Event & Communication Days krijgen geen tweede kans

8 mei 2018. De datum stond al aangestipt in onze agenda: tijd voor de Event & Communication Days. De ECDays waren dit jaar aan de tweede editie toe. En wij schreven ons voor de tweede keer in als standhouder.

Hoewel de ‘Event & Communication Days’ vorig jaar vooral ‘Event Days’ waren (de focus van de beurs lag op evenementen en standenbouw), besloten we ook dit jaar deel te nemen. Beurzen zijn een efficiënte manier om nieuwe contacten te leggen en kennis en ervaring te delen met anderen. Deelnemen aan een beurs is een grote investering, maar als er veel bezoekers en interessante informatiesessies zijn, is het die investering waard.

Helaas werden de ECDays dit jaar afgelast. De organisatie bracht ons tijdig en keurig op de hoogte met volgende boodschap: “De ECDays, oorspronkelijk gepland op 8 mei in de Brabanthal in Leuven, wordt afgelast. Dat beslisten de BESA- en Febelux-afgevaardigden op een gemeenschappelijke vergadering. Het draagvlak vanuit de sector bleek niet voldoende groot om het event voor de tweede maal door te laten gaan.” De tweedaagse beurs was vorig jaar nochtans uitverkocht. Maar het nieuws kwam niet helemaal als een verrassing. Toen we vorig jaar voor onszelf de evaluatie maakten, kwamen we tot de volgende bevindingen: de aanwezige exposanten waren vooral standenbouwers, het aantal bezoekers had zich beter op één dag geconcentreerd, er was nauwelijks parking bij het gebouw (wat in Vlaanderen al eens een minpunt kan zijn). De weinige communicatie over en promotie van de ECDays vooraf had er wellicht ook iets mee te maken. De beurs was een pionier in de sector en dat mocht dan ook in de verf gezet worden. Dit jaar veranderde de organisatie een aantal dingen. De beurs werd ingekort van twee dagen naar één dag. De locatie werd aangepast naar de Brabanthal in Leuven: een evenementenhal met parking voor de deur. Het concept was alleszins veelbelovender dan vorig jaar. De organisatie had duidelijk lessen getrokken uit de eerste editie, maar je krijgt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Niet iedereen wilde de ECDays die geven blijkbaar. Wij hadden de ECDays graag opnieuw meegemaakt, misschien volgend jaar een nieuwe poging?

Add a comment

Janneke en Mieke

Bouwbeurs Batibouw is ondertussen achter de rug, maar wij komen nog even terug op een communicatiecontroverse rond de hoogmis van bouwend België. De start van Batibouw was namelijk de aanleiding voor Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck om zijn pijlen op de beurs en zijn bezoekers te richten.

Dat is een beurs voor knutselaars”, zo klonk het op de VRT. “Batibouw is ontstaan en bestaat nog steeds voor de individuele bouwer. Zo geraken wij nooit weg uit de ruimtelijke impasse met individuele kavels. Janneke en Mieke die trouwen en gaan bouwen, daar doe je geen kwaliteitswinst mee.” Inhoudelijk heeft de Bouwmeester een punt. Batibouw zou ook een opvoedende rol mogen spelen, en het is tijd dat er een einde komt aan het vrijheid-blijheid-bouwbeleid in België en Vlaanderen. Iets wat ook de Vlaamse regering probeert duidelijk te maken met haar betonstop.

Maar wij zitten hier natuurlijk niet om een nieuwe ruimtelijke ordening te ontwerpen, maar om na te denken over communicatie. Als het de bedoeling is om de nodige aandacht op een probleem te vestigen, is de controverse opzoeken een relevante optie. Controversiële uitspraken lokken conflicten uit en dat garandeert dan weer de nodige media-aandacht.

Er zijn ook een aantal grote kanttekeningen te maken bij ‘Janneke en Mieke’ en de ‘knutselaars’. Door die stijlfiguur te gebruiken, gaat de de aandacht niet naar de inhoud van de boodschap, maar naar de de vorm ervan. Het risico bestaat dan dat je valabele boodschap niet verder komt dan een eenvoudige steekvlam. Na de voorspelbare verontwaardiging, gaat iedereen gewoon weer over tot de orde van de dag. Zo heb je uiteindelijk weinig bereikt.

