennis en expertise. De stijging komt echter vooral van het feit dat we veel meer Apple-producten verkopen.’
De medewerkers van Xpert-IT zijn tevreden met de naamsverandering. ‘Onze klanten wisten niet altijd duidelijk hoe het nu zat tussen Xpert-IT, Online Grafics en Lab9 Stores. Door de integratie en de naamsverandering wordt alles eenduidig. We gaan nu nog meer onze complementariteit uitspelen. We hebben alvast best practices van mekaar overgenomen om alles te uniformiseren. Door onze sterke groei hebben we ook meer structuren nodig; we nemen deze over van Online Grafics. Zo maken we ons klaar om door te groeien naar een omzet van 6 à 7 miljoen euro. We werken voortaan ook met één B2B-salesteam, over alle entiteiten heen’, aldus nog Verbunt.
Wens je meer informatie of een interview, gelieve dan contact op te nemen
met Aurélie Decoster bij Luna: 0495 59 38 00/aurelie@luna.be
Over Lab 9 Pro
Lab9 Pro heeft 27 jaar ervaring in Education en als systeemintegrator in de IT-sector (B2B) – waarbij het bedrijven en scholen helpt met hun digitale transformatie, met Apple-producten en/of Adobe-software. Ten slotte biedt Lab9 Pro opleidingen aan, om meer te halen uit Apple-producten en Adobe software. Lab9 Pro werd opgericht in 1993 als Online Grafics, en boekte in 2019 een omzet van 21 miljoen euro met 41 medewerkers.
Dochter Lab9 Stores werd opgericht in 2007. Lab9 Stores is een Apple Premium Reseller en heeft winkels in Brugge, Brussel, Kortrijk, Roeselare, Ieper, Luik en Aalst. Het bedrijf boekte in 2019 een omzet van 30,2 miljoen euro met 44 medewerkers.
Dochter Xpert-IT, voortaan dus ook Lab9 Pro, is een B2B IT-integrator met vestigingen in Deurne en Hasselt. Het bedrijf realiseerde in 2019 een omzet van 2,2 M€ met 6,5 medewerkers en is nog op zoek naar 3 medewerkers.