Mercer: Werknemers steeds vaker in buitenland aan de slag

Contact communicatiebureau:
Geert Poisquet bij Luna

Werknemers steeds vaker
in buitenland aan de slag

Slechts 2% van de multinationals wereldwijd maakt
kosten-batenanalyse van expatbeleid

Brussel, 17 april 2013 – Werkgevers bieden hun werknemers in toenemende mate opdrachten in het buitenland aan. Een gunstige evolutie voor de werknemer, want internationale werkervaring vergroot de kansen op een snelle promotie. Opvallend is wel dat, ondanks de toename van het aantal expats, wereldwijd amper 2% van de multinationals onderzoekt of de inzet van expats wel zijn geld waard is. Dat blijkt ondermeer uit de Worldwide International Assignments Policies and Practices Survey van Mercer, een studie die, op basis van een rondvraag bij 752 bedrijven wereldwijd, het beleid van ondernemingen betreffende expats en internationale opdrachten in kaart brengt. De gegevens van Mercer tonen aan dat het aantal expatopdrachten sinds 2011 met maar liefst 50% is gestegen. Meer dan 70% van de internationale bedrijven verwacht ook voor dit jaar een stijging van het aantal korte internationale opdrachten. Volgens 55% van de deelnemende bedrijven zullen ook de langlopende internationale opdrachten in aantal toenemen. De meeste expats worden uitgestuurd naar de VS, Brazilië, China en Australië. “Werken in het buitenland wordt steeds populairder en de opdrachten worden steeds diverser”, zegt Manon Gerritsen, expat consultant bij Mercer. “Dat komt onder meer doordat veel bedrijven de afgelopen tijd alleen maar lage salarisverhogingen hebben kunnen doorvoeren. Andere bedrijven voorzien krapte op de arbeidsmarkt en gebruiken internationale programma’s om talent aan te trekken of te behouden.Redenen voor internationale opdrachten
De belangrijkste redenen om internationale opdrachten aan werknemers aan te bieden zijn het inschakelen van specifieke vaardigheden die lokaal niet aanwezig zijn (47%), het aanbieden van carrièrekansen en leiderschapsontwikkeling (43%), en de garantie op kennisoverdracht (41%). De top 5 wordt vervolledigd door de noodzaak om specifieke projectbehoeftes in te vullen (39%) en de aanstelling van een kwaliteit van management die lokaal niet voorhanden is (38%). Voor de toekomst verwacht 62% van de bedrijven een toename in technische expats, 55% een toename in het aantal mensen dat om carrièretechnische redenen internationaal werkt en 50% een toename in strategische opdrachten.
57% van de internationale opdrachten vindt plaats vanuit het land van het hoofdkantoor naar ‘filiaallanden’. Er is echter een toename in het aantal opdrachten van ‘filiaalland’ naar ‘filiaalland’, voornamelijk in Europa. Hoe ziet de gemiddelde expat eruit?
De duur van de lange opdrachten neemt iets af ten opzichte van 2011 en bedraagt gemiddeld 2 jaar en 10 maanden, met een gemiddeld minimum van 1 jaar en 5 maanden en een gemiddeld maximum van 5 jaar en 4 maanden. Expats die ingezet worden voor langere opdrachten zijn tussen de 35 en 55 jaar oud. Korte opdrachten duren gemiddeld 8 maanden, met een gemiddeld minimum van 4 en een gemiddeld maximum van 13 maanden. Zowel expats onder de 35 jaar als tussen de 35 en 55 jaar komen in aanmerking voor dergelijke internationale opdrachten. De meeste internationale functies worden bekleed door mannen, hoewel het aandeel vrouwen de laatste jaren toeneemt. 13% van de expats is tegenwoordig een vrouw, tegenover 10% in 2010. Bij Noord-Amerikaanse en West-Europese bedrijven zijn expats vaker vrouwen dan bij ondernemingen uit Latijns-Amerika en Zuidoost Azië. Schoolgaande kinderen en de carrière van de partner zijn de belangrijkste obstakels voor het aanvaarden van een buitenlandse opdracht. Voor werknemers van Europese en Aziatische bedrijven is de onaantrekkelijkheid van het vergoedingspakket de tweede voornaamste reden om een expatopdracht te weigeren. Effect van expat-aanstellingen nauwelijks gemeten
Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde (65%) van de werkgevers geen middelen heeft die specifiek zijn toegespitst op het meten van de return on investment (ROI) van expatopdrachten. Zij gebruiken vaak eerder basale tools zoals Word en Excel. Een op de vier Noord-Amerikaanse bedrijven besteedt dit uit aan externe partijen. Bij de Europese bedrijven maakt 16% gebruik van een in-house ontwikkelde
of extern aangekochte toepassing. Wellicht verklaart dit gebrek aan hulpmiddelen om expats te managen waarom slechts 6% überhaupt het succes van expat-opdrachten actief meet, bijvoorbeeld door na te gaan of zij hun opdracht afmaken, bij het bedrijf blijven na afronding van de opdracht, enz. “Het rendement meten van een dure expat is eigenlijk essentieel. Veel bedrijven hebben geen idee of een expatcontract de investering wel waard is. Wanneer de internationale opdracht voortvloeit uit het feit dat de lokale expertise niet voldoet aan de eisen van een hoofdkantoor, valt dat nog enigszins te begrijpen. Maar als een buitenlandse opdracht bijvoorbeeld bedoeld is om getalenteerde werknemers te behouden, zou de werkgever zeker een goede kosten-batenanalyse moeten maken. En dat gebeurt nu vaak niet, terwijl er toch prima indicatoren zijn om dat inzichtelijk te maken”, besluit Gerritsen. Het is wel opvallend dat 39% van de bedrijven aangeeft dat werknemers met internationale ervaring sneller promotie maken.
Afbeelding 1: Gastlanden waar bedrijven de hoogste toename van expats verwachten

Afbeelding 2: Wereldwijd gemiddelde % expats voor lange- en kortetermijnopdrachten per leeftijdsgroep

°°°
Voor meer informatie of een interview over dit onderwerp, neem contact op
met Geert Poisquet bij Luna op 02 658 02 79, 0479 33 44 89 of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Over Mercer
Mercer is een toonaangevende mondiale aanbieder van advies op het gebied van Talent, Health, Retirement en Investments. De consultants van Mercer helpen hun klanten bij het oplossen van complexe problemen op het vlak van extralegale voordelen en menselijk kapitaal. Zij doen dit door de ontwikkeling, implementering en het beheer van gezondheid-, pensioen- en andere programma’s betreffende voordelen. OP het gebied van investeringsdiensten bevat het aanbod van Mercer zowel investment consulting als implementeringsadvies en multi-manager investeringsbeheer. Mercer telt wereldwijd meer dan 19.000 medewerkers verspreid over ruim 40 landen. Mercer is een volledige dochteronderneming van Marsh & McLennan Companies, Inc., dat genoteerd staat op de beurzen van New York en Chicago (NYSE: MMC).
Meer info op www.mercer.be