2407263 Syncura Logo

Persbericht

Contact communicatiepartner:
Aurélie Decoster bij Luna
GSM: +32 495 59 38 00
aurelie@luna.be

Syncura: ‘Vlaanderen moet dringend werk maken van een decreet over laadpalen in mede-eigendommen’

Brussel, 29 augustus 2024 – Syncura, toonaangevende syndicus in Vlaanderen en Brussel, vraagt om een decreet op maat uit te werken voor laadpalen in mede-eigendommen op Vlaams grondgebied. Het toenemend aantal elektrische wagens brengt ook in mede-eigendommen specifieke uitdagingen met zich mee. Daarom vraagt Syncura een wettelijk kader voor het Vlaams Gewest, over de manier waarop laadpalen dienen geplaatst te worden bij nieuwbouw of bij een ingrijpende renovatie. Momenteel bestaat dit alleen voor Brussel. Syncura formuleert zes concrete noden van syndici.

De bestaande regelgeving specificeert wanneer men laadpalen voor elektrische wagens in gebouwen (inclusief mede-eigendommen) dient te plaatsen bij nieuwbouw of een ingrijpende renovatie. Syndici vragen een wettelijk kader over de manier waarop de laadpalen dienen geplaatst te worden en de technische regels die gerespecteerd moeten worden.

Sinds 3 november 2022 heeft het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een decreet met duidelijke instructies over laadpalen voor elektrische wagens in mede-eigendommen. Olivier De Schrijver, CEO van  Syncura: ‘Vlaanderen hinkt achterop. Er zijn onduidelijke technische richtlijnen en brandveiligheidsinstructies, die voor interpretatie vatbaar zijn. Daarom willen we als syndicus duidelijke richtlijnen in de vorm van een decreet. Op die manier wordt er voor syndici een werkbaar kader gecreëerd rond laadpalen in mede-eigendommen. Op vandaag ontbreekt bij de beleidsmakers nog al te vaak een “appartementsreflex” wat uiteraard de zaken niet vooruit helpt, wetende dat ongeveer één derde van de bevolking in een appartement woont….’

Nood aan een wettelijk kader met technische richtlijnen voor laadpalen

Image

Cfr https://www.vlaanderen.be/milieuvriendelijke-voertuigen/een-elektrische-wagen-laden/verplichtingen-voor-laadpunten-bij-parkings

De richtlijnen die op dit moment van kracht zijn in Vlaanderen, zijn technische richtlijnen en het aangepast Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI). Het AREI probeert inzicht te krijgen in de adviezen van de brandweerinstanties, op basis van good practices van FireForum. Deze specificeren dat er een risicoanalyse uitgevoerd moet worden; dat er een noodstop voorzien moet worden aan elke inrit van het garagecomplex en dat de RWA-installatie (Rook- en WarmteAfvoer) geoptimaliseerd dient te worden. Concreet moeten alle installaties sinds 1/11/2022 – inclusief alle installaties die sinds die datum aangepast werden – voldoen aan deze regels.

‘Dit is niet voldoende’, aldus De Schrijver. ‘Het is dringend tijd dat beslissingsnemers ook voor Vlaanderen een decreet uitwerken waarmee we onmiddellijk aan de slag kunnen. Alleen zo kunnen onze syndici de installatie van laadpalen in mede-eigendommen in goede banen leiden.’

