30 Dagen Minder Wagen

Persbericht
& Uitnodiging

Contact communicatiepartner:
Jeroen Nedergedaelt bij Luna
GSM : +32 485 64 82 36
jeroen@luna.be
Persberichten Netwerk Duurzame Mobiliteit

117.000 autovrije dagen door 30 Dagen Minder Wagen

  • 5900 deelnemers, 72% namen voor het eerst deel;
  • 117000 autoloze dagen staat is het equivalent van een stad als Gent waar alle gezinnen een dag per week minder de wagen gebruiken.

Gent, Leuven, Antwerpen, Brussel – 29 juni 2023 – Morgen is de laatste dag van de tweede editie van het mobiliteitsexperiment 30 Dagen Minder Wagen. De campagne liep de hele maand juni en daagt deelnemers uit om hun auto een maand lang zoveel mogelijk aan de kant te laten en voorrang te geven aan meer duurzame mobiliteitsoplossingen. Er waren uiteindelijk zo’n 5900 deelnemers, onder wie 72% nieuwe deelnemers. Deze gebruikten gemiddeld 66% “minder wagen” in juni.

Op 30 juni sluit het Netwerk Duurzame Mobiliteit de actie af, die dan een maand zal hebben geduurd. In totaal nemen 5.900 personen deel in heel Vlaanderen. Als we de huidige resultaten (tot en met de derde week) extrapoleren naar de hele maand, lieten ze samen zo’n 117.000 dagen de auto aan de kant. Dat is concreet 66% minder wagen.

Laura Berthoud, campagnecoördinator bij Netwerk Duurzame Mobiliteit, blikt terug: ’Als het puur over het deelnemersaantal gaat, hadden we misschien op net iets meer gehoopt. Dat neemt niet weg dat we erg tevreden zijn over deze tweede editie. Ook dit jaar zijn we erin geslaagd een grote groep mensen mee te nemen in ons verhaal, met maar liefst 72% nieuwe deelnemers die er vorig jaar nog niet bij waren. Allemaal mensen die hun mobiliteit duurzaam willen veranderen en dat de afgelopen maand ook deden .’

Alle Gentse gezinnen die 1 dag lang hun wagen niet gebruiken

In Gent, de tweede grootste stad van Vlaanderen, wonen zo’n 117.000 gezinnen. 117000 autovrije dagen, dat is het equivalent van al die gezinnen die hun auto één dag per maand aan de kant laten.

Als we de gemiddelde grootte van een Vlaams gezin even als maatstaf nemen, staan diezelfde 117.000 autovrije dagen ook gelijk met één wagen per gezin van zo’n 2500 gezinnen die één wagen voltijds aan de kant laten. Genoeg wagens om een grote randparking van 150 hectare te vullen.

30 Dagen bevragen voor duurzaam mobiliteitsbeleid

De deelnemers vulden een eerste enquête in bij aanvang van de dertig dagen-actie, en werden dan wekelijks bevraagd naar hun aantal autovrije dagen. In september organiseren ze ook panelgesprekken met een deel van de deelnemers over de drempels die ze hebben ondervonden.

We weten dat duurzame verplaatsingen niet altijd evident zijn in de huidige context en willen een stem geven aan onze deelnemers. Daarom gaan we in gesprek over de aangename kanten van die duurzame verandering in hun leven, maar ook de hindernissen waar ze tegenaan liepen. Dit verwerken we in een rapport met concrete aanbevelingen voor de overheid. Zo kunnen ze de ervaringen van onze deelnemers vertalen in een toekomstgericht mobiliteitsbeleid.’, aldus nog Berthoud.

In het najaar worden alle gegevens uit de enquêtes verwerkt tot praktische aanbevelingen voor beleidsmakers. Bedoeling is meer inzicht te krijgen in wat er nodig is om de mobiliteitsroutines van mensen permanent te veranderen.

Noot aan de redacties:

We nodigen je graag uit om langs te komen bij, of een gesprek te hebben met één van de deelnemende organisaties of groepen. Interesse? Neem dan contact op met Jeroen Nedergedaelt bij Luna, jeroen@luna.be of +32 485 64 82 36

Antwerpen:

  • Femke werkt bij de Antwerpse vestiging van communicatiebureau Wunderman Thompson. Zij bouwden een systeem op kantoor waarbij mensen met een druk op de knop konden aangeven hoeveel kilometers ze die dag niet met de wagen hadden gereden. Bij 1500 km kwam er een ijskar, en bij 6500 km een frietkraam. Die targets hebben ze allebei gehaald, en ze ronden waarschijnlijk de kaap van 10.000 km.

Brussel:

  • Ook aan de VUB doen er een grote groep collega’s mee, over alle campussen en faculteiten. Prof. dr. Cathy Macharis, oprichtster van de onderzoeksgroep Mobilise treedt ook op als ambassadeur van deze campagne.

Limburg

  • Jonas nam deel met zijn collega’s van het Jessa Ziekenhuis in Hasselt, dat via winactie van 30 Dagen Minder Wagen een maand gratis elektrische fietsen mocht uittesten. ‘Deze e-bike is letterlijk en figuurlijk het duwtje in de rug dat ik nodig had! Nu ik de auto aan de kant laat in het woon-werkverkeer, merk ik direct de voordelen: minder benzinekosten, geen parkeerproblemen en een extra portie dagelijkse beweging!’

Oost-Vlaanderen:

  • Bernard geeft les op het Sint-Lievenscollege in Gent: ‘De campagne heeft wel geleefd op de school en zette ook aan tot gesprek tussen de leraren over duurzame mobiliteit. We hadden het er dan bijvoorbeeld over in de leraarskamer wat het beste autodeelsysteem is. We ontdekten zo Dégage, een systeem waarbij mensen hun eigen auto ter beschikking kunnen stellen voor bewoners in de buurt en zo kosten kunnen delen.’

Vlaams-Brabant:

  • Hoeilaart telde als gemeente verhoudingsgewijs het meest aantal deelnemers. Schepen van Mobiliteit Pieter Muyldermans duidt graag waarom.

West-Vlaanderen:

  • Piet ging ook de uitdaging aan en probeerde zo veel mogelijk de auto aan de kant te laten. Dat lukte goed, maar hij stootte vooral op de matige fietsinfrastructuur in zijn omgeving. Toch gaat hij volgend jaar zeker weer deelnemen, dan geniet hij van zijn pensioen en hij neemt zich voor om dan nog meer te gaan fietsen.

Over Netwerk Duurzame Mobiliteit

Het Netwerk Duurzame Mobiliteit verenigt als erkende koepel van mobiliteitsverenigingen Autodelen.net (Gent), Bond Beter Leefmilieu (Brussel), Fietsersbond (Brussel), Mobiel 21 (Leuven), Mpact (Gent), Trage Wegen (Gent), TreinTramBus (Gent) en de Voetgangersbeweging (Antwerpen). Ze willen een samenleving mogelijk maken waarin iedereen, zonder onderscheid, zich met minimale negatieve effecten voor mens en planeet vrij kan verplaatsen. Als koepelvereniging brengen ze mensen en organisaties samen die streven naar een maatschappelijke transitie richting duurzame mobiliteit. Samen met hen zetten ze duurzame mobiliteit bovenaan de maatschappelijke agenda en werken we aan innovatieve mobiliteitsprojecten op mensenmaat. Voor deze campagne wordt samengewerkt met de onderzoeksgroep Mobilise van de VUB. Zij zijn gespecialiseerd in duurzaamheidsanalyse en wil de transitie naar een duurzamer en inclusief mobiliteits- en logistiek systeem versnellen