PerfICTion: Het lokale ICT-bedrijf blijft de geprefereerde ICT-partner van de Belgische kmo

Persbericht

Contact communicatiebureau:
Elsie Van Linthout bij Luna
Tel +32 2 658 02 70
GSM +32 475 26 01 03
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

http://www.luna.be

Het lokale ICT-bedrijf blijft de geprefereerde
ICT-partner van de Belgische kmo
 
Grootschalige enquête van PerfICTion toont de rol van
lokale ICT-spelers voor de kmo in het ICT-landschap

Rotselaar, 7 mei 2013 - Ondernemingen met 50 werkplekken of meer, beschikken meestal over een eigen ICT-afdeling. Welke producten koopt men bij de lokale ICT-leverancier? Hardware en supplies, maar ook veel software en hosted oplossingen, bijvoorbeeld. De criteria die men belangrijk vindt in de keuze van een leverancier zijn éénduidig: een goede prijs/kwaliteit-verhouding, een goed contact, productkennis/de nodige certificaten, vakkennis en deskundigheid, reactiesnelheid, vertrouwensrelatie en klantvriendelijkheid. "Deze enquête bevestigt het belang van de lokale ICT-partner, in deze tijden van globalisering", aldus Chris Debyser, mede-zaakvoerder van PerfICTion. "Deze uitgebreide enquête toont duidelijk de plaats van de lokale ICT-partner in de grote en complexe markt van ICT-leveranciers. Naast lokale ICT-bedrijven zijn er immers de - meestal nationaal werkende -  fabrikanten, softwarehuizen, verticale en andere systeemintegratoren, webdesigners, telefonie operatoren en herverkopers, en ga zo maar door", aldus nog Debyser. Een eigen ICT-afdeling Kmo's die 10 werkplekken of minder hebben, hebben soms al een 'ICT-afdeling'. Dat is weliswaar in minder dan 10% van de gevallen zo. Bij 11 tot 25 werkplekken beschikt ongeveer 20% van de kmo's over een ICT-afdeling. Met 26 tot 50 werkplekken heeft bijna de helft van de kmo's een ICT-afdeling (45%). Vanaf 51 en tot 75 werkplekken heeft meer dan 4 ondernemingen op 5 een ICT-afdeling. In de bevraagde kmo's bestaat de ICT-afdeling weliswaar vaak slechts uit 1 persoon. Bij de ondernemingen met tot 75 werkplekken stelt 51% 1 ICT'er tewerk. Slechts 17% van deze kmo's stelt meer dan 3 ICT'ers tewerk. ICT-producten en het lokale ICT-bedrijf Voor hardware staat de lokale ICT-partner erg sterk in kmo-land. Hij wordt als leverancier gekozen door 70 à 80% van de respondenten, afhankelijk van de producten. Voor supplies is de lokale ICT-partner ook voor 47,5% van de kmo's de verkozen leverancier, maar is er een sterke concurrentie van de verdelers van bureaumaterialen, die 39,1% van de respondenten bedelen. Als het gaat over boekhoudsoftware en ERP-pakketten, zijn softwarehuizen de meest gekozen leverancier (resp. 44,8% en 43,9%), maar bedeelt de lokale ICT-partner toch nog altijd 33% van de kmo's. Beveiligingssoftware, documenthandling, desktopsoftware, serversoftware en CRM-pakketten worden meest bij de lokale ICT-partner gekocht (resp. 77,5%, 77,7%, 81,1%, 79,2% en 48,9%). Bij softwaretoepassingen eigen aan de sector wint de lokale ICT-partner met 36,6% zelfs nipt van softwarehuizen (31%) en verticale systeemintegratoren (33,2%). Voor al wat betrekking heeft op telecom, e-business en internetoplossingen, is de markt verdeeld. Traditionele telefonie, VOIP telefonie en internettoegang kopen kmo's het meest bij operatoren (79,2%, 48,2% en 80,3%). De ontwikkeling en het onderhoud van een website, evenals e-commerce toepassingen, worden vooral bij een webdesigner gekocht (46,4% en 34,1%). De lokale ICT-leverancier blijft de geprefereerde partner voor intranet/extranet-toepassingen (47,7%), virtuele servers en storage (61,8%), en voor allerlei hosted oplossingen (zowel desktopsoftware 55,5%, backup-oplossingen 60,6%, en ERP/boekhoudsoftware 49,6% als beveiliging 64,3%). "Uiteindelijk staat de lokale ICT-partner het sterkst voor de meeste categorieën van producten", aldus Marc Haneveer, mede-zaakvoerder van PerfICTion. "De kmo-markt is ook een heel andere markt dan die van de grote bedrijven. Dat is net onze kracht, dat wij als PerfICTion deze markt goed kennen en voor de kmo een vertrouwde partner zijn. We zijn voor leveranciers van allerlei producten en diensten dan ook het best geplaatst om hun producten tot bij de kmo te brengen, als ze tenminste een toegevoegde waarde hebben voor kleine bedrijven", besluit Haneveer. Keuzecriteria voor de ICT-leverancier Als het gaat over ICT-producten zijn de criteria die voor een kmo het meest bepalend zijn in de keuze van een leverancier: een goede prijs/kwaliteit-verhouding (belangrijk of zeer belangrijk voor 94,2% van de bevraagde kmo's), klantvriendelijkheid (96,2%), een goed contact (95,3%), productkennis/productcertificatie (96,2%), en algemene technische kennis (96,8%). Opvallend: voor sommige respondenten zijn sterke promoties erg belangrijk. Als het gaat over ICT-diensten zijn de volgende criteria belangrijk: vakkennis en deskundigheid (belangrijk of heel belangrijk voor 96%), reactiesnelheid (94,3%), vertrouwensrelatie (93,4%), beschikbaarheid tijdens kantooruren (93,1%), en klantvriendelijkheid (94%). Beschikbaarheid buiten de kantooruren is een criterium dat onderaan de criterialijst bengelt, maar dat voor 58,1% van de respondenten toch belangrijk tot heel belangrijk is. "Wat we zien is dat globaal genomen ook voor kmo's een 24/7-dienstverlening steeds belangrijker wordt", aldus Debyser. "Kleine bedrijven groeien naar grote toe in hun eisenpakket, maar blijven op andere vlakken toch anders functioneren. Dat maakt de kmo-markt toch moeilijker te bedienen voor grote spelers". Men wil wel op de hoogte blijven

