Pop-Up Classroom in Antwerpen: tevreden deelnemers maar minder inschrijvingen
Tevreden deelnemers, maar minder inschrijvingen voor Pop-Up Classroom in Antwerpen
De gratis workshops krijgen een tevredenheidsscore van 84% op hun rapport;
- Het aantal ingeschreven scholen viel tegen; scholen wachten af wat de tweede Digisprong zal brengen en lijken zich er minder proactief op voor te bereiden;
- Nog tot midden december kunnen scholen zich inschrijven voor een gratis digitale workshop in Antwerpen.
Antwerpen, Kortrijk, 2 december 2024 – De Pop-Up Classroom trok tot nu toe minder scholen aan in Antwerpen dan in het voorjaar in Kortrijk. Digisprong 1 is al even verleden tijd, en Digisprong 2 is nog niet concreet, wat veel onzekerheid creëert voor de scholen. Scholen lijken een afwachtende houding aan te nemen en zich daardoor minder proactief voor te bereiden op de mogelijkheden die de tweede Digisprong voor hen zal brengen. De deelnemers zijn wel positief: de deelnemers geven een tevredenheidsscore van 84% over hun workshop. Nog tot midden december kunnen scholen een gratis workshop volgen in de Antwerpse Grand Bazar.
De “Pop-Up Classroom”, die een beeld geeft van de klas van de toekomst, streek op 16 september neer in Antwerpen en is er nog tot midden december. Het doel van de Pop-Up Classroom is om via 24 verschillende workshops te demonstreren wat je allemaal digitaal kunt doen in een klas. De organisator, Lab9 Pro, is een expert in alles wat met digitalisering in het onderwijs te maken heeft. Het bedrijf werkt voor dit initiatief samen met meer dan 30 leerkrachten en schooldirecteuren, die een workshop geven. De doelgroep zijn leerkrachten, schooldirecties en ICT-coördinatoren van secundaire- en basisscholen.
Lab9 Pro maakt de balans op van reeds 21 weken Pop-up classroom in Antwerpen en Kortrijk
Uit de evaluatieformulieren die werden ingevuld, blijkt dat de deelnemers zeer tevreden zijn over de gevolgde workshop:
- De algemene tevredenheid over de gevolgde sessie is 8,4 op 10;
- De waarschijnlijkheid dat men de gevolgde workshop zou aanbevelen bij een collega is 7,8 op 10;
- Op de vraag hoe men z’n eigen werking ervaarde, kregen we volgende antwoorden:
- 57,5% stelde dat alles vrij vlot verliep;
- 16,6% antwoordde fier te zijn op zichzelf omwille van de manier waarop men het had aangepakt;
- 23,3% antwoordde dat het niet altijd eenvoudig was maar dat het wel lukte.
- Slechts 1,6% antwoordde dat de workshop buiten z’n comfortzone lag. 1% gaf aan dat de obstakels groter waren dan z’n persoonlijk doorzettingsvermogen.
‘Het feit dat er weinig concreet nieuws was en nog altijd is over de Digisprong 2 voor de Vlaamse scholen, maakte dat minder scholen interesse hadden in een bezoek aan de Pop-Up Classroom tot nu toe in Antwerpen’, aldus Geert Coolman, CEO van Lab9 Pro. ‘We hebben de indruk dat scholen momenteel eerder een afwachtende houding aannemen als het gaat over digitalisatie in de klas en school, in afwachting van informatie over de mogelijkheden die de tweede Digisprong hen zal bieden. Niet alle beschikbaarheid werd ingenomen; er bleven dus kansen onbenut voor de scholen om hun leerkrachten deze gratis vorming aan te bieden. Met de workshops kunnen ze zelf ervaren wat er allemaal kan met digitale tools, en dat onafhankelijk van de hardware waar de school mee werkt. Leerkrachten kunnen er inspiratie opdoen over hoe ze meer digitaal kunnen gaan werken in hun klas. Zo weten ze enerzijds wat ze willen tegen het moment dat de Digisprong 2 er aan komt, en anderzijds ook hoe ze dit kunnen aanpakken.’
Digitale inspiratie voor scholen
De Pop-Up Classroom is een mobiele ruimte die een idee geeft van hoe de klas van de toekomst eruit zal zien. In de klas kunnen leerkrachten, schooldirecties, ICT-coördinatoren evenals leerlingen en ouders op een laagdrempelige manier ontdekken welke (digitale) vaardigheden belangrijk zullen zijn in de toekomst. De klas is uitgerust met de nieuwste educatieve technologie, van programmeerrobots tot lasercutters, interactieve schermen en green screens. De focus ligt vooral op het integreren van deze technologie in concrete lesactiviteiten, zodat leerkrachten deze meteen kunnen inzetten om hun ICT-minimumdoelen te bereiken, rekening houdend met het Europees referentiekader voor digitale competenties (ook het DigCompEdu Framework genoemd).
De Pop-Up Classroom is onderverdeeld in verschillende leerzones gekoppeld aan vaardigheden zoals presenteren, onderzoeken, creëren, programmeren en informatie uitwisselen. Tijdens de workshops worden deze zones gebruikt om de leerkrachten te tonen hoe ze hun leerlingen op een interactieve manier met digitale tools kunnen laten werken door hen bijvoorbeeld zelf het weerbericht te laten presenteren voor een green screen of ze kennis te laten maken met het menselijk skelet aan de hand van Augmented Reality. De eyecatcher van de klas is de Orbit Mat, een modulair element dat speciaal voor de Pop-Up Classroom werd ontworpen. Dankzij de verwisselbare matten worden thema’s als aardrijkskunde, geschiedenis of coderen tastbaar gemaakt.
Klassen, leerkrachten, schooldirecties en ICT-coördinatoren kunnen nog altijd inschrijven
De Pop-Up Classroom bevindt zich concreet nog tot midden december, dat is nog twee weken, in de Grand Bazar in Antwerpen, in de Beddenstraat 2, en is bereikbaar met het openbaar vervoer. Leerkrachten, ICT-coördinatoren en schooldirecties kunnen een gratis reservatie doen om langs te gaan met de klas via de website https://www.thepopupclassroom.be/nl.
Vanaf januari zal de Pop-Up Classroom in Leuven opgesteld staan.

Foto: De Pop-Up Classroom
Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met
Elsie Van Linthout bij Luna via GSM: 0475 26 01 03 of via mail: elsie@luna.be
Over Lab9
Meer informatie over de pop-up classroom en de mogelijkheden voor scholen: https://www.thepopupclassroom.be/nl