CV

PR voor rekrutering: meer cv’s dankzij PR dan via jobadvertenties

Bedrijven vinden steeds moeilijker medewerkers, laat staan gemotiveerde medewerkers die bij het imago van het bedrijf passen. Public Relations is de manier om de juiste kandidaten aan te trekken. HR draait om imago. PR bouwt dat imago op. Potentiële collega’s krijgen ook een beeld van wat een bedrijf doet en welke mensen er werken, wat vaak aanspreekt. Onze klanten vertellen ons dat ze via PR meer cv’s binnenkrijgen dan via de klassieke jobadvertenties …

PR heeft als doel de perceptie van een bedrijf te verbeteren. Niet alleen voor klanten, partners, investeerders of prospecten, maar ook voor toekomstige werknemers. PR-inspanningen werpen hierbij hun vruchten af. Kandidaten vinden makkelijker de weg naar je bedrijf. Luna raadt daarom aan om naast de marketing manager ook de HR-manager te betrekken bij het PR-gebeuren. Zo krijgt Luna een duidelijk beeld van het hele reilen en zeilen binnen een bedrijf en kunnen onze communicatieconsultants snel inspelen op alle actuele thema’s.

Luna’s doel bij HR-communicatie is steeds om, liefst met een origineel onderwerp, in zowel businessmedia en vaktijdschriften als HR-bladen aan bod te komen. Met andere woorden: de bladen die toekomstige medewerkers, al dan niet op zoek naar een nieuwe uitdaging, lezen.

Luna gebruikt twee types van communicatie met journalisten. Enerzijds schrijven de communicatieconsultants van Luna korte maar krachtige persberichten. Anderzijds brengt Luna klant en journalist in contact met elkaar via interviews. Op het gebied van HR zijn een aantal invalshoeken interessant voor persberichten. Bijvoorbeeld:

  • benoemingen van nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld een nieuwe HR-manager die de accenten van het HR-beleid verduidelijkt;
  • een bedrijf dat x aantal werknemers rekruteert en nog x mensen zoekt;
  • een bedrijf dat een nieuwe functie in het leven roept;
  • de verhuis naar een nieuw kantoor dat de toegankelijkheid vergroot voor de medewerkers waardoor ze dagelijks minder tijd in de file verliezen;
  • het gebruik van nieuwe samenwerkingsmiddelen zoals een flexdesk of een intern samenwerkingsplatform.

Daarnaast zijn ad hoc interviews erg belangrijk bij HR-communicatie. Thema’s die uitgewerkt kunnen worden zijn bijvoorbeeld talent management, verloning, arbeidskansen, diversiteit, manier van samenwerken, balans werk-privé, minder gekende jobs, bijzondere hobby’s, etc. Luna bedenkt voortdurend interessante invalshoeken voor haar klanten, en reikt die aan journalisten aan.

Kortom, denk niet te snel dat een bepaald HR-onderwerp te ver gezocht is of ongeschikt voor PR-doeleinden. Niets is minder waar. Alle onderwerpen kunnen een interessante invalshoek vormen voor journalisten. Het zijn niet alleen grootse studies die voor zichtbaarheid in de media zorgen. Het is vaak de manier waarop een boodschap ingekleed wordt die het verschil maakt. Luna geeft bedrijven het advies om alvast alle mogelijke input te geven in de PR-meetings die we in principe maandelijks opzetten met onze klanten. Het is in deze PR-meetings dat er wat tijd genomen wordt voor brainstorming, naast de bespreking van de lopende zaken, en dat er vaak heel wat ideeën naar boven komen.