Interessant is ook dat de kmo op de hoogte wil gehouden worden van recente ontwikkelingen op het vlak van ICT. De interesse is groter bij ICT'ers (56%) dan bij niet ICT-ers (44%) maar gemiddeld genomen wil de helft dus op de hoogte blijven. Het instrument dat ze daarvoor verkiezen is de elektronische nieuwsbrief.   Leverancierkeuze met betrekking tot software voor bedrijven tot 75 werkplekken
Wenst u meer informatie over dit onderwerp, neem dan contact op met
Elsie Van Linthout bij Luna: +32 2 658 02 70 of +32 175 26 01 03 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Over deze enquête
Het ICT-netwerk PerfICTion deed een grootschalige enqte naar de plaats van het lokale ICT-bedrijf in het landschap van ICT-dienstverleners in ons land. Het gezamenlijk cliënteel van de PerfICTion-leden werd aangesproken, in totaal meer dan 17000 kmo's met maximaal 75 werkplekken. 1345 contacten, in alle sectoren en provinciën, vulden de vragenlijst in. Over perfICTion
PerfICTion is het grootste lokale ICT-bedrijf voor de kmo. Het is een netwerk van 15 leden die samen onder de naam perfICTion de b2b-markt bewerken. PerfICTion telt vestigingen in Brussel, Deerlijk, Dendermonde, Dilbeek, Diepenbeek, Drongen, Gentbrugge, Hasselt, Leuven, Lommel, Overijse, Sint Niklaas, Tielt, Waremme, Zottegem. Elk lid vormt het uniek aanspreekpunt van de kmo-klant, en stelt een oplossing samen met elementen die uit het ganse netwerk kunnen betrokken worden. Het netwerk heeft meer dan 250 ICT-specialisten. Samen realiseerden ze in 2011 meer dan 50 miljoen euro omzet in B2B.
Voor meer informatie: http://www.perfiction.be
TOP