Inetum header

Inetum bestelt 87% volledig elektrische of plug-inhybride wagens voor zijn medewerkers

Huizingen, Bergen, Gent, Kontich, Leuven & Lummen, 16 maart 2023

Inetum in België zet volop in op duurzaamheid door de elektrificatie van zijn wagenpark. Van de lopende vervangingsbestellingen voor levering in 2023, zijn niet minder dan 231 van de 435 voertuigen, of 53%, volledig elektrisch. 34% kiest voor een plug-inhybride wagen. In totaal zijn er dus 87% geëlektrificeerde wagens in bestelling, waarbij het grootste deel volledig elektrisch is. Deze switch zal een CO2-daling van 73% betekenen. Daarnaast starten de acADDemICTs van 2023 meteen met een elektrische Cupra Born. Het vergroenen van het wagenpark, is één van Inetums initiatieven om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.

Iedereen draagt duurzaamheid hoog in het vaandel, ook als het gaat over het wagenpark. Inetum werkt aan een duurzaam wagenparkbeheer en doet extra investeringen in laadstations. Zo slaagt het bedrijf erin om zijn impact op het klimaat te verkleinen door zijn CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast past het bedrijf ook hybride werken toe, waardoor het aantal verplaatsingen ook vermindert en dus ook de impact van het wagenpark op het milieu.

53% van de bestelde wagens is volledig elektrisch & 34% is plug-inhybride

Inetum biedt zijn medewerkers de optie om te kiezen tussen een elektrische, plug-inhybride of diesel- of benzinewagen. In de realiteit is het nu eenmaal zo dat niet iedereen op dit moment klaar is om de overstap te maken naar een elektrische wagen. Het bedrijf merkt alvast wel dat er een groeiende vraag is van de medewerkers naar elektrische auto’s. Via het ‘Ambassador Program’ dat midden 2022 op poten gezet is, konden medewerkers die nog minstens 2 jaar met een benzine- of dieselwagen zouden moeten rijden, al vroeger de overstap maken naar een geëlektrificeerde wagen. 23 medewerkers maakten hiervan gebruik.

Op dit moment zijn er 435 lopende bestellingen voor nieuwe auto’s. Deze zullen geleverd worden in de loop van 2023. Maar liefst 231 van deze auto’s zijn elektrisch (of 53%) en 147 (of 34%) zijn plug-inhybride. Dit wil dus zeggen dat 87% van de bestelde wagens elektrische of plug-inhybride auto’s zijn. Danzij deze switch verwacht Inetum een CO2-daling van 73%. Verder vormen de volledig elektrische wagens het grootste deel van de bestellingen. In 2021 waren plug-inhybrides nog het populairst, namelijk 262 van de 791 bestelde wagens.

We zien duidelijk dat de interesse in elektrische wagens stijgt bij onze werknemers. Dat is fantastisch om te zien! We zijn al jaren bezig met de vergroening van ons wagenpark, maar sinds 2022 durven meer van onze werknemers hun koudwatervrees te overwinnen en de stap te zetten naar hun eerste elektrische wagen. Dit komt mede ook door ons initiatief ‘Electrification Introduction Day’. Op die dag hebben onze medewerkers de kans gekregen om een testrit te maken met de verschillende geëlektrificeerde wagens die we aanbieden. Met de inzet van onze medewerkers willen we ons wagenpark in de komende jaren verder CO2-neutraal maken. Dankzij deze positieve vooruitgang zijn we in staat om onze impact op het milieu te verkleinen’, verklaart Bart De Gelder, Mobility Manager bij Inetum in België.

Investeringen in laadstations op kantoor en thuis

Wie elektrische auto’s zegt, zegt meteen ook laadstations. Ondertussen telt Inetum in België 28 laadstations op de parkings van drie van zijn kantoorlocaties, namelijk 16 in Huizingen, 10 in Kontich en 2 in Leuven. Medewerkers krijgen een laadbadge waarmee ze hun auto in heel Europa kunnen opladen. Bovendien zijn er sinds midden 2021 zo’n 190 laadpalen bij medewerkers thuis geïnstalleerd voor maximaal comfort.

We vinden het als vooruitstrevend bedrijf op vlak van duurzaamheid echt belangrijk om onze medewerkers te stimuleren om voor een elektrisch voertuig te kiezen. De overgang naar elektrische wagens gebeurt echter niet op een vingerknip. Er komt veel meer bij kijken dan enkel het bestellen van de auto. Zo hebben we de wagentabel vergroend, en maken we het onze werknemers zo eenvoudig en comfortabel mogelijk door voldoende laadmogelijkheden te voorzien, op kantoor, op de baan en bij hen thuis’ Daarom hebben we veel geïnvesteerd in de plaatsing van laadstations bij ons op kantoor en laadpalen bij onze medewerkers thuis. Het comfort van onze medewerkers blijft voor ons prioritair‘, legt Johnny Smets, General Manager van Inetum in België, uit.

Elektrische Cupra Born als startwagen

De jong afgestudeerden, acADDemICTs, die dit jaar starten bij Inetum in België, ontvangen bij de start van hun opleidingsprogramma bij het bedrijf een elektrische Cupra Born. Via een interne bevraging bij de huidige acADDemICTs, werd dit model uitgekozen. Vandaag nemen er 20 nieuwe acADDemICTs hun elektrische wagen in gebruik.

acADDemICT

Over Inetum, gericht op een Positieve Digitale Flow

Inetum is een flexibel IT-dienstenbedrijf dat digitale diensten en oplossingen levert, en een wereldwijde groep die bedrijven en instellingen helpt om het maximum uit de digitale flow te halen. In een context van continue beweging, waarbij behoeften en gebruiken voortdurend opnieuw worden uitgevonden, helpt de Inetum Groep al deze spelers om te innoveren, zich aan te passen en voorop te blijven lopen. Met zijn multi-expertenprofiel biedt Inetum zijn klanten een unieke combinatie van nabijheid, sectorgebaseerde organisatie en oplossingen van industriële kwaliteit. De groep is actief in meer dan 27 landen, telt bijna 27.000 medewerkers en genereerde in 2021 een omzet van 2,2 miljard euro.

Contacteer voor meer informatie:

Contact communicatiepartner voor Inetum in België

Aurélie Decoster bij Luna
aurelie@luna.be

Inetum in België Persrelaties

Katrien de Raijmaeker
External Communications Manager
Katrien.deraijmaeker@inetum-realdolmen.world

Ontdek Inetum op social media:

Facebook / Twitter / LinkedIn / YouTube / Instagram

Inetum Footer