Lab9 Pro

Persbericht

Communicatiepartner:
Aurélie Decoster bij Luna
Mobile: +32 495 59 38 00
aurelie@luna.be

Lab9 Pro haalt aanbesteding UGent binnen voor Apple-hardware

De komende vier jaar levert Lab9 Pro Apple-toestellen aan het administratief
en onderwijzend personeel van 5 universiteiten en hogescholen, en het UZ Gent

Kortrijk/Gent/Deurne/Hasselt, 22 november 2021 – Lab9 Pro, de grootste B2B Apple Premium Reseller, heeft een aanbesteding van de Universiteit Gent binnengehaald. Lab9 Pro haalde het op de kwaliteit en snelheid van haar service, op de spreiding van hun winkels en servicepunten over het hele land. Het raamcontract werd door UGent opengesteld voor andere universiteiten en hogescholen, en voor het Universitair Ziekenhuis Gent. Dit contract houdt in dat Lab9 Pro vier jaar lang Apple-hardware en diensten mag leveren aan het administratief en onderwijzend personeel dat binnen dit raamcontract valt. De geschatte omzet van deze aanbesteding bedraagt 2,7 miljoen euro voor zijn totale duurtijd.

De UGent was op zoek naar een leverancier voor Apple-producten en -diensten voor zijn administratief en onderwijzend personeel. Om verschillende spelers de mogelijkheid te bieden om hun diensten voor te stellen, stelde de UGent een raamcontract op met drie grote pijlers: prijs, kwaliteit & volledigheid van de dienstverlening, en duurzaamheid. Twee partijen, waaronder Lab9 Pro, dienden een voorstel in. Lab9 Pro scoorde in het algemeen beter dan zijn concurrent en werd daarom aangesteld als leverancier. Dit raamcontract van de UGent dat loopt tot en met 30 september 2024.

Repair portal versnelt herstellingen & ontlast ICT-team

De Apple-speler heeft de aanbesteding met name binnengehaald op vlak van de dienstverlening die ze aanbieden. Een eerste element hierin is een ‘repair portal’ die Lab9 Pro speciaal creëerde en die 7 dagen op 7 en 24u op 24 beschikbaar is in het Engels, Frans en Nederlands. Via de portaalsite kunnen personeelsleden zelf een herstelling melden. Op die manier kan de diagnose van een toestel sneller verlopen en de herstelling dus ook. Een ander aspect dat de ‘jury’ overtuigde is de goede spreiding van hun winkels en servicepunten over het hele land. Lab9 werkt mee aan de duurzaamheidsvisie van Apple en biedt haar klanten een trade-in service aan waarbij klanten hun oude toestellen kunnen inleveren tegen een omruilwaarde. De data op de toestellen wordt vervolgens volledig gewist en de toestellen worden achteraf gerecycleerd.

Geert Coolman, CEO van Lab9 legt uit: ‘Dankzij onze repair portal wordt het hele herstellingsproces versneld. Door herstellingen van op afstand te melden winnen zowel de klant als onze Service Engineers tijd. Uiteraard kan de klant ook gewoon terecht in onze herstelpunten in de Lab9 Stores. Of we halen het toestel op voor herstelling via onze pick-up & return dienst.

Daarnaast zorgt de repair portal er ook voor dat het eigen ICT-team van de universiteit ontlast wordt. De herstellingen moeten niet meer via hen gemeld worden. Ze kunnen – indien ze dat wensen – de herstellingen wel nog opvolgen of rapporten met historieken opvragen met behulp van de serienummers van de toestellen.

Martijn De Keere, beleidsmedewerker ICT bij UGent, licht de beslissing van de UGent toe: ‘Lab9 Pro heeft een interessante oplossing gevonden om de doorlooptijden bij herstellingen in te korten via een repair portal. We waren hierdoor aangenaam verrast! De extra garantievoorwaarden, met pick-up & return dienst, bovenop de standaard voorwaarden van Apple, waren weliswaar slechts één enkele van de redenen om Lab9 Pro als partner te kiezen voor dit raamcontract. Ook de bereidwilligheid van Lab9 Pro om samen met de UGent de mogelijke risico’s in de volledige toeleveringsketen in kaart te brengen en actief samen te werken aan de verbetering ervan, werd trouwens ten zeerste geapprecieerd. De UGent hecht immers bijzondere waarde aan de sociale en ecologische impact van de producten die onder dit raamcontract worden aangekocht.

Raamcontract UGent

Het raamcontract is niet beperkt tot de UGent zelf. Ook de Artevelde Hogeschool, Howest, de Universiteit Antwerpen, de Vrije Universiteit Brussel en het Universitair Ziekenhuis Gent kunnen hier gebruik van maken.

Jan Van Heck, Business Manager bij Lab9 Pro, concludeert: ‘Dit is een enorme sprong vooruit voor Lab9 Pro. Het is een groot contract voor ons education team, met een verwachte omzet van 2,7 miljoen euro. Dankzij deze aanbesteding zetten we onszelf op de kaart in de higher education-markt en daar zijn we ontzettend trots op.

Lab9 Education Team
Foto van het Lab9 Education-team in Vlaanderen

Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met
Aurélie Decoster bij Luna, op 0495 59 38 00, of via e-mail: aurelie@luna.be

Over Lab9

Lab9 Pro heeft 27 jaar ervaring als systeemintegrator in de IT-sector (B2B) met focus op de creatieve markt – waarbij het bedrijven en scholen helpt met hun digitale transformatie, met Apple-producten en/of Adobe-software. Ten slotte biedt Lab9 Pro workshops aan, om meer te halen uit Apple-producten en Adobe software. Lab9 Pro met locaties in Kortrijk, Deurne en Hasselt werd opgericht in 1993 als Online Grafics, en boekte in 2020 een omzet van 32 miljoen euro met 64 medewerkers.

Dochter Lab9 Stores werd opgericht in 2007. Lab9 Stores is een Apple Premium Reseller en heeft winkels in Aalst, Antwerpen, Brugge, Brussel, Ieper, Kortrijk, Luik, Namen, Oostende en Roeselare. Deze entiteit boekte in 2020 een omzet van 30,4 miljoen euro met 56 medewerkers.