Persbericht

Contact communicatiepartner:
Jeroen Nedergedaelt bij Luna
GSM: +32 485 64 82 36
jeroen@luna.be

Frank Energie biedt als enige slim laden op basis van dynamische markt- en onbalansprijzen

Antwerpen, 7 maart 2024 – Frank Energie, de energieleverancier die zich specialiseert in dynamische tarieven, voegt met ‘Slim Laden’ een nieuwe toepassing toe aan zijn dienstenportfolio. Die feature laat toe om een elektrische wagen automatisch op te laden op de voordeligste momenten van de dag. Dat verloopt volgens hetzelfde principe als dynamische stroomtarieven, waarbij de consument ervoor kan kiezen om extra te besparen door stroom te verbruiken op momenten dat de uurprijs het laagst is. Naast de day ahead-beursprijzen, houdt het laadalgoritme daarbij ook rekening met de zogenaamde onbalansprijzen. Frank Energie is op dit moment de enige energieleverancier die het dynamische contract combineert met een applicatie voor slim laden op basis van zowel BELPEX- als onbalansprijzen. Zo kan men tot 32% besparen op z’n energierekening.

Laden op het goedkoopste moment

Steeds meer Belgen kiezen ervoor om elektrisch te rijden: omdat hun bedrijfswagen elektrisch is, of dankzij de aankooppremie die de Vlaamse overheid dit jaar voor particulieren uitschrijft. Elektrische auto’s zijn grote stroomverbruikers, die ook nog eens vaak op piekmomenten opgeladen worden.

Wie stroom ontvangt aan dynamische tarieven die per uur wijzigen, kan dit uitspelen. Hoe meer aanbod er is, hoe goedkoper stroom is. De consument die inplugt tijdens uren wanneer stroom het goedkoopst is, kan zo besparen op de energiefactuur. De feature ‘Slim Laden’ van Frank Energie automatiseert dit proces, en gaat nog een stap verder. Naast de BELPEX-markt kan men tijdens het laden nog op twee markten voordelen behalen: enerzijds de onbalansmarkt en binnenkort mogelijk ook op de congestiemarkt. Zo willen ze netbeheerders bijstaan om onbalans en congestie tegen te gaan. En dat komt dan weer ten goede aan de economie en de energietransitie. Voor de consument komt dat volgens eigen onderzoek van Frank Energie neer op een jaarlijkse besparing van 32% tegenover iemand die ongestuurd oplaadt.

Van alle markten thuis

Via de onbalansmarkt enerzijds en de congestiemarkt anderzijds proberen de netbeheerders het stroomnet in balans te houden bij tekorten of overschotten. Leveranciers en hun klanten die daaraan meehelpen kunnen daarvoor worden beloond, in die mate dat dat potentieel voordeligere uurprijzen oplevert dan wat louter de BELPEX-markt op dat moment aanbiedt.

Die zogenaamde onbalansprijzen zijn de prijzen die worden aangerekend om het gat dicht te fietsen tussen productie en verbruik. ‘Stroomprijzen op de onbalansmarkt zijn een stuk volatieler’, legt Thomas Hulshof uit, oprichter en directeur van Frank Energie. ‘Ze gelden doorgaans maar korte tijd, kennen hogere pieken en diepere dalen, en worden op de dag zelf bepaald, waar de prijzen op de BELPEX-markt een dag van tevoren bekend zijn.’  

‘Onze inschatting is dat netbeheerders in de nabije toekomst ook het verhelpen van congestieproblemen zullen belonen. Zodra het zo ver is, kunnen we ook daar rekening mee houden bij een laadplan. Met de slimme laadoplossing van Frank Energie kan de consument voordeel halen op alle markten. Ook wie zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom wil verbruiken, kan er zelfs voor kiezen om voorrang te geven aan bijvoorbeeld zonne-energie voor het laden.’

‘Door de elektrische auto of laadpaal te koppelen aan de Frank Energie-app zorgen we ervoor dat er automatisch op de meest gunstige momenten wordt opgeladen. Ook werkgevers, voor wie de fiscale tussenkomst in de laadkosten sowieso geen eenvoudige rekensom is, zijn er zo op z’n minst zeker van dat die kosten optimaal gemaakt worden’, aldus nog Thomas Hulshof.

Hoe werkt dit alles in de praktijk?

Onderstaande EV-rijder komt om 17u thuis en steekt de stekker in zijn elektrische wagen. Hij heeft een dynamisch contract, zonder ‘slim laden’-feature. De auto zal daarom direct starten met laden, ook al zijn de BELPEX-uurprijzen dan vaak hoog.

Picture1 Slim Laden 1

Het tweede profiel heeft wel een ‘slim laden’-dienst geactiveerd. Er wordt niet direct gestart met laden maar er wordt eerst een laadplan gemaakt. Volgens dat ideale plan start het laden om 23u en eindigt om 6u. Daarmee wordt op de goedkoopste uren geladen.

Picture2 Slim Laden

Voor de derde klant wordt een ideaal laadplan gemaakt, dat ook rekening houdt met de prijzen op de onbalansmarkt. Deze onbalansprijzen zijn niet vooraf bekend en veranderen de dag zelf nog.

Als er zich momenten aandienen waarop het voordelig is om eerder te starten of even te stoppen met laden, wordt er ingegrepen op het opgestelde laadplan. Opbrengsten op de onbalansmarkt worden niet via de energiefactuur verrekend, de klant krijgt deze via een aparte vergoeding.

Picture3 Slim Laden

De applicatie van Frank Energie kan een auto slim laden als de auto of laadpaal door deze technologie ondersteund wordt. Wanneer beide de technologie ondersteunen, volstaat het één van de twee te koppelen via de applicatie.

Slim laden met Frank Energie kan op dit moment bij de volgende merken: Audi, BMW, Cadillac, Chevrolet, Cupra, Fiat, Ford, GMC, Hyundai, Jaguar, Kia, Land Rover, Mini, Nio, Porsche, Renault, Rivian, SEAT, Skoda, Tesla, Toyota, Volkswagen , Volvo (uitgez. Recharge modellen). De volgende laadpaalfabrikanten ondersteunen de technologie: Charge Amps, Easee, EO, EVBox, Wallbox, Zaptec. Frank Energie werkt verder nieuwe partnerships uit met auto- en laadpaalfabrikanten.

Wens je meer informatie of een interview,
neem dan contact op met Jeroen Nedergedaelt bij Luna:
jeroen@luna.be
, +32 2 658 02 96 of +32 485 64 82 36

Over Frank Energie

Frank Energie is een lowcost-energieleverancier voor particulieren in Vlaanderen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf, met maatschappelijke zetel in Antwerpen, werd in 2021 opgericht door Thomas Hulshof. Naast energieleverancier is Frank een technologiebedrijf dat diensten ontwikkelt die consumenten moeten toelaten te besparen op hun energiekosten, door optimaal gebruik te maken van dynamische prijzen.

De Frank Energie-groep telt meer dan 50 medewerkers in zijn kantoren in Nederland en België. In Nederland telt het bedrijf vooralsnog meer dan 60.000 klanten. In 2022 bedroeg de omzet 20 miljoen euro en sloot het bedrijf met positieve cijfers het jaar af.