Daarnaast verwatert je boodschap nog verder door te schieten op de ‘knutselaars’ en ‘Janneke en Mieke’. Net de mensen die je zou kunnen sensibiliseren (toch ook de job van een Bouwmeester), keren zich daardoor af van je boodschap en je discours. Bovendien kan er ook wel wat voor gezegd worden dat de doorsnee bezoeker van Batibouw niet de hoofdverantwoordelijke is voor het bouw- en renovatiebeleid in België en Vlaanderen.

Een goed voorbeeld zie je in de reactie van Tom Mondelaers, hoofdredacteur van bouwsite Livios. Daarin roept hij op tot respect “voor de Jannekes en Miekes die zichzelf in de schulden steken voor een woning van een halve eeuw oud.

Conclusie: wie het grof geschut bovenhaalt, kan rekenen op heel wat aandacht, maar veroorzaakt ook een hoop collateral damage.

 

Add a comment

Op één lijn naar de gemeenteraadsverkiezingen

Binnen minder dan een jaar trekt België weer naar de stembus om nieuwe bestuurders te kiezen voor alle 589 gemeenten. Dat betekent dat de campagnemachine binnenkort weer op volle toeren draaien. Steeds vaker doen de lokale afdelingen van politieke partijen een beroep op een communicatiebureau om hun campagne in goede banen te leiden. Daarom alvast enkele tips.

 

Een van de eerste stappen die je met een communicatiebureau kan zetten, is om tijdens een brainstorm de belangrijkste campagnethema’s om te zetten in communicatiepunten. Het is belangrijk om daar met je leden en kandidaten grondig over te discussiëren, zodat aan het eind van de rit iedereen op dezelfde pagina zit.

 

Aan de hand van de prioriteiten en de lijnen die tijdens de brainstorm uitgezet worden, kan een communicatiebureau de boodschappen opsommen. Dankzij de brainstorm en bijhorende discussie zorgen we ervoor dat de gekozen thema’s en boodschappen door iedereen gedragen worden. De toegevoegde waarde van een communicatiebureau kan bij het bovenstaand proces het verschil maken. Je wordt daarbij professioneel begeleid, de brainstorm gebeurt onder leiding van je bureau en het resultaat is er dan ook naar.

 

Wie zijn boodschap goed heeft afgelijnd is trouwens ook meteen beter gewapend om de discussie aan te gaan met de kiezer en hem te overtuigen. Ook in debatten met kandidaten van andere partijen komt dit van pas. Een goed omschreven boodschap geeft je kandidaten houvast en een positie om op terug te vallen tijdens de hele campagne.

 

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit een goede campagne. Maar hoe breng je de boodschap over via die weg? Hoe beheer je de profielen en hoe bereik je best je doelpubliek? Met al die vragen kan je terecht bij een communicatiebureau. Sociale media kunnen zeker bij lokale verkiezingen een enorme meerwaarde betekenen, maar kunnen evengoed een mijnenveld zijn voor de kandidaten. Het is dus zeker de moeite waard om er goed voorbereid aan te beginnen.

 

Hou er ten slotte altijd rekening mee dat communicatieadvies helaas niet gratis is. Wie met een beperkt budget werkt, maakt dus best goede afspraken over wat er verwacht wordt en wat er geleverd moet worden.

 

Add a comment

Communicatie, niet voor de laatste knip

De adrenalinerush van een project dat snel af moet zijn, heeft zijn charmes, maar eerlijk… goede communicatie is geen achterafje. Wie tijdig na begint te denken over interne en externe communicatie bespaart zich aan het einde van de rit heel wat leed.

 

Stel: je bedrijf doet een overname. Wekenlang wordt er onderhandeld, wordt er geschaafd aan de overeenkomst, de prijs en de voorwaarden. Op een mooie dag wordt de overeenkomst getekend en de champagne ontkurkt. En natuurlijk wil je het nieuws dan ook aan de wereld bekendmaken, dus wil je snel communiceren en neem je contact op met je communicatiepartner.

