I4B

Elsie Van Linthout bij Luna
Gsm : +32 495 26 01 03
elsie@luna.be

I4B kondigt de succesvolle financiering aan van het R4WO-project, een van de grootste PPSen ooit in België

Brussel/Gent, 7 mei 2024 – Het Belgisch infrastructuurfonds I4B kondigt met trots de succesvolle financiële afronding aan van het R4WO-project. Dit project betreft een publiek-private samenwerking (PPS) met De Werkvennootschap in opdracht van het Vlaamse Gewest om de ringweg van Gent, de R4 West en Oost (R4WO), te moderniseren. I4B is de hoofdaandeelhouder van dit project, dat met een financiering van meer dan 1 miljard euro, de grootste PPS ooit in België is.

I4B als grootste investeerder van dit baanbrekend project voor België

In samenwerking met De Werkvennootschap, het agentschap van het Vlaamse Gewest dat verantwoordelijk is voor grote infrastructuurprojecten in Vlaanderen, begint de nieuwe projectvennootschap BRAVO4 aan de ambitieuze taak om de Gentse ringweg, de R4 West en Oost, te moderniseren. Concreet gaat het om het ontwerpen, renoveren, financieren en onderhouden gedurende de 30-jarige beschikbaarheidsperiode van deze vitale verkeersader die Gent met de haven verbindt.

Dit vooruitstrevend project heeft als doel om de toegang tot een van de grootste havens van Vlaanderen, een hoeksteen van de regionale economische activiteit, te verbeteren. Daarnaast bevordert het de verkeersveiligheid, stimuleert het groene mobiliteit en verbetert het de leefomgeving van de omliggende woongebieden.

R4WO, infrastructuur met belangrijke sociale impact en hoge milieunormen

De sociale impact en milieuvoordelen van dit project zijn significant: door het verminderen van verkeershinder en CO2-uitstoot, belooft dit project aanzienlijke verbeteringen, zowel voor groene mobiliteit als voor de luchtkwaliteit. Een blikvanger van het initiatief is de aanleg van 22 kilometer aan onderling verbonden fietssnelwegen waardoor milieuvriendelijk woon-werkverkeer wordt gepromoot.

Onderzoek toont een opmerkelijke verbetering aan van de toekomstige veiligheid van kwetsbare weggebruikers (voetgangers, fietsers, e.d.) na voltooiing van dit project. Geluidsreductie door het plaatsen van geluidsschermen en het gebruik van fluisterasfalt illustreren de sterke focus om het welzijn van de lokale gemeenschap op te waarderen.

Het project houdt verder ook rekening met de impact op lokale ecosystemen, afvalbeheer en watergebruik om enige verstoring van het milieu tot een minimum te beperken. Ook het behoud van de biodiversiteit wordt ondersteund. Enerzijds gebeurt dat door het creëren van ecoducten, die ervoor zorgen dat dieren veilig kunnen oversteken. Anderzijds worden ook grote gebieden (opnieuw) met bomen beplant..

I4B engageert zich om Vlaamse en Belgische infrastructuur te ontwikkelen via partnerschappen met belangrijke industriële partijen in strategische sectoren

Het R4WO-project illustreert I4B’s ambities om grote infrastructuurprojecten te realiseren, in samenwerking met Belgische bedrijven. Sinds haar oprichting heeft I4B sterke partnerschappen opgezet, zowel met grote industriële bedrijven, als met kleine en middelgrote bedrijven, om zo bij te dragen aan de lokale werkgelegenheid en economische waardecreatie.

Zo heeft I4B al geïnvesteerd in infrastructuur met betrekking tot energietransitie, digitale transformatie en de gezondheidszorg. Hiermee bevestigt I4B haar engagement om cruciale projecten te financieren die de Vlaamse en Belgische economie versterken en de levenskwaliteit van lokale gemeenschappen verbeteren. Dit mandaat werd aan I4B gegeven bij haar oprichting in 2019, door haar initiële investeerders: de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (SFPI-FPIM), AG Insurance en Synatom.

De leden van het I4B-team (André Autrand als CEO, Samuel de Lhoneux als CIO, Nadia de Coninck als CFO en Vincent Vingerhoedt als Investment Director en Voorzitter van de Raad van Bestuur van de projectvennootschap BRAVO4) verklaren:

‘We zijn als hoofdaandeelhouder trots om dit ambitieuze project waar te maken.  Hiermee krijgt I4B een prominente rol in de ontwikkeling van Belgische infrastructuur. Er werd meer dan 1 miljard euro financiering opgehaald om dit project uit te voeren en zo de Vlaamse economische groei te stimuleren, de verkeersveiligheid te verbeteren, de lokale connectiviteit te vergroten en groene mobiliteit te bevorderen, en dit allemaal voor de lange termijn en volgens strenge milieunormen. We willen De Werkvennootschap en het Vlaamse Gewest dan ook bedanken voor het vertrouwen om samen met ons dit toonaangevend project te realiseren.’

Aan de redacteuren
Wens je meer informatie of een interview? Contacteer Elsie Van Linthout van Luna via email: elsie@luna.be, of telefonisch op +32 2 658 02 70 of +32 475 26 01 03.

Over I4B

I4B – The Belgian Infrastructure Fund is een Belgisch investeringsfonds dat zich richt op lange termijn infrastructuurprojecten die de ontwikkeling van de reële economie in België ondersteunen door het realiseren van veilige en betrouwbare infrastructuur met een sterke focus op duurzaamheid en ESG-standaarden. Met een kapitaal van meer dan 270 miljoen euro, verstrekt door onder meer de Federale Participatie- en Investeringsmaatschappij (SFPI-FPIM), AG Insurance en Synatom, en een beoogde omvang van 400 miljoen euro, streeft I4B ernaar om samen met belangrijke industriële partners te investeren in infrastructuur gelegen in België of Europa.

Voor meer informatie: https://infra4be.com