Van In

Jelle Couder
jelle@luna.be

Van In: Mogelijkheden digitaal onderwijs onderbenut, zegt 60 procent van Vlaamse directies

Hybride ICT-oplossingen zoals de nieuwe Bingel Raket zorgen voor meer gedifferentieerd onderwijs tijdens de les

Wommelgem, 21 november 2017 – De mogelijkheden van digitaal onderwijs worden vandaag nog onvoldoende benut, zo vindt bijna 60 procent van de directies in het Vlaams onderwijs. De directies halen dit aan als een van de redenen waarom het moeilijk blijft om voor elke leerling gepaste differentiatie, of gepersonaliseerd onderwijs te voorzien. Dat blijkt uit een enquête die educatieve uitgeverij VAN IN uitvoerde bij 153 directies van Vlaamse scholen. VAN IN lanceert daarom de applicatie Bingel Raket, waarmee leerkrachten voor het eerst hun leerlingen tijdens de les zelf kunnen opvolgen en begeleiden.

In de richting die het onderwijs in Vlaanderen uitgaat, wordt steeds meer de nadruk gelegd op differentiatie en gepersonaliseerd onderwijs, waarbij leerkrachten tijdens het lesgeven rekening houden met de niveau- en tempoverschillen tussen leerlingen. Het is een belangrijke hoeksteen van het M-decreet, waarbij de hervorming van het buitengewoon onderwijs werd geregeld. Daarbij kunnen kinderen met een beperking op een gewone school aangepast onderwijs krijgen.

Differentiatie blijft echter een belangrijke uitdaging. 88,2 procent van de directies geeft aan dat het vandaag de dag ‘redelijk tot heel moeilijk’ is om elke leerling gepaste differentiatie te geven. Om die differentiatie van de grond te krijgen in de klassen zien de directies een belangrijke rol weggelegd voor digitale oplossingen. Bijna 94 procent van de ondervraagde directies denkt dat die oplossingen hun leerkrachten binnen 5 jaar zullen helpen om beter te differentiëren.

Om dat doel te bereiken zullen scholen wel nog extra inspanningen moeten leveren. Op de vraag of de mogelijkheden voor digitaal onderwijs voldoende benut worden, antwoordt 58,8 procent van de directies dat dit onvoldoende gebeurt.

“Er is de afgelopen jaren veel gebeurd in het onderwijs, ook op ICT-vlak”, zegt Winfried Mortelmans, CEO van VAN IN. “9 op de 10 directies geeft dat ook aan. We zien echter ook dat de uitrusting niet optimaal gebruikt wordt en dat differentiatie moeilijk blijft. Digitale tools en leermiddelen zijn daar tot op bepaalde hoogte een oplossing voor, zoals de directies ook aangeven.”

Doorbraak voor digitaal leren in de klas

Om de drempel bij de leermiddelen weg te werken, lanceert uitgeverij VAN IN dit schooljaar Bingel Raket. Dat is een uitbreiding van het al succesvolle digitale leerplatform bingel, dat in Vlaanderen al door meer dan 325 000 leerlingen in de lagere school wordt gebruikt.

Bingel Raket is afgestemd op het Vlaamse onderwijs en introduceert een nieuw niveau van lesgeven en leren op maat. Het is een voorbeeld van een zogenaamd hybride leermiddel, waarbij papier en digitaal gecombineerd worden. Door Bingel Raket wordt het mogelijk om tijdens de les gedifferentieerd te oefenen en te leren. “Met Bingel Raket kan de leerkracht live opvolgen waar zijn of haar leerlingen mee bezig zijn en iedere leerling op zijn niveau begeleiden”, zegt Mortelmans. “Ons onderzoek leert ons dat dit nodig is. We willen het zo ook veel interessanter maken om in de klas de combinatie van papier en digitaal te gebruiken. Daarom hebben we ook een project met tablets opgestart. Zo kunnen we deze evolutie verder ondersteunen.”

Bingel Raket kan als leermiddel zorgen voor een doorbraak van digitaal leren via de tablet. “Bij digitale lesborden heeft het een tijd geduurd eer de methodes er op afgestemd werden. Daarna kwam de doorbraak”, zegt Mortelmans. “We verwachten dat het met tablets dezelfde richting zal uitgaan. Uit ons onderzoek blijkt alvast dat er een grote nood is aan digitale leermiddelen en educatieve apps in de klas.”

“Wij pleiten niet voor een volledig digitale klas, voor ons is digitalisering geen doel op zich.” zegt Mortelmans  “Wij zijn wel overtuigd van de mogelijkheden de digitalisering biedt om het onderwijs te versterken, de leerresultaten te verbeteren en de motivatie van kinderen te versterken. Bingel Raket is daar een heel mooie illustratie van.”

Leerkrachten volgen op en sturen bij

Bingel Raket heeft zowel een leerlingen- als een leerkrachtenapp. De leerlingen maken een scan  van de bladzijde in hun werkschrift, waarna ze automatisch aantrekkelijke digitale oefeningen op hun niveau krijgen waar ze verder op kunnen bouwen. Ze krijgen tips bij een fout antwoord en kinderen die blijven worstelen met de leerstof krijgen eerst eenvoudiger vragen, extra feedback of een instructiefilmpje te zien.

De leerkrachten van hun kant krijgen in realtime een overzicht van waarmee hun leerlingen bezig zijn. Zo kunnen ze de antwoorden bekijken en indien nodig bijsturen. Doordat leerlingen zelfstandig aan de slag zijn met Bingel Raket, kunnen de leerkrachten hun aandacht geven daar waar het nodig is.

Om scholen te ondersteunen bij een eventuele aanschaf van tablets en ICT-infrastructuur sloot VAN IN een partnerschap met Apple-verdeler Switch en ICT-groep Van Roey (voor Android). Bingel Raket wordt momenteel uitgebreid getest in een aantal scholen. De apps verschijnen begin 2018 in de App Store en Google Play Store.

Wenst u meer informatie of een interview, gelieve dan contact op te nemen
met Jelle Couder bij Luna: 02 658 02 79, 0496 83 01 72, jelle@luna.be

Over VAN IN

VAN IN is de grootste educatieve uitgever in België en maakt deel uit van Sanoma learning, een onderdeel van de Finse groep Sanoma.

Dankzij de enthousiaste inzet van zo’n 190 medewerkers en nog veel meer auteurs biedt VAN IN het onderwijs innovatieve en kwaliteitsvolle leermiddelen aan, zowel in Vlaanderen als in Wallonië. Het gaat onder meer over de digitale leerplatformen Bingel (N) en Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en Diddit (N) en Uddit (F) voor het secundair onderwijs. Die systemen maken gepersonaliseerd leren en lesgeven mogelijk. Zo werd VAN IN met Bingel en Diddit in 2015 door Data News verkozen tot het ICT-project van het jaar.

Tijdens het schooljaar 2016-2017 maakten meer dan 325 000 Vlaamse leerlingen gebruik van bingel, verdeeld over 2.332 scholen.

VAN IN werd opgericht in 1833 en heeft vandaag vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert.

Hieronder vindt u enkele grafieken met resultaten uit de enquête.

Hoe gemakkelijk is het voor leerkrachten om elke leerling in de klas de gepaste differentiatie te geven?

Van In / Bingel

Met de huidige ICT-uitrusting op jouw school in het achterhoofd, worden de mogelijkheden van internet/digitaal onderwijs op dit moment voldoende benut naar jouw idee?

Van In / Bingel

In welke mate denk je dat digitale oplossingen de leerkracht zullen helpen om beter te differentiëren in de klas binnen 5 jaar?