YouTube, onweerstaanbare Temptation voor je communicatie

YouTube, onweerstaanbare Temptation voor je communicatie

Opvallende titel in De Standaard begin deze maand: ‘YouTube zwicht voor ‘Temptation’. Tenzij je net terug bent van een expeditie naar Mars, zal je het tv-fenomeen Temptation Island vast wel kennen. Het artikel in kwestie legt de focus op de wirwar aan commentaar en satire op het populaire VIER-programma. Niet op Facebook of Twitter, maar op YouTube. De filmpjes in kwestie halen daarbij vele duizenden bezoekers.

Samen met Netflix en Amazon ontwikkelt YouTube zich steeds meer naar een alternatief voor ‘klassieke’ tv. Kinderen raken verslingerd aan ‘unboxing’-filmpjes over speelgoed, vrouwen kijken naar make-uptutorials, gamers bekijken de beste replays van hun favoriete spellen en aspirant-muzikanten kunnen er een gitaarles volgen.

Wat betekent dit nu allemaal in de communicatiewereld? Wel, wie vandaag op een slimme manier met marketing en communicatie bezig is, zal al zeker met video bezig zijn. En wie video’s maakt, kan die publiceren op een eigen YouTube-kanaal. Dat zou even vanzelfsprekend moeten zijn als een blog delen via LinkedIn of een vacature op Twitter gooien.

We evolueren sowieso steeds meer naar een doorgedreven beeldcultuur. Voor de jongere generaties is het geschreven woord nu al veel minder belangrijk dan beeld. Samen met hen zal ook de ‘taal’ die we gebruiken om te communiceren steeds meer overschakelen van woord naar beeld. Een YouTube-kanaal, als het ware je hoogsteigen tv-zender, wordt dan snel onmisbaar.

YouTube kampt nog steeds met een imago als kanaal voor goedbedoelende amateurs, maar dat is niet langer het geval. Merken als Procter & Gamble en BMW hebben een eigen kanaal, en voor ieder bedrijf dat iets wil betekenen in de brede entertainmentwereld is de site onmisbaar.

Dat brengt ons al snel bij de hamvraag: is een eigen YouTube-kanaal nuttig voor mijn bedrijf? Veel hangt natuurlijk af van de sector waarin je actief bent en wat voor product je aanbiedt. Voor een fabrikant van graafmachines of een leverancier van bedrijfssoftware zal dit minder nuttig zijn. Maar wie veel B2C-contacten heeft en meteen een grote groep (jonge) klanten wil aanspreken, zal hoe langer hoe moeilijker de boot kunnen afhouden.

Daarom alvast snel enkele tips:

  1. Stel een duidelijk doel voor je kanaal
  2. Bepaal een duidelijke strategie voor de inhoud
  3. Zorg dat je consequent voldoende inhoud brengt op je kanaal
  4. Geef je kanaal een eigen gezicht, die strookt met je huisstijl
  5. Hou de productiewaarde van je video’s hoog
  6. Organiseer je content in duidelijke afspeellijsten
  7. Promoot je kanaal via andere sociale media en je website
  8. Treed in dialoog met de mensen die opmerkingen geven op je video’s