LinkedIn

Hoe maak je van je medewerkers echte ambassadeurs van je bedrijf op LinkedIn?

Een van de krachtigste ambassadeurs van jouw merk zijn de medewerkers van jouw bedrijf. Dit wordt ook soms ‘employee advocacy’ genoemd. Studies tonen aan dat werknemers tot tien keer zoveel volgers hebben dan de sociale pagina’s van een bedrijf. Werknemers zijn meer geneigd om content te delen van het bedrijf waarvoor ze werken, veel meer dan posts van andere gebruikers. Ook posts van collega’s worden op hun beurt vaker overgenomen. Dat leidt tot meer views, meer volgers en meer conversies (websitebezoek, sollicitaties of andere).

Toch staan tijdsgebrek en/of technologische drempelvrees nog vaak in de weg. Hoe kan jij van je medewerkers en collega’s social media superhelden maken?

Maak het hen makkelijk

Je kan je collega’s uiteraard een mailtje of Teams-berichtje sturen met een link naar de post, met de vraag om een die te liken, te delen of erop te reageren. Wist je dat je de aandacht van je collega’s ook via LinkedIn kon vestigen op bepaalde posts of content? Nu dus wel ???? en dat doe je zo:

Linkedin

Via de melding ‘Medewerkers op de hoogte stellen’ kan je zodra een post geplaatst is via een bedrijfspagina je medewerkers hiervan op de hoogte stellen. Gebruikers van wie het profiel gelinkt is aan je bedrijf krijgen dan een notificatie van deze nieuwe post. Belangrijk om te weten: je kan deze functie maar 1 keer per 24u gebruiken. Het lijkt ons sowieso raadzaam hier spaarzaam mee om te springen en dit met andere woorden enkel te gebruiken voor posts die het meeste aandacht vragen. Als medewerkers te veel meldingen ontvangen, zal dit snel een averechts effect krijgen.

Duidelijke social media guidelines

Zorg ervoor dat jouw medewerkers een duidelijk begrip hebben van waar jouw bedrijf of merk in het algemeen voor staat en hoe dit van toepassing is op een bepaald kanaal. Laat hen weten welke inhoud het bedrijf aanmoedigt en eerder ontmoedigt om te delen.

Informeren, motiveren, engageren

Met deze twee ingrepen kom je vaak al een heel eind, maar wat met medewerkers die zich dan nog de vraag stellen of dat allemaal wel de moeite loont, of die zich helemaal niet op hun gemak voelen op LinkedIn?

Dan moet je eigenlijk een stapje terugzetten. Eerst en vooral leg je dan best uit hoe LinkedIn precies werkt en wat hun inspanningen opleveren, zowel voor het bedrijf als voor hun eigen LinkedIn-profiel.

In dit geval kan een LinkedIn-training waarin je de basics van het platform uitlegt, tips geeft om hun profiel op punt te stellen en medewerkers ook hun eigen vragen kunnen stellen, ook altijd de moeite lonen.

Vervolgens betrek je je collega’s ook best persoonlijk en actief bij de creatie van content. Vraag hen bijvoorbeeld of ze foto’s van een team meeting of een bepaalde actie op locatie willen doorsturen, interview hen over hun specialiteit, zet ook hun dagelijkse inspanningen in de verf op LinkedIn. Dit wederzijds engagement zorgt ervoor dat ze zich ook later meer betrokken zullen blijven voelen.

Gegarandeerd resultaat?

Elk bedrijf is uiteraard anders dus het komt er vaak op neer te durven proberen, maar relevante en goed geschreven content in combinatie met geëngageerde medewerkers zijn absoluut ingrediënten die onmisbaar zijn voor een succesvol eindresultaat.

Ben je nog op zoek naar de juiste tone-of-voice voor je posts op sociale media? Wil je ook graag van al je medewerkers LinkedIn-ambassadeurs maken? Contacteer ons gerust voor meer informatie!