Resto du Coeur

GSM : +32 495 59 38 06
isabelle@luna.be
Persberichten Resto du Cœur

Resto du Cœur roept op tot nationale vrijgevigheid voor zijn actie ‘Een feestmenu voor iedereen’

Solidariteit op het menu van de Resto du Cœur van België

Fernelmont, 5 december 2022 – Voor het derde jaar op rij lanceert Resto du Cœur, één van de pijlers van de voedselhulp in heel België, een nationale oproep tot vrijgevigheid voor hun actie ‘Een feestmenu voor iedereen’. Resto du Cœur hoopt zo fondsen te verzamelen bij particulieren en private of publieke bedrijven om een feestelijke maaltijd aan te bieden aan enkele duizenden begunstigden.

Voor het derde opeenvolgende jaar doet Resto du Cœur een beroep op ieders vrijgevigheid voor hun campagne ‘Een feestmenu voor iedereen’ ten voordele van de begunstigden die dat zelf niet meer kunnen betalen. Terwijl de eindejaarsfeesten naderen en iedereen uitkijkt naar het delen van familiemomenten bij een lekkere maaltijd, zien sommigen op tegen deze moeilijke periode. Deze periode confronteert hen met hun precaire toestand, waarin ze zich geen echt ‘feest’ kunnen veroorloven.

Jean-Gérard Closset, Voorzitter van de Federatie van de Resto du Cœur van België, verklaart: “Al 37 jaar vormt Resto du Cœur de schakel tussen wie nog kan geven en wie niet meer beschikt over de nodige middelen om zich te verwarmen, of voor voeding of verzorging. We hechten veel belang aan de kwaliteit van de hulp die we bieden, of het nu gaat om de goederen of het welzijn van onze begunstigden. Stijgende energie- en voedselprijzen, inflatie,… De economische situatie verbetert niet en wordt steeds zorgwekkender want het aantal getroffen mensen en gezinnen neemt alleen maar toe. Solidariteit is een bezorgdheid die meer dan ooit centraal staat.

De solidariteitsactie ‘Een feestmenu voor iedereen’, die voor het eerst plaatsvond in december 2020, was een groot succes tijdens de eerste twee edities. Dankzij de ontvangen donaties hebben de Resto du Cœur van België in 2020 4.200 menu’s aangeboden aan de begunstigden in 2020 en 5.600 in 2021. Het is meer dan alleen een maaltijd. Het is ook een moment van troost en gedeeld geluk, ver weg van de zorgen van elke dag. Daarom vonden de Resto du Cœur het logisch deze actie opnieuw te houden.

Aan de vooravond van de eindejaarsfeesten doet Resto du Cœur een beroep op de solidariteit en vrijgevigheid van iedereen: particulieren, private en publieke bedrijven. Concreet kunnen schenkers naar hun vermogen één of meerdere driegangenmenu’s (voorgerecht, hoofdgerecht en dessert) aanbieden aan de democratische prijs van € 10. Dit jaar bestaat het menu uit een velouté van pastinaak- en aardpeer, gevolgd door gemarineerde kip, geroosterde seizoensgroenten en puree van butternutpompoen of, voor de vegetariërs, ravioli met pompoen, vegetarisch gehakt en salieboter. En tot slot een chocolademousse.*

Wie net als Resto du Cœur mensen in armoede wil helpen door hen te laten genieten van een heerlijk feestmenu en hen voor één avond hun ingewikkelde situatie wil doen vergeten, kan terecht op www.restosducoeur.be. Met enkele klikken kan iedere donateur (de) menu(’s) kiezen en de hoeveelheid die ze wensen te schenken. De federatie zal dan de bestellingen vervolgens verwerken en deze maaltijden rechtstreeks herverdelen over de begunstigden in alle vestigingen van Resto du Cœur in België. Tijdens deze feestdagen zal dit gebaar van solidariteit een lach op hun gezicht toveren en hen een echt moment van rust bieden.

Financiële giften kunnen ook gestort worden op de volgende zichtrekening: BE44 2400 3333 3345 met als mededeling ‘Feestmenu’.

Voor elke schenking van € 40 of meer wordt een fiscaal attest op naam van de schenker afgeleverd. Weet ook dat jouw gift in 2022 tot 45% fiscaal aftrekbaar is.

Solidariteit op het menu bij Resto du Cœur

(*het menu kan variëren afhankelijk van de beschikbare producten en het seizoen)

Ter attentie van de redactie:

Gelieve steeds het correcte logo te gebruiken, namelijk dat van de Federatie van de Resto du Cœur van België (en niet het Franse logo, waarvan het gebruik in ons land niet is toegestaan).

Wens je meer informatie of een interview met de Federatie van de Resto du Cœur van België? Neem dan contact op met Isabelle Schmit bij Luna: isabelle@luna.be, +32 2 658 02 93 of +32 495 59 38 06.

Over de Federatie van de Resto du Cœur van België

De Federatie van de Resto du Cœur van België werd opgericht in 1991. Het is een vereniging zonder winstoogmerk die een reeks diensten aanbiedt om tegen uitsluiting te strijden: voedselhulponderwijshuisvestinggezondheidszorg en ruimtes voor ouders met baby’s.

De Federatie van de Resto du Cœur van België telt momenteel 19 sociale restaurants: 13 in Wallonië (Aarlen, Bergen, Charleroi, Gembloux, La Louvière, Luik, Marche, Moeskroen, Namen, Quiévrain-Honnelles, Val de Sambre, Verviers, Waver), 4 in Vlaanderen (Aarschot, Assenede, Oostende, Tienen) en 2 in Brussel (Laken en Sint-Gillis) naast 5 satellietvestigingen verspreid over heel België. Drie Mobiele Resto du Cœur bezorgen daarnaast voedselpakketten op locatie in Brussel en Wallonië.

Resto du Cœur bestaat uit een team van ongeveer 100 medewerkers en bijna 500 vrijwilligers.

Voor meer informatie: http://www.restosducoeur.be/nl