Look & Fin: Crowdfunding in België: een balans voor 2016

Look & Fin: Crowdfunding in België: een balans voor 2016

• Groei van meer dan 150%, meer dan 11 miljoen euro opgehaald
  • 500 bedrijven maken gebruik van nieuwe financieringsmethode

Brussel, 21 februari 2017 – Crowdfunding, en meer bepaald, crowdlending, zette in 2016 zijn opmerkelijke groei verder. Hieronder vindt u de meest opmerkelijke trends van vorig jaar.

Trends:

• Een groei van  150%: De crowdfunding-markt groeide van 4.414.000 euro in 2015 tot 10.900.000 euro in 2016. 489 bedrijven hebben een beroep gedaan op deze financieringsmethode in 2016. In het jaar ervoor waren er dat nog 35.
  • Markt krijgt structuur: Hoewel het aantal betrokken partijen bij crowdfunding in 2016 verdubbelde van 5 naar 10, werd 88% van de bedragen opgehaald door 3 platformen (Boléro, MyMricoInvest en Look&Fin). Look&Fin alleen al vertegenwoordigt 70% van het totaal opgehaalde bedrag.
  • Crowdlending ligt op kop: Meer dan 70% van de opgehaalde bedragen bij deelfinanciering is gebeurd via crowdlending. De Belgische markt  volgt zo de trends van de Amerikaanse en Europese markten.

Drie redenen:

• Zwak rendement op een klassieke spaarrekening.
  • De banken kennen steeds moeilijker kredieten toe aan kmo’s.
  • Het hefboomeffect van crowdlending laat toe om bijkomende fondsen te verkrijgen van de banken.

* Het bedrag van 1,75 miljoen euro dat het fonds MyMicroinvest voor zichzelf ophaalde in 2016 via hun eigen platform, is in deze tabel niet opgenomen omdat het niet gaat om een crowdfunding-operatie, maar om een financiering die gerealiseerd werd met professionele investeerders.

Deelfinanciering, ook bekend onder de naam ‘Crowdfunding’, bestaat uit drie onderdelen:

• Crowdfunding equity: die laat particuliere investeerders toe om hun spaargeld te beleggen in start-ups in ruil voor aandelen of deelname aan het kapitaal.
  • Giften: met of zonder tegenpartij
  • Crowdlending: hierbij kunnen particulieren geld uitlenen aan volwassen kmo’s. Dit is de sector waarin Look&Fin het meest actief is. In 2016 verdubbelde het totaal opgehaalde bedrag.

Look&Fin, het grootste Belgische crowdlendingplatform in 2016:

• 7,6 miljoen euro: totaal opgehaald bedrag.
  • 2,6 miljoen euro: totaal bedrag teruggestort aan leners.
  • 8,1%/jaar: gemiddelde netto rendementsvoet.
  • 230.000 euro: gemiddeld geleend bedrag.
  • 4 minuten: gemiddelde duur om financiering rond te krijgen.
  • 33: aantal gefinancierde kmo’s.
  • Verdeling gefinancierde kmo’s: 50% in Frankrijk, 50% in België.

Intense activiteit:
Look&Fin heeft de opgehaalde bedragen via zijn platform meer dan verdubbeld in vergelijking met 2015. In 2016 alleen al ging het om 7,6 miljoen euro.

Een unieke positie:
De gefinancierde kmo’s vroegen in 2016 grotere bedragen op – gemiddeld 230.000. De leners van hun kant investeerden elk gemiddeld 25.000 euro, verdeeld over 10 kmo’s.

Een aantrekkelijk rendement:
De gemiddelde interne rendementsvoet stijgt tot 8,1% (na aftrek van falingen) wat ook de rigoureuze selectie weerspiegelt. Het platform laat na 5 jaar een falingspercentage van 0,8 % optekenen, wat bij de laagste percentages in de markt ligt. De afgelopen 12 maanden is er ook meer dan 2,6 miljoen euro uitgekeerd aan de leners.

Gezonde ambitie voor de toekomst dankzij extra financiering:
Sinds zijn ontstaan heeft het platform ingestaan voor zijn eigen financiering. Look&Fin sloot het jaar af met een kapitaalsverhoging van 3 miljoen euro. Die beslissende omwenteling laat toe om zich op een grotere schaal te ontwikkelen en om de positie op de Franse markt te beginnen consolideren.

Frédéric Lévy-Morelle, oprichter en CEO van  Look&Fin zegt: “We hebben het voorbije jaar onze activiteit verdubbeld, zoals we ook voorzien hadden. Dankzij onze kapitaalsverhoging zullen we onze ontwikkeling nog kunnen versnellen. We voorzien voor 2017 meer dan 20 miljoen euro aan financieringen en een versterking van ons aanbod in Europa, meer bepaald in Nederland. Onze voornaamste KPI blijft daarbij het beheersen van het falingspercentage.”

Voor meer informatie of een interview, contacteer Isabelle Schmit bij Luna: isabelle@luna.be,
+32 2 658 02 93, +32 495 59 38 06 of Elsie Van Linthout,  elsie@luna.be, +32 2 658 02 72 of+32 475 26 01 03

Over Look&Fin

Look&Fin, opgericht in 2012, is pionier en marktleider in België in Crowdlending. Via haar platform biedt Look&Fin de particuliere belegger de mogelijkheid om rechtstreeks te investeren in kmo-leningen.

Dankzij Look&Fin heeft de belegger nu een aantrekkelijk nieuw alternatief waarmee hij zijn beleggingsportefeuille kan diversifiëren. Door een (gratis) account aan te maken op www.lookandfin.com krijgt de particuliere belegger rechtstreeks toegang tot de door Look&Fin geselecteerde leningen. Daarbij kan al belegd worden vanaf 500 euro.

Look&Fin heeft een eigen team van ervaren kredietanalisten. Beleggers kunnen elk geselecteerd kredietvoorstel dan ook grondig evalueren via een gedetailleerde analyse. De aangeboden leningen bieden een rendement tussen de 4,5 en 12% en worden meestal via maandelijkse aflossingen terugbetaald.

Look&Fin richt zich tot kmo’s die al minimum 3 jaar bestaan en heeft sinds haar oprichting al 85 kmo’s voor meer dan 15 miljoen euro gefinancierd. Daarvan werd reeds meer dan 4 miljoen terugbetaald aan de beleggers. Deze realiseerden tot nu toe een gemiddeld rendement van 8%.

CEO Frédéric Lévy Morelle kreeg in mei 2016 de Entrepreneur Award in de categorie ‘Founders’.

Meer informatie op: www.lookandfin.com