PwC: Bescheiden groei verwacht voor Europese hotels in 2013

Grégory Jurion, Director,
Saskia Rademakers, Marketing & Communication,

Bescheiden groei verwacht voor Europese hotels in 2013

Brusselse hotelsector kent lichte terugval maar blijft boven het gemiddelde over 10 jaar

De hotelbusiness in 19 Europese steden deed het goed in 2012. Voor 2013 wordt een lichte groei voorop gesteld, ondanks de economische crisis. Dat blijkt uit Thriving or Surviving - European Cities Hotel Forecast 2013, een jaarlijkse survey van PwC die de Europese hotelsector onder de loep neemt. Brussel, dat voor het eerst in de survey werd opgenomen, heeft door de impact van de aanwezigheid van de Europese instellingen minder last van de economische realiteit, al geldt dit vooral voor de hotelbezetting tijdens de week. Voor dit jaar verwacht men een stijging van de bezettingsgraad met 1,6%. De gemiddelde prijs per bezette kamer evenals de gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer zullen dit jaar echter dalen ten gevolge van de kostenbesparingen voor zakenreizen. Parijs, lichtend voorbeeld

Waar sommige steden vorig jaar nog een groei in de opbrengst per gemiddelde kamer (Revenue Per Average Room of RevPAR) van meer dan 10% lieten optekenen, zal dat wegens de economisch moeilijke tijden dit jaar niet meer worden gehaald. Kijken we naar de opbrengst uitgedrukt in euro, dan wordt de ranglijst van de groeiverwachtingen aangevoerd door Sint-Petersburg (7,3% RevPAR), gevolgd door Moskou (5,2%), Parijs (5,0%), Frankfurt (3,5%), Berlijn (3,2%) en Dublin (3,1%). Wordt de opbrengst uitgedrukt in de lokale munteenheid, dan staat Parijs bovenaan met een RevPAR-groei van 5,0%, op de voet gevolgd door Sint-Petersburg (4,8%), Edinburgh (4,0%), Frankfurt, Berlijn en Dublin. Zeven steden zullen in 2013 geconfronteerd worden met een daling van de RevPAR in 2013. De grootse daling wordt verwacht in Londen (-7,9%) en Madrid (-5,8%). Andere dalers zijn Amsterdam (-3.2%), Zurich (-1,3%), Brussel (-1.2%) en Genève (-0,3%). Ook in de rangschikking van de RevPAR uitgedrukt in de lokale munteenheid zit Londen onderaan met een daling van -6,8%. “Die negatieve groei in Londen was wel te verwachten”, verduidelijkt Serge Loumaye, Partner bij PwC. “De stad kende op het vlak van groei al enkele recordjaren, met 2012 als hoogtepunt als gevolg van de Olympische Spelen. Nu die spelen achter de rug zijn, is het maar normaal dat er een terugval komt. Madrid is een ander geval. Voor de hotelsector in de Spaanse hoofdstad wordt 2013 vooral een jaar van overleven. De bezettingsgraad en het gemiddelde dagtarief zijn tot onder het gemiddelde van de voorbije 10 jaar gezakt.” Maar het gaat om meer dan het groeipercentage alleen. Parijs is daar het beste voorbeeld van. De Franse hoofdstad staat bovenaan in alle rangschikkingen. De bezettingsgraad, die in 2010 op 77,6% lag, zal in 2013 oplopen tot bijna 80%. En dat terwijl de gemiddelde dagprijs voor een kamer (Average Daily Rate of ADR) in diezelfde periode stijgt van € 207,86 naar € 267,11. Londen en Genève scoren beide ook erg goed qua bezetting en zijn samen met Parijs ( RevPAR van) de meest rendabele steden met een respectievelijke RevPAR van € 134,21, € 161,80 en € 211,17. Intussen in Brussel… Brussel werd dit jaar voor het eerst in de studie opgenomen. Onze hoofdstad telt 201 hotels, samen goed voor 20.000 kamers. Voor Brussel wordt dit jaar een lichte terugval verwacht van -1,2%. Dit is een gevolg van de economische crisis die de voorbije jaren toch minder werd gevoeld door de aanwezigheid van de EU. Ondanks de crisis blijven de bezettingsgraad (68,5%) en de gemiddelde dagprijs (€ 104,81) boven het gemiddelde van de voorbije tien jaar. Serge Loumaye: “In 2010 en 2011 kende de sector een heropleving die nog tot in de eerste helft van vorig jaar heeft voortgeduurd. Het zag er naar uit dat de crisis niet meteen een vat leek te hebben op de zakenreiziger. Getuige daarvan de stijging van 6,2% van het aantal zakengerelateerde overnachtingen. Maar nu bedrijven meer op hun kosten letten, heeft dat zeker ook gevolgen voor de business trips.” De Brusselse hotelsector moet het in de eerste plaats hebben van de zakenlui die tijdens de week in de hoofdstad verblijven. Brussel staat bekend als een internationale en financieel-economische metropool en conferentiestad. En dan is