Jeroen Nedergedaelt bij Luna
GSM: +32 485 64 82 36
jeroen@luna.be

Frank Energie maakt met dynamische contracten intrede op Vlaamse energiemarkt

Antwerpen, 24 augustus 2023 – De Vlaamse energiemarkt heeft er een nieuwkomer bij: Frank Energie. De Nederlandse speler biedt dynamische contracten aan voor aardgas en elektriciteit en mikt daarmee op een breed particulier doelpubliek. Met dynamische prijzen kan de consument per uur zijn verbruik afstemmen op de energieprijs, met andere woorden: afnemen op die momenten dat elektriciteit het goedkoopste is. De energieleverancier helpt met het verminderen van stroomkosten door slimme oplossingen weer te geven in een eigen app. Frank Energie mikt op zo’n 10.000 Vlaamse klanten tegen eind 2023 en 50.000 tegen eind 2024.

Frank Energie wil klanten laten kennismaken met dynamische contracten, waar de consument gas- en elektriciteit afneemt tegen de beursprijs. Deze prijzen schommelen voor elektriciteit per uur en voor gas per dag. Zo gaat Frank Energie de strijd aan met de traditionele energieleveranciers die voorlopig enkel hun vaste en variabele contracten in de kijker zetten.

Bij een vast contract klik je de prijs bij een energieleverancier vast voor de duur van het contract. Bij een variabel contract wordt die prijs periodiek aangepast, bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal of halfjaarlijks. In een dynamisch contract wordt de prijs voor de energiekost doorgaans per uur of per dag bepaald, op basis van de beursprijzen waaraan de leveranciers energie daags voordien inkochten. Op piekmomenten is die prijs meestal duurder, dus kan de consument op basis van deze prijzeninformatie het verbruik doorheen de dag hierop afstemmen.

Uit onderzoek van Roland Berger* blijkt dat dynamische contracten historisch gezien tussen de 10% en 30% goedkoper zijn dan vaste en variabele contracten. De gemiddelde stroomprijs bij Frank Energie lag de afgelopen zes maanden naar eigen zeggen 45% procent lager dan de tarieven die grote spelers op de energiemarkt momenteel aanbieden.

Frank en vrije energie

Frank Energie heeft, na een testperiode, besloten om zijn diensten uit te rollen over heel Vlaanderen.

Thomas Hulshof, oprichter en directeur van Frank Energie, legt uit: ‘De energiecrisis zorgde ervoor dat iedereen nog bewuster omgaat met z’n energieverbruik en waar mogelijk ging investeren in eigen duurzame energieopwekking. De doorgedreven uitrol van de slimme meters in Vlaanderen maakt dat zo goed als elke Vlaming op heel korte termijn maximaal voordeel kan halen uit dynamische uurtarieven voor elektriciteit. Voor gas kennen we een variabel contract op dagprijzen. Daar wordt het dagverbruik op basis van een standaard profiel berekend.

De elektrische wagen, de warmtepomp, de wasmachine, de droogkast: het zijn apparaten die stuk voor stuk veel stroom verbruiken. Door het verbruik af te stemmen op de momenten dat stroom goedkoop is kan men veel besparen. Dat kan door zelf de wasmachine een uurtje later of eerder aan te zetten, maar met behulp van de slimme diensten van Frank Energie kunnen klanten dit ook volledig automatisch laten verlopen. Een slim algoritme optimaliseert het verbruik van toestellen en apparaten, waardoor de klanten duizenden euro’s per jaar kunnen besparen.

Het statisch marktmodel omgooien

Concreet hanteert Frank Energie een dynamisch voorschotmodel. Dat betekent dat het voorschotbedrag elke maand anders is, afhankelijk van het geschatte verbruik en de verwachte prijzen. In de winter betaalt de klant relatief veel en in de zomer en lente weinig. Na afloop van de maand worden de werkelijke kosten verrekend op de eerstvolgende factuur.

Terwijl zowel het opwekken als de consumptie van energie drastisch is veranderd, bieden de meeste energieleveranciers nog steeds hetzelfde soort contracten aan als vijftig jaar geleden. We zitten midden in de energietransitie. We zijn trots dat we consumenten zelf de controle teruggeven over hun energieverbruik. Tegelijk willen we ook komaf maken met de mythe dat dynamische contracten enkel voordelig zijn voor grote verbruikers of early adopters van slimme energietools’, voegt Hulshof nog toe.

Oprichting van Frank Energie

Frank Energie werd opgericht door Thomas Hulshof, die hiervoor ruim 20 jaar voor Eneco Nederland werkte in verschillende leidinggevende functies. In 2018 besloot Thomas een energiebedrijf naar Scandinavische leest op te zetten, met een volledig transparant energiecontract dat enerzijds goedkoper is voor gebruikers en anderzijds groener is dan traditionele contracten. Frank Energie startte begin 2021 op de Nederlandse markt en is de tweede grootste aanbieder van dynamische contracten in Nederland.

In 2022 bleef de sterke groei van Frank Energie niet onopgemerkt en vond dan ook de eerste investeringsronde plaats. APC, een incubatorplatform, werd gekoppeld met de financiële ruggensteun van de oprichters van DEGIRO, een Europees beursvennootschap, gevestigd te Amsterdam. Vandaag tellen ze zo’n 70.000 klanten op de Nederlandse markt.

Thomas Hulshof, directeur Frank Energie

*data beschikbaar op aanvraag

Wens je meer informatie of een interview,
neem dan contact op met Jeroen Nedergedaelt bij Luna:
jeroen@luna.be
, +32 2 658 02 96 of +32 485 64 82 36

Over Frank Energie

Frank Energie is een lowcost-energieleverancier voor particulieren in Vlaanderen. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf, met maatschappelijke zetel in Antwerpen, werd in 2021 opgericht door Thomas Hulshof. Naast energieleverancier is Frank een technologiebedrijf dat diensten ontwikkelt die consumenten moeten toelaten te besparen op hun energiekosten, door optimaal gebruik te maken van dynamische prijzen.

De Frank Energie-groep telt meer dan 50 medewerkers in zijn kantoren in Nederland en België. In Nederland telt het bedrijf vooralsnog meer dan 60.000 klanten. In 2022 bedroeg de omzet 20 miljoen euro en sloot het bedrijf met positieve cijfers het jaar af.