 

Bovenstaand scenario speelt zich vaak af in de communicatiewereld. Doorgaans worden onderhandelingen of overeenkomsten zo lang mogelijk stil gehouden. Daar zijn goede argumenten voor: vaak gaat het om zeer gevoelige informatie, die mogelijk invloed heeft op het personeel of de waarde van het bedrijf.

 

Toch willen we hier een lans breken om je communicatiepartner al zo vroeg mogelijk in het proces te betrekken. Goede communicatie kan immers het verschil maken in de perceptie bij je personeel en geeft je de kans om de insteek van je boodschap zelf te bepalen.

 

Net als wijn laat je de communicatie best wat rijpen. Tijd geeft je de kans om samen met je communicatiepartner te brainstormen over je boodschap en de manier waarop je deze naar buiten wil brengen. Alles kan zo gestroomlijnder verlopen en er zijn meer mogelijkheden om feedback te geven. Bij een last minute-operatie kunnen ook altijd lijken uit de kast vallen, zoals databases die niet up-to-date zijn of een belangrijke manager die niet over een geschikte persfoto beschikt. Ten slotte is de kans veel kleiner dat er op het moment suprême ruis op de lijn zit als je wat meer tijd neemt voor communicatie.

 

Vaak wordt er bij bijvoorbeeld een fusie of een overname alleen aan een persbericht gedacht als men over communicatie nadenkt. Een persbericht kan een essentieel onderdeel zijn, maar er komt ook veel meer bij kijken dan dat. Hoe breng je je klanten op de hoogte? Hoe maak je duidelijk hoe de toekomst er voor hen uitziet en hoe ga je om met hun vragen? Hiervoor zijn brieven, e-mails en lijsten met vaak gestelde vragen de oplossing. Zaken die uiteraard allemaal voorbereid moeten worden, en evenveel zorg verdienen als een persbericht.

 

Zo mogelijk nog belangrijker dan de externe communicatie is de interne communicatie. Je personeel is het hart van je bedrijf en het is cruciaal dat zij mee zijn in het nieuwe verhaal dat je probeert te schrijven. Een ingrijpende verandering die geen draagvlak heeft bij het personeel heeft geen grote kans op slagen. Ook intern moet er een grondig communicatietraject uitgewerkt worden.

 

Een goede tip om jouw communicatietraject meer kans van slagen te geven, is om tijdig te beginnen nadenken over de boodschappen. Breng de juiste mensen bij elkaar en laat die input geven aan je communicatiepartner. Brainstorm samen over de mogelijkheden en kom zo tot een coherente strategie.

 

Immers: de tijd die je op voorhand spendeert aan goede communicatie, bespaart je kopzorgen achteraf.

Add a comment

3 ‘hacks’ om je LinkedIn-profiel te optimaliseren

LinkedIn, het sociaal netwerk voor professioneel gebruik, kreeg onlangs een nieuwe user interface. Er zijn voor- en tegenstanders, maar het aantal gebruikers blijft toenemen. Het platform biedt dan ook heel wat mogelijkheden voor personal branding. LinkedIn is je visitekaartje dat je volledige professionele verhaal vertelt.

 

Via LinkedIn kan je online je netwerk beheren en uitbreiden. We geven je alvast drie tips om je profiel meer te laten opbrengen.

 

  1. Personaliseer je URL

 

Je kan de URL van je LinkedIn-profiel personaliseren. Dat wil zeggen dat je dan niet “www.linkedin.com/in/jouwnaam-b67b846/” ziet staan in de zoekbalk bovenaan het scherm, maar wel “www.linkedin.com/in/jouwnaam/”. Op die manier verschijnt je profiel hoger in de zoekresultaten van zoekmachines, waardoor je dus makkelijker te vinden bent. Bovendien ziet het er professioneler uit als je zo’n gepersonaliseerde URL aan je e-mailhandtekening toevoegt, bijvoorbeeld.

 

Lees hier hoe je de URL kan aanpassen.