er uiteraard ook de aanwezigheid van de EU, de NAVO en andere internationale instellingen die voor een constante toestroom van businessmensen zorgt. Hier is er dan meer potentieel op middellange termijn volgens Grégory Jurion, Director Real Estate & Hospitality bij PwC België. “Er lopen al twee grootschalige bouwprojecten voor 5-sterren hotels in Brussel, en een nieuw project voor de bouw van een congrescentrum op de Heizel. Er wordt verwacht dat dit de aantrekkelijkheid van Brussel als conferentiestad verder verhoogt, en een ruimer aanbod aan mogelijkheden biedt voor klanten die op zoek zijn naar grotere luxehotels in het hogere segment. Maar de bezettingsgraad en gemiddelde prijs tijdens het weekend blijven een uitdaging voor veel uitbaters.” Hoewel er dus tot september vorig jaar een toename was in het aantal overnachtingen, is de gemiddelde dagprijs voor een kamer met 1,4% gezakt. Brussel scoort goed tijdens de week door de toevloed aan zakenlui (53% van de overnachtingen zijn businessgerelateerd), maar heeft wat meer problemen om de hotels tijdens de weekends te vullen. De focus op kwalitatieve, culturele evenementen die toeristen aantrekken in de kalmere periodes kunnen hier soelaas brengen.
Voor Patrick Bontinck, CEO van VisitBrussels, is er allesbehalve reden tot paniek: “Brussel ontvangt jaarlijks om en bij de 3.2 miljoen toeristen. Ondanks de moeilijke economische context van de laatste maanden, houdt Brussel toch vast aan haar plan om tegen 2020 het aantal overnachtingen in onze hoofdstad te verdubbelen tot 10 miljoen. De hotelsector heeft de impact van de crisis wel degelijk gevoeld, maar de vele nieuwe projecten voor hotels en conferentie-infrastructuur zijn het beste bewijs dat de sector de toekomst toch met heel wat vertrouwen tegemoet ziet. Zowel op het vlak van het zaken- als van het vrijetijdstoerisme wordt er volop gewerkt aan de verdere uitbouw van een steeds aantrekkelijker cultuur- en evenementenaanbod.” Uitdagingen voor 2013 Tegenvallende economische groeiverwachtingen en een laag consumentenvertrouwen maken de zoektocht naar nieuwe klanten in 2013 er niet gemakkelijker op voor de Europese hotelsector. Gezien de enorme concurrentie is het zaak om niet alleen (nieuwe) klanten aan te trekken, zoals de vele reizigers uit China en andere opkomende markten, maar ze ook te behouden. Door de komst van internet en de sociale media heeft er de laatste jaren een ware revolutie plaatsgevonden, niet alleen in de manier waarop gasten op zoek gaan naar geschikte hotels, maar ook in hun manier van reserveren, het vergelijken van prijzen en het delen van hun reis- en hotelervaringen. “Het komt er voor de hotels op aan om zich te onderscheiden. Zo zien we bijvoorbeeld dat sommige hotelketens al online applicaties aanbieden waarop gasten hun hotelervaringen en foto’s kunnen delen. Een andere trend is het creëren van speciale dienstverleningsprogramma’s voor trouwe of frequente bezoekers. Uit klantenenquêtes is gebleken dat gasten graag terugkeren naar ‘attente’ hotels met een zeer persoonlijke service, zoals een speciale check-in balie voor trouwe klanten of toegang tot media uit hun thuisland. Het aanbieden van dergelijke getrouwheidsdiensten of gepersonaliseerde services kan echt het verschil maken ”, aldus Serge Loumaye.
°°°

Over PwC
PwC-firma's helpen organisaties en individuele personen de waarde te creëren waar ze naar op zoek zijn. PwC-firma's vormen een netwerk van firma's in 158 landen met meer dan 180.000 medewerkers die zich engageren tot het leveren van kwaliteit in audit-, fiscale en adviesdiensten.
Laat ons weten wat u belangrijk vindt en lees meer over ons op www.pwc.com. 'PwC' verwijst naar het PwC-netwerk en/of een of meer firma’s die er deel van uitmaken. Elke firma is een afzonderlijke juridische entiteit. Zie www.pwc.com/structure voor meer gedetailleerde informatie hierover.

Informatie voor de redacties:

PwC veranderde zijn naam van 'PricewaterhouseCoopers' in 'PwC', met een grote 'P' en 'C' en een kleine 'w' alleen in het logo worden de drie letters klein geschreven.

Voor meer informatie of een interview over dit onderwerp graag contact opnemen met Geert Poisquet (0479 33 44 89) of Olivier Maüen (0495 59 38 06) bij Luna (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).

De PwC-persinformatie is ook te vinden in de PwC press room.