Resto du Coeur

Tel. : +32 2 658 02 93
GSM : +32 495 59 38 06
isabelle@luna.be

De Resto du Cœur delen meer dan 800.000 maaltijden uit tijdens het 1ste semester
van 2023, een triest record

De aanzienlijke daling van het aantal onverkochte goederen en de opvallend
toegenomen opkomst van bepaalde groepenvan zeer kwetsbare
begunstigden baart de Federatie van de Resto du Cœur van België zorgen

Fernelmont, 17 oktober 2023 – Op deze Werelddag van het Verzet tegen Armoede, drukt de Federatie van de Resto du Cœur, één van de pijlers van de voedselhulp in het hele land, zijn bezorgdheid uit over de aanhoudende en toenemende armoede in ons land. Alleen al tijdens het eerste semester van dit jaar hebben de Resto du Cœur 816.832 maaltijden geserveerd, een stijging van 20% ten opzichte van het eerste semester van 2022. Ze registreerden een daling van het aantal onverkochte goederen met 19% tussen 1 januari en 30 september 2023 in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De Resto du Cœur stellen ook een aanzienlijke toename vast van de vraag van bepaalde groepen (studenten, gepensioneerden, eenoudergezinnen, etc.) die nu vaker om hulp vragen. Dit legt de dringende uitdagingen bloot waarmee de Belgische samenleving wordt geconfronteerd.

De Werelddag van het Verzet tegen Armoede wordt elk jaar op 17 oktober gehouden om het woord te geven aan de meest getroffen mensen, over hun levensomstandigheden, hun dagelijks verzet en hun wensen. Het doel is ook om burgers en overheden te mobiliseren, hen te laten nadenken over de armoedeproblematiek, die duizenden mensen in ons land treft, en over de maatregelen die genomen moeten worden om deze problemen op te lossen.

Net op deze dag stellen de Resto du Cœur vast dat er jaar na jaar steeds meer mensen in de armoede belanden. De geregistreerde cijfers laten een weinig bemoedigende evolutie zien.

De toename van de armoede stijgt jaar na jaar

De cijfers van de Resto du Cœur zijn veelzeggend: al vier jaar op rij breken ze het trieste record van het aantal jaarlijks uitgedeelde maaltijden.

Tijdens de eerste zes maanden van 2023 deelden de Resto du Cœur in totaal 816.832 maaltijden uit. Dit is een stijging van 20% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze cijfers tonen het belang aan van de actie van de Resto du Cœur, maar kunnen de ernst van deze stijging niet verbergen. Ter vergelijking: in 2019 (referentiejaar vóór de opeenvolgende crises) werden er 670.000 maaltijden uitgedeeld. In 2020 bedroeg het aantal uitgedeelde maaltijden 1.084.917, in 2021 waren het er 1.350.871 en in 2022 maar liefst 1.367.817. Zullen de Resto du Cœur aan het einde van het jaar een nieuw record breken? Als de algemene trend zich voortzet, zijn de vooruitzichten in ieder geval zeer somber.

Daarbij komt nog dat de sociale restaurants tussen 1 januari en 30 september 2023 een duizelingwekkende daling zagen van de goederen door de Federatie van de Resto du Cœur in vergelijking met het jaar ervoor. De sociale restaurants ontvingen in deze periode namelijk 518.230 kg onverkochte goederen vergeleken met 640.455 kg in 2022, zo’n 122.225 kg minder. Dit vertegenwoordigt dus een daling van 19% van het aantal onverkochte goederen die ze gekregen hebben.

Afgelopen juni opende er een 20ste Resto du Cœur zijn deuren in Mariembourg, een regio waar voedselhulp vrijwel onbestaande was. Op enkele weken tijd zat dit nieuwe sociale restaurant vol voor de vier aangeboden diensten. Dit getuigt van het belang van de vraag naar voedselhulp en de noodzaak dat de Resto du Cœur op het hele Belgische grondgebied aanwezig zijn.

Bepaalde categorieën van zeer kwetsbare begunstigden nemen toe

Naast de toegenomen instroom van het aantal nieuwe begunstigden die niet langer in staat zijn om hun dagelijkse basisuitgaven te dekken, maakt de Federatie van de Resto du Cœur van België zich zorgen over het aantal terugkerende begunstigden, zonder rekening te houden met diegenen die niet meer kwamen en die nu terugkomen. De sociale restaurants merken ook een diversificatie en een toename van de profielen van de meest kwetsbare begunstigden.

