Van In

Persbericht

Contact communicatiepartner:
Jelle Couder
02 658 02 96
0496 83 01 72
jelle@luna.be

Spectaculaire groei voor bingel in Finland en Zweden

Bijna 250.000 Finse en Zweedse kinderen gebruiken Vlaams digitaal platform voor de lagere school

Wommelgem, 31 augustus 2017 – Bingel, het digitale leerplatform voor de lagere school, kende vorig jaar een spectaculaire groei in Finland en Zweden. In beide landen kwamen er in totaal meer dan 190.000 gebruikers bij en ook in Vlaanderen zette de groei zich door. “Ook andere landen ontdekken de mogelijkheden van digitaal leren”, zegt Winfried Mortelmans, CEO van Uitgeverij VAN IN, die bingel ontwikkelde. 

In totaal wordt bingel nu al door 5.878 lagere scholen gebruikt. Daarvan liggen er 2.332 in Vlaanderen, 2.154 in Zweden en 1.392 in Finland. Het aantal gebruikers breidde in de drie landen vorig schooljaar fors uit. In Finland en Zweden ging het telkens om tienduizenden gebruikers (zie tabel onderaan). Zo maken nu al bijna 250.000 Zweedse en Finse kinderen gebruik van het platform.

Finland, dat als een gidsland geldt voor het onderwijs, voerde vorig schooljaar bingel in na een testfase tijdens het schooljaar 2015-2016. Bingel speelt daar een belangrijke rol in de uitgebreide hervorming van het lager onderwijs. “Onze Finse collega’s werden aangetrokken door de spelelementen die we in bingel gebruiken”, zegt CEO Winfried Mortelmans. “Hiervoor was hun leerstof zeer goed, maar soms wat zakelijk. Met bingel kunnen ze de leerlingen extra motiveren.”

Zweden is al een jaar langer bezig met bingel, en ook daar blijft het systeem aanslaan. “Het land kent een grote instroom aan nieuwe Zweden”, zegt Mortelmans. “Bingel is heel geschikt om hen bijvoorbeeld Zweeds aan te leren en om hen voor te bereiden op een aantal belangrijke oriënteringstesten, die in Zweden in het lager onderwijs verplicht zijn.”

Bingel is een adaptief platform voor het basisonderwijs dat het makkelijker maakt om voor elke leerling een aanpak op maat uit te werken. Dat was in beide landen een doorslaggevend argument om te kiezen voor bingel. “De mogelijkheden die digitaal leren biedt, maken het simpel om de leerstof te diversifiëren en zo leerlingen op hun eigen niveau te laten werken”, zegt Mortelmans.

In Vlaanderen is bingel al langer ingeburgerd. Acht op de tien basisscholen maken gebruik van het systeem.

‘Leerlingen maken digitaal meer oefeningen’

Zowel in Finland als in Zweden zijn de reacties op bingel positief. Leerkrachten zijn zeer te spreken over de mogelijkheid om leerlingen digitaal op te volgen, over de individuele aanpak die bingel toelaat en de spelelementen die in het platform worden gebruikt.

“Het gaat niet alleen om spelletjes, bingel gebruikt een pedagogisch verantwoorde aanpak om op een fijne manier de leerstof aan te brengen”, zegt een Finse leerkracht uit het lager onderwijs.

“Ik kan elke leerling een individueel takenpakket geven”, zegt een Zweedse leerkracht. “De antwoorden van de leerlingen worden automatisch verbeterd en ze krijgen meteen feedback. Ze lijken alvast veel meer te oefenen nu ze hun taken digitaal maken op bingel.”

Uitgeverij VAN IN zal bingel in Zweden en Finland, net als in Vlaanderen, verder blijven ontwikkelen. Zo wordt in Zweden en Finland momenteel onderzocht hoe bingel naar de smartphone kan worden gebracht. Ook in Vlaanderen staan voor dit schooljaar nog een aantal belangrijke ontwikkelingen op het programma.

Bingel Zweden

Wenst u meer informatie of een interview, gelieve dan contact op te nemen
met Jelle Couder bij Luna: 02 658 02 96 / 0496 83 01 72 / jelle@luna.be

Over VAN IN

Uitgeverij VAN IN is de grootste educatieve uitgeverij in België en een pionier op het vlak van adaptief leren en het inzetten van technologie om leerkrachten en leerlingen te ondersteunen. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve leermiddelen voor kinderen, jongeren en volwassenen, die zo dicht mogelijk aansluiten bij wat leerlingen en leraren nodig hebben. VAN IN biedt onder meer digitale leerplatformen aan: bingel (N)/Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en diddit (N)/Uddid (F) voor het secundair onderwijs.

VAN IN werd opgericht in 1833 en telt vandaag 190 medewerkers. De uitgeverij heeft vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert. VAN IN maakt deel uit van de internationale Sanoma Learning-groep.