Van In

voor het Vlaamse Bingel, wordt nu
Europees uitgerold

Sanoma Learning en Microsoft gaan leerkrachten en leerlinge
in heel Europa beter ondersteunen bij het bereiken van hun leerdoelen

Wommelgem, Helsinki, 17 november 2023 – Sanoma Learning en Microsoft gaan samenwerken op Europees vlak. Sanoma Learning is marktleider in leermiddelen voor het basis- en secundair onderwijs in Europa, en moederbedrijf van het Belgische Van In. De samenwerking betreft de leermiddelen van Sanoma, de Learning Accelerators van Microsoft, en de integratie met Microsoft Teams. Het doel is leerkrachten en leerlingen in heel Europa beter ondersteunen. Concreet is het de bedoeling leerinhoud en lesmaterialen toegankelijker en beschikbaarder te maken binnen leersystemen die al gebruikt worden op school. Beide bedrijven willen uiteindelijk leerlingen helpen hun volledig potentieel te realiseren. Het eerste concrete resultaat van de samenwerking was de integratie van de Microsoft Immersive Reader (Insluitende Lezer) in Bingel. Dit geeft nu aanleiding tot het uitrollen op Europees vlak van de integratie van Microsoft-technologie en Sanoma leerplatformen en andere leermiddelen.

De integratie van de lesmaterialen van Sanoma in Microsoft Teams, en dus de naadloze toegang tot de digitale leerinhoud van Sanoma, zal de complexiteit en daarmee het administratieve werk van leerkrachten verminderen. Als eerste kwam Bingel, het Vlaamse digitale leerplatform voor het basisonderwijs, aan de beurt. Dat wordt vandaag in veel scholen in België, Nederland, Finland, Zweden en Spanje gebruikt. De samenwerking wordt nu uitgerold op Europees vlak.

We streven ernaar om tegemoet te komen aan de toegankelijkheidswensen van leerkrachten en leerlingen in heel Europa. De samenwerking met Microsoft helpt ons de toegankelijkheid en beschikbaarheid van onze leerinhoud en lesmaterialen te verbeteren binnen de oplossingen die al vandaag al worden gebruikt op school’, aldus Daan van Zanten, Chief Product Officer van Sanoma Learning. ‘Dankzij deze verbinding tussen Sanoma Learning en Microsoft hebben we toegang tot de innovatieve oplossingen van Microsoft en kunnen we hun knowhow combineren met onze pedagogische expertise, zodat we ons kunnen focussen op waar we goed in zijn: het creëren van kwalitatief lesmateriaal voor blended learning en de digitale leerplatformen waar we bekend om staan bij scholen in heel Europa’, besluit van Zanten.

De Insluitende Lezer wordt standaard geïntegreerd in Bingel

De toevoeging van Microsoft’s Learning Accelerators (leerbevorderende technologie) aan de leerplatformen van Sanoma, te beginnen met de Immersive Reader, zal de leerresultaten voor leerlingen helpen verbeteren. Die Insluitende Lezer is een cognitief hulpmiddel dat helpt bij lezen en begrijpend lezen, en ondersteunt een inclusieve leeromgeving. Hij werd al geïntegreerd in de oefen-app Bingel Raket, en binnen het toonaangevende gegamificeerd leerplatform Bingel. Het zal ook beschikbaar worden gemaakt in andere leermiddelen in Zweden, Finland, Polen, Italië, Spanje en Nederland.

Dankzij de integratie van het digitale leermateriaal van Bingel met de Insluitende Lezer van Microsoft, zijn we erin geslaagd het begrijpend lezen van veel leerlingen te verbeteren. De Insluitende Lezer maakt de leerinhoud van Bingel voor veel meer leerlingen toegankelijk dan voorheen. Voor leerlingen met bijvoorbeeld dyslexie of andere taal- of leesproblemen, of kinderen met een ander thuistaal, vergroot de Insluitende Lezer hun oefenmogelijkheden aanzienlijk en brengt ze waar relevant in lijn met die van de klas, voor wat betreft begrijpend lezen. Dit maakt niet alleen een groot verschil voor onze leerlingen zelf, maar ook voor onze leerkrachten, die minder individueel moeten begeleiden bij het lezen en meer tijd hebben om te doen waar ze goed in zijn: lesgeven’, zegt Jef Groffen, schooldirecteur van basisschool De Wereldreiziger, één van de testscholen, die de Immersive Reader in combinatie met Bingel-lesmaterialen al inzet.

We zijn verheugd om samen te werken met Sanoma Learning om het beste van Microsoft-technologie naar hun innovatieve leerplatformen te brengen. Door Microsoft Teams en Learning Accelerators, zoals de Immersive Reader, te integreren, kunnen we leerkrachten en leerlingen voorzien van nog boeiendere en meer inclusieve leerervaringen’, zegt Serena Sacks-Mandel, Global Chief Technology Officer for Education bij Microsoft.

Sanoma beschikt over uitgebreide lesmaterialen, gekoppeld aan diepgaand inzicht in het hele leerproces van leerkrachten en leerlingen in het basis- en secundair onderwijs. Sanoma startte onlangs een aantal projecten, waarbij AI in een gesloten omgeving wordt gebruikt om de mogelijkheden te verkennen voor verbetering van de leerresultaten. Sanoma zet zich daarbij in voor het naleven van de Europese en lokale privacyregelgeving en het ethisch gebruik van AI.

Aan de redacteuren

Wens je meer informatie of een interview? Heb je interesse in beeldmateriaal of een interview met een leerkracht hierover? Neem dan contact op met Elsie Van Linthout bij Luna: elsie@luna.be, +32 475 26 01 03.

Over VAN IN

Dankzij de enthousiaste inzet van zo’n 180 medewerkers en nog veel meer auteurs, biedt VAN IN het onderwijs innovatieve en kwaliteitsvolle leermiddelen aan, op papier en digitaal, in Vlaanderen en in de Franse Gemeenschap. Het gaat onder meer over de digitale leerplatformen Bingel (N) en Wazzou (F) voor het lager onderwijs, en Diddit (N) en Udiddit (F) voor het secundair onderwijs. Die systemen maken gepersonaliseerd leren en lesgeven mogelijk.

86% van alle leerlingen lager onderwijs in Vlaanderen bingelt. Gemiddeld maken leerlingen in Vlaanderen meer dan 1,3 miljoen oefeningen per dag in Bingel (weekends meegerekend). De digitale platformen voor het secundair onderwijs, Diddit en iDiddit, worden gebruikt in 75% van de Vlaamse scholen.
VAN IN is ’s lands grootste educatieve, innovatieve leermiddelenmaker en maakt deel uit van Sanoma Learning, een onderdeel van de Finse groep Sanoma. VAN IN werd opgericht in 1833 en heeft vandaag vestigingen in Wommelgem, Gent en Mont-Saint-Guibert.

Meer informatie op https://www.vanin.be/nl.