240308 Logo Pop Up Classroom

Aurélie Decoster bij Luna
aurelie@luna.be
Lab9-persberichten

Europese primeur: Pop-Up Classroom op Flanders Technology & Innovation in Kortrijk

Nieuw digitaal klasconcept tijdens FTI van 16 t.e.m. 24 maart

Kortrijk, 13 maart 2024 – De gloednieuwe Pop-Up Classroom zal voor het eerst te zien zijn van 16 tot en met 21 maart tijdens Flanders Technology & Innovation (FTI) in De Paardenstallen in Kortrijk. Daarna verhuist de klas voor één weekend naar de Lotto Arena in Antwerpen waar het slotfestival van FTI op 23 en 24 maart doorgaat. Bezoekers zullen er kennis kunnen maken met dit nieuwe digitale klasconcept, een Europese primeur. Leerkrachten, ICT-coördinatoren, schooldirecties maar ook leerlingen en hun ouders kunnen er ontdekken hoe het onderwijs van de toekomst eruit zal zien.

De Pop-Up Classroom wordt voor het eerst voorgesteld tijdens FTI in Kortrijk op zaterdag 16 maart. Het digitale klaslokaal zal in De Paardenstallen tentoongesteld staan, waar het deel uitmaakt van de belevingsexpo FuturED. Onder begeleiding van onderwijsexperts kunnen bezoekers er kennismaken met educatieve technologie in een nooit eerder geziene klassetting.

Na afloop van FTI zal de Pop-Up Classroom over een periode van 3 jaar te bezoeken zijn op publiek toegankelijke plaatsen in 8 Vlaamse steden en in Brussel. Wekelijks zullen er workshops en bijscholingen voor en door onderwijsprofessionals georganiseerd worden.

Digitale klas van morgen

De Pop-Up Classroom is een initiatief van onderwijsexpert Lab9 Pro, in samenwerking met meer dan 30 leerkrachten en schooldirecteuren. Het is een mobiele ruimte die een idee geeft van hoe de klas van de toekomst eruit zal zien. In de klas kunnen leerlingen en ouders, leerkrachten, schooldirecties en ICT-coördinatoren op een laagdrempelige manier ontdekken welke (digitale) vaardigheden belangrijk zullen zijn in de toekomst. De klas is uitgerust met de nieuwste educatieve technologie, van programmeerrobots tot lasercutters, interactieve schermen en green screens. De focus zal vooral liggen op het integreren van deze technologie in concrete lesactiviteiten, zodat leerkrachten deze meteen kunnen inzetten om hun minimumdoelen ICT te bereiken, rekening houdend met het Europees referentiekader voor digitale competenties (ook het DigCompEdu Framework genoemd).

‘We merken dat dergelijke technologie bij iedereen tot de verbeelding spreekt. De drempel om deze effectief in de lessen te integreren ligt echter nog best hoog. Tijdens FTI werken we met verschillende lesscenario’s om te tonen hoe scholen hier zelf mee aan de slag kunnen’, vertelt François Hanton, ex-leerkracht en deskundige onderwijstechnologie bij Lab9 Pro.

‘De Pop-Up Classroom is onderverdeeld in verschillende leerzones gekoppeld aan vaardigheden zoals presenteren, onderzoeken, creëren, programmeren en informatie uitwisselen. Zo leren studenten op een interactieve manier over het weer door zelf het weerbericht te presenteren voor een green screen of maken ze kennis met het menselijk skelet aan de hand van Augmented Reality. De eyecatcher van de klas is de Orbit Mat, een modulair element dat speciaal voor de Pop-Up Classroom werd ontworpen. Dankzij de verwisselbare matten worden thema’s als aardrijkskunde, geschiedenis of coderen tastbaar gemaakt’, voegt Hanton nog toe.

Project van drie jaar

Na afloop van FTI Kortrijk verhuist de klas nog kort naar de Lotto Arena in Antwerpen voor de FTI-slotshow op 23 en 24 maart. Toch is de samenwerking met FTI nog maar de aftrap voor de Pop-Up Classroom.

De komende drie jaar zal de mobiele klas naar negen steden komen, en dit gedurende 10 weken per stad. Op elke locatie zullen leerkrachten, schooldirecties en ICT-coördinatoren van secundaire- en basisscholen zich kunnen inschrijven voor een van de meer dan 100 workshops. De Pop-Up Classroom zal meer specifiek staan in Kortrijk, Antwerpen, Brugge, Brussel, Leuven, Gent, Hasselt of Genk, Mechelen en Sint-Niklaas.

Geert Coolman, CEO van Lab9 Group: ‘Onze ambitie is om in totaal ongeveer 450 scholen kennis te laten maken met de digitale mogelijkheden voor het onderwijs. Leerkrachten zijn cruciaal voor de samenleving en de toekomst. Als een van de belangrijkste digitale spelers op het vlak van onderwijs in ons land, is het onze taak om hen te ondersteunen met onze kennis en expertise over digitale tools en technologie. De Digisprong in Vlaanderen heeft middelen vrijgemaakt, het is nu een kwestie van nieuwe technologie te implementeren, en deze effectief en efficiënt in te zetten om digitaal lesgeven te bevorderen.’

Meer informatie over de Pop-Up Classroom: https://www.thepopupclassroom.be/nl

Picture1

De Orbit Mat in de Pop-Up Classroom

Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met
Aurélie Decoster bij Luna via GSM: 0495 59 38 00 of via mail: aurelie@luna.be

Over Lab9 Pro

Lab9 Pro, dat deel uitmaakt van Lab9 Group, heeft 30 jaar ervaring als systeemintegrator in de IT-sector (B2B) met focus op de creatieve markt – waarbij het bedrijven en scholen helpt met hun digitale transformatie, met Apple-producten, Adobe-software en Microsoft 365-oplossingen.