 

  1. Kies een geschikte profielfoto

 

LinkedIn is een professioneel netwerk. Als je een goede eerste indruk wilt maken, moet je profielfoto er professioneel uitzien. Een vakantiefoto van jezelf met een cocktail in de hand is geen al te best idee. Kies voor een foto met een neutrale achtergrond waar je alleen en duidelijk zichtbaar op staat. Als je recht in de camera kijkt, wek je vertrouwen op. Lachen mag zeker, maar overdrijf niet.

 

Snappr is een handige tool die in een-twee-drie je LinkedIn-profielfoto analyseert en advies geeft over je gezichtsuitdrukking, de compositie van de foto en de bewerking ervan.

 

  1. Gebruik relevante ‘key words’ in de kopregel en samenvatting

 

De kopregel staat onder jouw naam en is overal zichtbaar op LinkedIn. Bij de meeste mensen beschrijft dit de huidige functie of het vakgebied. Het is aangeraden om hier sterke key words te gebruiken. Een manier om relevante zoekwoorden te vinden is via de zoekwoordplanner van Google (hiervoor heb je een Gmail-account nodig) of via andere tools, zoals Wordtracker.

 

De samenvatting bovenaan je profiel vertelt in het kort wie je bent. Zorg ervoor dat de informatie up-to-date is en makkelijk gescand kan worden. Stel jezelf en je kwaliteiten voor in een bondige paragraaf, eventueel in de vorm van een lijstje. Dankzij deze SEO-technieken, zal je profiel beter vindbaar zijn in zoekmachines.

 

Volg Luna op LinkedIn!

Add a comment

Kiezen voor een ‘stoute’ sociale mediastrategie?

Het is de wat meer fanatieke volgers van sociale media waarschijnlijk niet ontgaan: de kleine hetze rond de Sporza-facebookaccount vorige week. Kijk gerust hier voor een samenvatting. Zeer kort: de moderator van de Facebookaccount pakte er uit met een aantal snappy comebacks op enkele niet zo positieve commentaren op de site.

 

‘Corporate trolling’ heet dat en het gaat hier niet om een nieuwe, maar in onze contreien eerder zeldzame trend. Het houdt in dat accounts van bedrijven of organisaties assertief of gevat reageren op andere (negatieve) posts. Een hilarisch voorbeeld is de twitteraccount van de Amerikaanse fastfoodketen Wendy’s, neem daarvoor vooral hier eens een kijkje.

 

Wendy’s en Sporza zijn niet alleen natuurlijk. In de Amerikaanse sportwereld is een ‘Twitter War’ tussen accounts van verschillende teams vrij courant. In die mate dat basketbalcompetitie NBA een verbod oplegde aan de teams om nog met elkaar in de clinch te gaan op sociale media.

 

Samengevat gaat het om accounts en moderators die buiten de lijntjes kleuren van wat gangbaar is voor de meeste bedrijfsprofielen. Dikwijls met een grappig en wat rebels resultaat.

 

De centrale vraag is nu: moet je met je account dezelfde richting uit? Vast staat dat wie buiten de lijntjes kleurt, kan rekenen op heel wat publiciteit. Wie zijn merk en imago op die manier in de verf wil zetten, kan al eens nadenken over een omslag in de sociale mediastrategie. Ben je erop gebrand om je in de markt te zetten als een rebels en uitdagend bedrijf of merk, give it a go.

 

Maar de meeste sociale media-adviezen raden ‘corporate trolling’ af. Het advies luidt om jezelf als bedrijf boven de ‘trolls’ te plaatsen. Het is namelijk een dunne lijn tussen grappig of beledigend zijn. Er wordt wel aangeraden om met humor te reageren op negatieve commentaren. Geruchten, foute informatie of onvolledigheden zet je best recht met feitelijke informatie. En als je in de fout gegaan bent, zit er niets anders op dan die te erkennen, je excuses aan te bieden en je ertoe te engageren om dezelfde fout in de toekomst te vermijden.

 

De conclusie blijft dit soort activiteiten op sociale media nog moeilijker is dan balanceren op een slappe koord. Bezint eer ge begint.

Add a comment
TOP