PR Partner

5 tips om vlot met een PR-partner samen te werken

Wil jij of jouw organisatie graag met redactionele artikels in de pers komen? Het meest efficiënte is om deze missie aan een PR-partner toe te vertrouwen; het is nu eenmaal zijn specialiteit. PR-professionals zijn vertrouwd met de werking van de media en weten hoe ze de aandacht van journalisten kunnen trekken. Een aantal goede gewoonten zorgen ervoor dat de samenwerking met je PR-partner optimaal verloopt. Met deze 5 tips wordt jouw samenwerking met een PR-partner zeker een succes:

1. Weet wat je wilt

Je wilt meer zichtbaarheid in de pers? Die komt er niet vanzelf. Belangrijk is om vooraf goed na te denken over een globale strategie, wat je wilt bereiken, en het budget en de tijd die je aan deze activiteiten wilt besteden. Indien je PR-partner instaat voor de concrete uitvoering van de acties, dan is het belangrijk dat hij weet welke richting je wilt uitgaan: wil je je reputatie verbeteren? Nieuwe klanten aantrekken? Of efficiënter rekruteren? Het antwoord op deze vragen bepaalt het type boodschap en de media die geviseerd worden. Jouw PR-bureau kan je adviseren en samen met jou de strategie verfijnen, maar dan moet je wel eerst bepalen waarover je wilt communiceren en waarom.

2. Wees beschikbaar

Je PR-partner heeft je nodig, niet alleen voor inhoudelijke input, maar ook in geval van specifieke vragen van journalisten. Beslis wie zijn aanspreekpunt is, die dagelijks kan zorgen voor de coördinatie en het overbrengen van informatie. Wees ook zo flexibel mogelijk wanneer het gaat om het geven van interviews. De indruk wekken dat de journalist en zijn artikel helemaal onderaan je prioriteitenlijst staan, is geen goede basis voor positieve en duurzame mediarelaties.

3. Informeer je PR-bureau

Beschouw je PR-partner als een verlengstuk van je eigen organisatie. Onderhoud regelmatige contacten en informeer hem over wat er in je onderneming gebeurt. Neem je PR-partner bijvoorbeeld op in de verschillende mailinglijsten, zodat er een maximum aan informatie doorstroomt. Zelfs informatie die ogenschijnlijk niet zo belangrijk is, kan toch interessant zijn voor de pers en door je PR-partner omgezet worden in een boodschap met de nodige nieuwswaarde.

4. Anticipeer

Of je nu goed of slecht nieuws te melden hebt, breng je PR-partner tijdig op de hoogte, zodat hij goed georganiseerd tewerk kan gaan. Niets is zo frustrerend als het missen van media-aandacht over een belangrijke aankondiging als gevolg van tijdsgebrek. Deze regel is nog belangrijker in het geval van slecht nieuws. Wanneer je tijdig anticipeert, dan heb je meer tijd om je ‘verdediging’ op te bouwen of om een proactieve communicatie over het onderwerp voor te bereiden. Op die manier hou je controle over de inhoud van je verhaal, in plaats van te moeten reageren op de versie van anderen.

5. Wees geduldig

Persrelaties opbouwen kost tijd. Meestal duurt het wel even om tot goede en regelmatige resultaten te komen. Geef het daarom vooral niet op na een paar weken of maanden. We verzekeren je: volharden loont de moeite!