Van In

elsie@luna.be

Meer dan 6000 leerkrachten volgen bijscholing
over afstandslesgeven met diddit/bingel

• Zelfs opleidingen in de paasvakantie, op algemene aanvraag, vandaag en volgende week;
  • Meer dan 1700 inschrijvingen voor het Vlaams secundair onderwijs – Antwerpen en Oost en West-Vlaanderen tonen de meeste interesse;
  • Bijna 4700 inschrijvingen voor het Vlaams lager onderwijs.

Wommelgem & de verschillende Vlaamse provincies, 9 april 2020 – Het aantal deelnemers aan de webinars afstandsleren en afstandslesgeven/preteaching via de digitale leerplatformen van leermiddelenmaker VAN IN, rijst de pan uit: 4696 voor het lager onderwijs (de inschrijvingen waren weliswaar een week vroeger opgestart), en 1703 voor het secundair. Voor het secundair onderwijs kwamen de meeste inschrijvingen uit de provincie Antwerpen, gevolgd door Oost en West-Vlaanderen. Leerkrachten vroegen ook expliciet opleidingen tijdens de paasvakantie. Wat betreft de herneming van het onderwijs na de paasvakantie, kan het nog vriezen of dooien, maar de leerkrachten zijn voorbereid.

Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN: “Wij zijn er om het onderwijs te ondersteunen. Onze digitale platformen hebben een grote faciliterende rol in het kader van de uitdagingen waarmee leerkrachten vandaag geconfronteerd worden. Leerkrachten willen hun leerlingen blijven ondersteunen, ook indien er nieuwe leerstof moet worden gegeven via afstandslesgeven, na de paasvakantie. De leerkrachten tonen zich heel flexibel. De collega’s hier bij VAN IN spelen daar even flexibel op in door extra webinars te organiseren, nog in de paasvakantie.

Meer dan 1703 inschrijvingen voor het webinar afstandslesgeven met diddit vandaag en morgen

Vandaag is er een eerste webinar over afstandslesgeven/preteaching met diddit, leerplatform voor het secundair onderwijs. Wegens groot succes werd er een tweede opgezet voor morgen. Voor de beide samen zijn er tot nog toe 1703 inschrijvingen, van alle landsdelen maar met Antwerpen (25,5%) en Oost (21,6%) en West-Vlaanderen (21,4%) op kop. Er blijven inschrijvingen binnenlopen, dus dat aantal is nog stijgend. VAN IN verwacht boven de 2000 te zullen uitkomen.

Van In Fig 1

4696 inschrijvingen tot nog toe voor ‘online lesgeven binnen Bingel’

Volgende week zijn er twee webinars over de mogelijkheden online lesgeven en klasgesprekken met leerlingen in Bingel, via Google Meets enerzijds en via Microsoft Teams anderzijds. Daarvoor zijn er tot nog toe 4696 inschrijvingen, een aantal dat nog sterk kan stijgen aangezien de webinars pas volgende week doorgaan. Vorige week ging er al een eerste webinar door over afstandslesgeven/preteaching, waar 3939 leerkrachten effectief aan deelnamen (op 4435 inschrijvingen).

Vandaag ging er ook een webinar door over een methode wiskunde van VAN IN voor het lager onderwijs, genaamd Ijsbrekers. Daar namen 608 leerkrachten effectief aan deel.

Wens je meer informatie of een interview?
Neem dan contact op met Elsie Van Linthout bij Luna:
elsie@luna.be, +32 2 658 02 70 of +32 475 26 01 03.

Over VAN IN

VAN IN draagt met het gratis ter beschikking stellen van bingel en diddit bij tot het mogelijk maken van onderwijs op afstand voor alle leerlingen van het lager en secundair onderwijs, in het hele land. VAN IN is de grootste educatieve uitgever in België en maakt deel uit van Sanoma Learning, een onderdeel van de Finse groep Sanoma.

Dankzij de enthousiaste inzet van zo’n 190 medewerkers en nog veel meer auteurs biedt VAN IN het onderwijs innovatieve en kwaliteitsvolle leermiddelen aan, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Het gaat onder meer over de digitale leerplatformen Bingel (N) en Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en diddit (N) en Udiddit (F) voor het secundair onderwijs. Die systemen maken gepersonaliseerd leren en lesgeven mogelijk. Dit schooljaar ‘bingelt’ 81 % van de lagere scholen in Vlaanderen en oefenden er al meer 360 000 gebruikers secundair onderwijs op diddit.

VAN IN werd opgericht in 1833 en heeft vandaag vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert. Meer informatie op https://www.vanin.be/nl.