Zes concrete noden van syndici

  1. Duidelijke en coherente richtlijnen op vlak van brandveiligheid. Een mede-eigendom moet alvorens een laadpaleninfrastructuur te plaatsen, verplicht advies inwinnen van de brandweer. Dat advies kan verschillen van de ene regio tegenover de andere. Er zijn bijvoorbeeld brandweerkorpsen die weigeren een positief advies te geven voor gebouwen met een autolift. In andere regio’s erkent men dan weer dat er gebouwen zijn die niet anders kunnen dan met een autolift werken en geeft men een positief advies. Er is nood aan een apart koninklijk besluit. Dat moet leiden tot een uniforme beoordeling vanuit de diverse brandweerzones.
  • Duidelijke richtlijnen van de netbeheerders voor elk collectief initiatief of bijvoorbeeld over (minimaal) de verplichting om voldoende capaciteit te voorzien voor het volledige gebouw. De netbeheerders, in samenspraak met de overheid, kunnen een uniform proces vooropstellen om leidingen/stroom te voorzien naar het gebouw of parkeercomplex, zodat men telkens dezelfde aansluiting voorziet voor alle mede-eigendommen. Deze richtlijnen stellen idealiter een beslissing op gebouwniveau voorop, waarbij men het plaatsen van individuele laadpalen verhindert, en load balancing bevordert (dit wil zeggen dat de laadpalen zich samen aanpassen aan de beschikbare stroomcapaciteit binnen de mede-eigendom). Tot slot biedt een beslissing op gebouwniveau ook ruimte voor de risicoanalyse die het AREI vooropstelt.
    In kader van de continuïteit van de stroomvoorziening verplicht netbeheerder Fluvius sinds juni 2024 al om elke private laadpaal (met een vermogen van 5 kVA of meer) aangesloten op het laagspanningsnet aan te melden.
  • Inzage voor bewoners en syndici in de beschikbare netcapaciteit voor laadpalen binnen het gebouw. Op die manier weten syndici ook of er overbelasting is, hoeveel het net aankan op vlak van elektrisch opladen en of de capaciteit versterkt moet worden.
  • Werken door de netbeheerder (vóór de gemeenschappelijke energieteller) als de capaciteit van het net niet voldoet: bekijken wat de mogelijkheden zijn voor de netbeheerder om deze werken vlot uit te voeren en wat de impact is voor verenigingen van mede-eigenaars. Zij zullen verantwoordelijk zijn voor het net vanaf de teller en zullen dus de kosten moeten dragen.
  • Belastingvermindering op investeringen in collectieve laadinfrastructuur voor verhuurders. Wie een laadpaal thuis installeert krijgt hiervoor tot eind augustus 2024 een belastingsvermindering. Dit geldt ook voor de bijdrage van een mede-eigenaar aan een collectieve laadinstallatie (wanneer hij zelf woont in het gebouw en gebruik maakt van de laadinstallatie). Syncura vraagt een nieuwe belastingsvermindering, gericht op investeringen in een collectieve laadinfrastructuur in mede-eigendommen, en dan voor alle mede-eigenaars. Deze moet collectieve investeringen in laadpalen makkelijker maken, ook voor eigenaars die vandaag nog geen elektrische wagen hebben, of die hun mede-eigendom verhuren.
  • Collectieve plaatsing boven individuele plaatsing van laadpalen: het gebeurt vaak dat de werkgever tussenkomt in de plaatsing van een laadpaal bij de werknemer thuis, waardoor er in geval van een mede-eigendom één individuele laadpaal komt, eerder dan een collectieve infrastructuur met onderlinge load balancing. Het is volgens Syncura beter voor een mede-eigendom dat één leverancier alle laadpalen in een mede-eigendom installeert.

De Schrijver concludeert: ‘Steeds meer mensen maken de overstap naar een elektrische wagen, zowel particulieren als ondernemingen omwille van de wetswijzigingen en verplichtingen. De vraag naar meer duidelijkheid over laadpalen in mede-eigendommen zal dus alleen maar groter worden. We roepen de Vlaamse overheid dan ook op om onze oproep ter harte te nemen en effectief een decreet uit te werken om alle vormen van misvatting te voorkomen. Enkel zo zullen we als syndici onze rol binnen het laadpalenverhaal helemaal correct kunnen invullen.’

240929 Laadpaal In Garage

Elektrische wagen die oplaadt aan een laadpaal in een garage

Aan de redacties:
Wens je meer informatie of een interview? Neem dan contact op met Aurélie Decoster bij Luna: via GSM +32 495 59 38 00 of via mail
aurelie@luna.be.

Over Syncura

Syncura, de meest toonaangevende syndicus in Vlaanderen en Brussel, maakt deel uit van de internationale Emeria-groep. De Emeria-groep verenigt in heel Europa merken die gespecialiseerd zijn in aan- en verkoop, beheer van mede-eigendom, verhuurbeheer en vastgoedbeheer. Daarnaast biedt Emeria ook diverse vastgoeddiensten aan, gaande van plaatsbeschrijvingen en technische diagnoses tot verzekeringsmakelaardij, beveiliging, onderhoudswerken in mede-eigendommen of de verkoop van gebouwen.

Met haar merken Syncura, Rencura, Easy Syndic, Gestea, Trevi, Trea, Insures, OP, Honesty en Esset ondersteunt Emeria dagelijks meer dan 100.000 klanten in elke fase van hun leven. Dit gaat van de eerste keuze om een pand te huren of te kopen, om er te gaan wonen, erfgoed op te bouwen, een bedrijf op te zetten of een inkomen aan te vullen.

Emeria is de nummer 1 in het beheer van mede-eigendommen, verhuurbeheer en vastgoedverhuur in België, Luxemburg, Frankrijk en UK, en nummer 2 in Zwitserland. Emeria is ook aanwezig in Duitsland en is ook een van de Europese leiders op het gebied van vastgoedbeheer.

Voor meer informatie: https://syncura.be/over-syncura