9 tips voor slimmere content marketing

door Luna
Content marketing

Content marketing wint steeds meer aan belang om klanten en consumenten aan te spreken. De markt ervoor groeit dan ook. Om ervoor te zorgen dat je door de bomen het bos nog ziet, zetten we enkele vuistregels op een rij.

1. Stel duidelijke doelen

Bezint eer ge begint, en leg duidelijke meetbare doelen vast voor je campagne. Weet wat je wil bereiken voor je aan de uitwerking van de content begint. Zo kan je de content afstemmen op je marketingplan.

2. Ken je doelpubliek

Eens je weet wat je plan is, is het tijd om vast te leggen wie je wil bereiken. Bevraag je gebruiker en lezer en monitor de trafiek op je website om een idee te krijgen wat werkt en wat niet. Verzamel ook zo veel mogelijk informatie over je publiek: leeftijd, geslacht, opleiding, woonplaats en interesses.

3. Maak een ‘typetje’ (een persona)

Het is makkelijker om content te schrijven als je een duidelijk beeld hebt van de persoon die je moet aanspreken. Op basis van het voorgaande onderzoek kan je een ‘typetje’ maken, waar je de gemiddelde eigenschappen van je doelpubliek in verwerkt.

4. Ontwikkel je boodschap en je strategie

Eenvoud is hier van groot belang. Probeer zeker niet meer dan drie hoofdboodschappen in je campagne te stoppen en voorzie bij elk van je hoofdboodschappen een bondige uitleg om het begrijpelijk te houden. Bepaal daarna hoe je die boodschappen naar buiten krijgt (lange reportages, video, sociale media,…) Een kalender voor je content is daarbij ook een zeer welkom hulpmiddel.

5. Het hoeft niet altijd kort

De tijd dat een online stuk niet langer dan vier paragrafen mocht zijn, ligt definitief achter ons. Verwen je lezer en schrijf een stuk van 1.000 woorden om je content meerwaarde te geven en verbeter je resultaten binnen zoekmachines. Storytelling is daarbij het sleutelwoord: schrijf verhalen over mensen, niet over merken of producten.

6. Stick to your style

Nu eens formeel en dan weer familiair schrijven, komt verwarrend over. Beslis op voorhand welke stijl je merk wil uitstralen en hanteer daarna consequent dezelfde stijl en woordkeuze.

7. Print is not dead

Een magazine wordt door lezers nog altijd zeer serieus genomen. Volgens onderzoek besteden ze er ook veel meer aandacht en leestijd aan dan aan andere media. Denk dus zeker niet dat je hele campagne via een website of sociale media geregeld moet worden.

8. Meten is weten

Bekijk op regelmatige tijdstippen wat je lezers doen met je content en bekijk of je investering rendeert. Voor webpagina’s kan dat via Google Analytics en de meeste socialemediaplatformen beschikken over een eigen tool om feedback te krijgen (bijvoorbeeld Facebook Insights of LinkedIn Analytics). Aarzel niet om (subtiel) bij te sturen op basis van wat je leert.

9. Zorg voor interactie

Lezers zitten niet stil achter hun computer of smartphone. Voorzie ruimte voor interactie, discussie en reactie en communiceer over deze mogelijkheden met je lezers. Tip: baken ook goed de grenzen van je discussie af.

Geef een reactie