Frank Duval, voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België verklaart: ‘Deze ontwikkeling wordt met name gekenmerkt door een opmerkelijke toename van het aantal studenten dat studies en werk moet combineren om in hun behoeften te voorzien, gepensioneerden, alleenstaande ouders en werknemers met een bescheiden inkomen die moeite hebben om in hun basisuitgaven te voorzien. De energiekosten en de prijs van voedsel zetten deze huishoudens extra onder druk en leiden tot een ongezond financieel evenwicht. De begunstigden worden echter weinig tot niet gehoord. De overheidsmaatregelen laten op zich wachten en de genomen maatregelen zijn niet voldoende om hen te helpen.’

Een standvastig engagement voor inclusiviteit

De Resto du Cœur, zelf getroffen door de recente crises, blijven zich onvermoeibaar aanpassen en oplossingen vinden om de kwaliteit en kwantiteit van de geserveerde maaltijden en de bijbehorende diensten te garanderen. Hun inzet, vastberadenheid en reactievermogen blijven de pijlers van hun actie: ‘Ondanks de financiële moeilijkheden weigeren we op te geven. We willen onze begunstigden een stem geven door hun behoeften en zorgen te delen omdat:

• armoede iedereen kan treffen;
  • om hulp vragen een moeilijke beslissing is en vaak het laatste redmiddel is om zijn gezin te voeden als het inkomen onvoldoende blijkt te zijn;
  • een overhaast oordeel en een gebrek aan kennis van de situatie extra pijnlijk is voor diegenen die moeten beslissen om een beroep te doen op voedselhulp’, vervolgt Duval.

Een essentiële oproep tot actie en steun

De Resto du Cœur spreken hun diepe dankbaarheid uit aan iedereen die donaties doet en steun biedt. Elk gebaar van solidariteit, klein of groot, draagt bij aan de duurzaamheid van hun missie. De uitzonderlijke schenkingen die in 2022 werden ontvangen, maken het mogelijk om deze cruciale missie voort te zetten. De vraag naar de duurzaamheid van de actie blijft echter bestaan.

Concreet kunnen schenkers de Resto du Cœur van België steunen bij deze actie om de begunstigden op twee manieren te helpen:

• door een financiële donatie te storten op de volgende zichtrekening: BE44 2400 3333 3345;
  • door rechtstreeks naar de website van de Federatie van de Resto du Cœur van België te surfen om een online donatie te doen: www.restosducoeur.be.

Voor elke schenking van €40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. In 2023 is deze gift tot 45% fiscaal aftrekbaar.

2310 Restos Du Coeur Entrepot

Ter attentie van de redactie:

Gelieve steeds het correcte logo te gebruiken, namelijk dat van de Federatie van de Resto du Cœur van België (en niet het Franse logo, waarvan het gebruik in ons land niet is toegestaan).

Wens je meer informatie of een interview met de Federatie van de Resto du Cœur van België? Neem dan contact op met Isabelle Schmit bij Luna: isabelle@luna.be, +32 2 658 02 93 of +32 495 59 38 06.

Over de Federatie van de Resto du Cœur van België

De Federatie van de Resto du Cœur van België werd opgericht in 1991. Het is een vereniging zonder winstoogmerk die een reeks diensten aanbiedt om tegen uitsluiting te strijden: voedselhulp, onderwijs, huisvesting, gezondheidszorg en ruimtes voor ouders met baby’s.

De Federatie van de Resto du Cœur van België telt momenteel 20 Resto du Coeur: 14 in Wallonië (Aarlen, Bergen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Mariembourg, Moeskroen, Namen, Quiévrain-Honnelles, Val de Sambre, Verviers, Waver), 4 in Vlaanderen (Aarschot, Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Laken en Sint-Gillis) naast 5 satellietvestigingen verspreid over heel België. Drie Mobiele Resto du Cœur bezorgen daarnaast voedselpakketten op locatie in Brussel en Wallonië.

Resto du Cœur bestaat uit een team van ongeveer 100 medewerkers en bijna 500 vrijwilligers.

Voor meer informatie: http://www.restosducoeur.be/nl