Van In

Persbericht

Contact Communicatiepartner :
Elsie Van Linthout bij Luna
Gsm : +32 495 26 01 03
elsie@luna.be

Tot 19 keer zoveel digitale taken gemaakt in het secundair onderwijs, binnen diddit

  • Er zijn daarenboven ook tot 12,5 keer zoveel spontaan oefeningen gemaakt;
  • Meer dan 3.000 nieuwe leerkrachten zijn actief op het digitaal leerplatform diddit, sinds het tijdelijk gratis is;
  • Er wordt het meest gewerkt op donderdag en het minst op maandag. Op donderdag 12 maart werden er maar liefst 411 010 oefeningen gemaakt. Ook op zaterdag wordt er nog gewerkt voor school.
  • Ook op zaterdag wordt er nog gewerkt voor school.

Wommelgem, 7 april 2020 – Leermiddelenmaker VAN IN evalueert het gebruik van haar digitaal leerplatform voor het secundair onderwijs, diddit, voor de voorbije drie lesvrije weken. Er zijn tot 19 keer zoveel taken gemaakt binnen diddit in het secundair onderwijs. De taken waren nu immers ter vervanging van de lessen. Daarnaast werd er tot 12,5 keer zoveel spontaan geoefend. De weekpiek was telkens op donderdag, maar ook op zaterdag was er nog opvallend veel activiteit. De tweede lesvrije week was er een beetje meer activiteit dan de eerste week. De derde week daalde de activiteit onder het niveau van de eerste week.

Zo’n 3000 nieuwe leerkrachten op het platform

VAN IN draagt met het gratis ter beschikking stellen van diddit bij tot het mogelijk maken van onderwijs op afstand voor alle leerlingen van het secundair onderwijs. Sinds het platform gratis ter beschikking werd gesteld, zijn er zo’n 3000 nieuwe leerkrachten actief op diddit. Leerkrachten toonden zich zeer flexibel in de aanpassing naar afstandsonderwijs.

Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN: “We vinden het super dat er zo’n 3000 nieuwe leerkrachten zitten op diddit sinds de sluiting van de scholen. Deze leerden in recordtijd het platform inzetten om hun leerlingen te ondersteunen, zodat ze toch bij blijven qua leerstof. Er zullen in totaal immers minstens 5 lesvrije weken zijn tot het einde van de Paasvakantie, lang genoeg voor leerlingen om weer helemaal uit de leerstof te zijn.”

Tot 19 keer zoveel taken gemaakt

Taken zijn een pakket van oefeningen die leerkrachten specifiek klaarzetten voor leerlingen om te maken. Op dit vlak was er tot 19 keer zoveel activiteit als voor de lesvrije weken, namelijk op de vrijdag van de eerste week. Het activiteitenniveau tijdens de eerste week varieerde van 7,4 keer zoveel gemaakte taken op donderdag, tot 19 keer zoveel gemaakte taken op vrijdag. Pre-corona was vrijdag de rustigste dag. Alle andere dagen lagen daar tussenin, zoals de tabel hieronder toont. Ook op zaterdag werden er 9 keer zoveel taken gemaakt als pre-corona.

In week 13, de tweede lesvrije week, varieerde de toename van de bedrijvigheid van 7 keer zoveel taken op donderdag, tot 17 keer zoveel taken op vrijdag. De totale activiteit lag iets hoger, maar was dus beter verdeeld over de week.

Tot 12,5 keer zoveel spontaan geoefend

Leerlingen maakten ook meer spontane oefeningen in diddit. Ook hier ligt het activiteitenniveau hoger in de eerste lesvrije week. En ook hier zien we op vrijdag de grootste stijging – namelijk 12,5 keer zoveel als pre-corona. Op donderdag wordt er het hardst gewerkt, met op donderdag 12 maart maar liefst 411 010 gemaakte oefeningen. De stijging is dan het kleinst, namelijk 5,2 keer zoveel. De tabel hieronder toont de activiteit op de andere weekdagen.

In de tweede lesvrije week zien we op vrijdag eveneens het grootste verschil. Er werd 11,2 keer zoveel gewerkt als op vrijdag de week ervoor. Op donderdag wordt er ook hier het hardst gewerkt, en is de stijging het kleinst: er wordt 4,8 keer zoveel gewerkt als pré-corona.

“De kans bestaat dat de periode van lesvrije weken nog verlengd wordt. Er is zeker nog ruimte voor nieuwe leerkrachten binnen diddit. We blijven ook in de Paasvakantie alle nieuwe leerkrachten die zich aanmelden een gratis licentie geven. En we blijven leerkrachten maximaal ondersteunen, door middel van instructiefilmpjes en webinars, om hen wegwijs te maken in het platform”, besluit Mortelmans.

Wens je meer informatie of een interview?
Neem dan contact op met Elsie Van Linthout bij Luna:
elsie@luna.be, +32 2 658 02 70 of +32 475 26 01 03.

Over diddit

Diddit werd pre-corona gebruikt in 622 scholen (ca. 60 % van alle Vlaamse scholen secundair onderwijs). VAN IN heeft het grootste marktaandeel qua gerealiseerde omzet op het vlak van leermethodes voor het secundair onderwijs. Diddit is beschikbaar voor quasi alle vakken, aansluitend bij de leermethodes van VAN IN. Er bestaat ook een Franstalige variant (Udiddit).

Leerkrachten die het platform nog niet gebruiken en alsnog interesse hebben in dit gratis aanbod, kunnen contact opnemen via diddit@vanin.be om toegang te krijgen.

Over VAN IN

VAN IN is de grootste educatieve uitgever in België en maakt deel uit van Sanoma Learning, een onderdeel van de Finse groep Sanoma.

Dankzij de enthousiaste inzet van zo’n 190 medewerkers en nog veel meer auteurs biedt VAN IN het onderwijs innovatieve en kwaliteitsvolle leermiddelen aan, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Het gaat onder meer over de digitale leerplatformen Bingel (N) en Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en diddit (N) en Udiddit (F) voor het secundair onderwijs. Die systemen maken gepersonaliseerd leren en lesgeven mogelijk. Dit schooljaar ‘bingelt’ 81 % van de lagere scholen in Vlaanderen en oefenden er al meer 360 000 gebruikers secundair onderwijs op diddit.

VAN IN werd opgericht in 1833 en heeft vandaag vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert. Meer informatie op https://www.vanin.be/nl.