3 jaar Shopmium en 500 000 downloads in België

aurelie@luna.be

3 jaar Shopmium en 500 000
downloads in België

Parijs, 20 december 2021 – Shopmium, de app die je boodschappen terugbetaalt, blaast deze maand drie kaarsjes uit in België, en 10 in Frankrijk, waar het bedrijf werd opgericht. Sinds de lancering in ons land, is de app al 500.000 keer gedownload en is er al 600.000 euro terugbetaald aan de gebruikers ervan. De digitale coupon wordt steeds belangrijker als marketinginstrument voor FMCG-merken. Shopmium wil binnen drie jaar haar omzet verdubbelen in België, en mikt op een groei van twee cijfers tegen eind 2022 in Europa. Er staan een tiental aanwervingen op de planning in 2022, waarvan meerdere in België.

Shopmium is sinds eind 2018 actief in België. Deze maand viert het bedrijf dus zijn derde verjaardag in ons land. Het bedrijf werd tien jaar geleden opgericht in Frankrijk en is ondertussen ook actief in het Verenigd Koninkrijk.

Shopmium speelt in op e-commerce trends in België

Marktcijfers over e-commerce in België geven weer dat Belgen in 2020 meer online kochten dan in 2019. Ondanks het feit dat 28,93% van de Belgen een lager inkomen heeft sinds het begin van de coronacrisis, spendeerden ze samen 10,26 miljard euro aan online aankopen in 2020. Hoewel het aantal online aankopen stijgt, is 76% van onze bevolking meer op zoek naar aanbiedingen en kortingen.

Guillaume Durand, Country Manager van Shopmium voor Frankrijk & België verklaart: ‘Shopmium speelt meer dan ooit in op de verwachtingen van de consumenten door hen wekelijks te laten besparen op hun aankopen. Dit doen we concreet door kortingen tot 100% aan te bieden op verschillende producten via onze mobiele applicatie. Gebruikers checken in de app welke producten op dat moment worden terugbetaald door Shopmium, en kopen deze in de winkel van hun keuze. Het enige wat ze verder hoeven te doen is een foto van hun (digitaal) kassaticket uploaden in de app. Wij zorgen dan voor een terugbetaling binnen de 48u.

Op dit moment is de mobiele applicatie in ons land 500.000 keer gedownload en heeft Shopmium in totaal 600.000 euro terugbetaald aan alle Belgische gebruikers.

Geld besparen met een mobiele app

Er zijn verschillende redenen waarom consumenten onze app gebruiken’, zegt Durand. Uit een bevraging die Shopmium hield bij zijn gebruikers blijkt dat 85% de app downloadt met het expliciete doel kortingen te krijgen en er geld mee te besparen. Iets meer dan de helft, namelijk 55%, maakt gebruik van de app om nieuwe producten te leren kennen, en 30% vindt de app handig om zijn gebruikelijke producten goedkoper te kunnen krijgen.

Toekomstplannen van Shopmium

Dankzij haar groeiende community wil Shopmium binnen 3 jaar zijn omzet in België verdubbelen. Op dit moment telt Shopmium ongeveer 70 medewerkers in Europa. In 2022 staan er een tiental aanwervingen in Europa op de planning, waarvan meerdere in België.

De digitale coupon wordt steeds belangrijker als strategisch instrument voor merken om aankopen aan te moedigen. De exclusieve aanbiedingen beïnvloeden aankoopbeslissingen van gebruikers’, concludeert Durand.

Tot slot onderging de mobiele applicatie voor het eerst sinds zijn creatie een volledige rebranding naar aanleiding van de derde verjaardag van Shopmium in België. Het moederbedrijf (in Frankrijk) blaast deze maand trouwens tien kaarsjes uit. Gebruikers van de app kunnen dus nog steeds winkelen met dezelfde app, maar in dan een nieuw jasje.

De vernieuwde gebruikersinterface van de Shopmium-app

Aan de redacties:
Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met Aurélie Decoster bij Luna: via GSM +32 495 59 38 00 of via mail aurelie.decoster@luna.be

Over Shopmium

Shopmium is een Frans bedrijf opgericht eind 2011 dat een reeks marketingoplossingen biedt voor FMCG-merken in België, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. De hoofdactiviteit van het bedrijf is een mobiele applicatie die ondertussen meer dan 9 miljoen downloads telt in deze drie landen. Via de applicatie kunnen merken hun producten promoten via exclusieve promoties voor consumenten.

Shopmium biedt naast de applicatie ook oplossingen voor merkversterking aan. Dit doet het bedrijf op basis van de transactiegegevens van consumenten uit haar community.

Sinds 2015 maakt Shopmium deel uit van de Amerikaanse groep en leider in digitale coupons, Quotient Technology Inc., dat in 1998 werd opgericht.

Voor meer informatie over Shopmium: https://solutions.shopmium.com