Lab9 wil groeien met extra winkels om een nog grotere nationale speler te worden

door Luna

Persbericht

Contact communicatiepartner:
Aurélie Decoster bij Luna
Gsm: +32 495 59 38 00
aurelie@luna.be
Lab9-persberichten

Lab9 wil groeien met extra winkels om
een nog grotere nationale speler te worden

  • Lab9 is een van de grootste Apple-spelers in ons land;
  • Totale groei van 26% in 2021;
  • Bijna +120% in onderwijs;
  • + 80% voor de webshop.

Aalst / Brugge / Brussel / Deurne / Hasselt / Ieper / Kortrijk / Luik / Namen / Oostende / Roeselare, 21 februari 2022 – Voor Lab9 Group was ook 2021 een goed jaar met een EBITDA van 3,6 miljoen euro. De bedrijvengroep is aan kruissnelheid geëvolueerd en kende een totale groei van zo’n 26% in 2021 tot €77 miljoen omzet. Zo versterkt Lab9 zijn positie als een van de grootste Apple-spelers in ons land. Bovendien zijn er heel wat investeringen gebeurd om de groei te consolideren. Zo opende Lab9 onder andere vier nieuwe Lab9 Stores in België. Het bedrijf wil in 2022 een gelijkaardige groei realiseren. Daarvoor wil het bedrijf in de komende twee jaar nog enkele nieuwe winkels openen.

Lab9 Group kende afgelopen jaar een algemene groei van 26%. Om een dergelijke groei teweeg te brengen heeft Lab9 uiteraard ook heel wat investeringen gedaan. Zo investeerde Lab9 in vier nieuwe winkels te Oostende, Namen, Antwerpen en Hasselt. Ook de digitalisatie bij de overheid en in het onderwijs zorgde mede voor deze groei.

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group, verklaart: ‘Ondanks de wereldwijde logistieke problemen zijn we er alsnog in geslaagd om bedrijven, maar ook particulieren en onderwijsinstellingen, te ondersteunen. Tijdens de afgelopen twee jaar zijn veel sectoren tot het besef gekomen dat ze achter stonden op digitaal vlak. Zij konden een beroep doen op onze specialisten die voor hen klaar stonden met advies. Bovendien konden ze via onze webshop en onze winkels de producten bestellen die ze nodig hadden om hun digitalisatieproces te optimaliseren. Met behulp van een kwaliteitsvolle dienstverlening proberen we onze klanten altijd zoveel mogelijk te ontzorgen, en dat heeft geloond.’

In 2021 verkocht de groep 24.000 Iphones. Dit jaar wil Lab9 hier graag 10.000 Iphones aan toevoegen.

2021 in cijfers

Lab9 Group groeide van €61,2 miljoen omzet in 2020 naar €77 miljoen omzet in 2021, of zo’n 26%. Lab9 kende een algemene groei over al zijn verschillende activiteiten:

  • Lab9 Pro behaalde in 2021 een omzet van €39 miljoen, of een groei van 26% tegenover 2020 met in totaal 66 medewerkers.
  • Lab9 Stores kende een omzetstijging van 20% in vergelijking met 2020. De omzet kwam daarmee op €38 miljoen voor 2021. Ondertussen zijn er al 11 Lab9-winkels waarvan 8 in Vlaanderen, 1 in Brussel en 2 in Wallonië. In Brussel en Wallonië kende Lab9 een groei van 35%. In Vlaanderen bedroeg de groei 20%. Eind 2021 telde Lab9 Stores 60 medewerkers.

Prioriteiten voor 2022

Lab9 wil zijn groei dit jaar uiteraard verderzetten. Het bedrijf wil de komende twee jaar uitbreiden met meerdere Lab9-winkels. De extra winkels zullen zorgen voor de verdere geografische spreiding binnen België. Daarnaast zal Lab9 de education-markt verder blijven ontwikkelen en ook de focus leggen op de enterprise-markt in België. Beide markten staan hoog op het prioriteitenlijstje voor 2022.

In 2021 hebben we met een groei van 117,5% – van 5,7 miljoen euro naar 12,4 miljoen euro omzet – al grote stappen vooruit gezet binnen de onderwijsmarkt. De verkoop van Apple-producten groeide het sterkst binnen deze markt. Zo hebben we vorig jaar 16.000 iPads en 3.350 Macs verkocht aan onderwijsinstellingen. Ook dit jaar willen we in deze sector blijven doorgroeien. Ons doel is om bij te dragen aan de Digisprong in Vlaanderen en Wallonië’, legt Coolman uit.

Grafiek van de omzetgroei van Lab9 Group sinds de oprichting

Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met
Aurélie Decoster bij Luna via GSM: 0495 59 38 00 of via mail: aurelie@luna.be
Je vindt alle persberichten van Lab9 op onze website via deze link

Over Lab9

Lab9 Pro heeft 29 jaar ervaring als systeemintegrator in de IT-sector (B2B) met focus op de creatieve markt – waarbij het bedrijven en scholen helpt met hun digitale transformatie, met Apple-producten en/of Adobe-software. Ten slotte biedt Lab9 Pro opleidingen aan, om meer te halen uit Apple-producten en Adobe software. Lab9 Pro met locaties in Kortrijk, Deurne en Hasselt werd opgericht in 1993 als Online Grafics, en boekte in 2021 een omzet van 39 miljoen euro met 66 medewerkers (eind 2021).

Dochter Lab9 Stores werd opgericht in 2007. Lab9 Stores is een Apple Premium Reseller en heeft winkels in Aalst, Brugge, Brussel, Deurne, Hasselt, Ieper, Kortrijk, Luik, Namen, Oostende en Roeselare. Deze entiteit boekte in 2021 een omzet van 38 miljoen euro met een 60-tal medewerkers (eind 2021).