Volgens StrategyLab Operations Survey van SimCorp belemmeren legacy-systemen de investeringsgroei

Contact communicatiebureau:
Olivier Maüen bij Luna
GSM: +32 495 59 38 06

Volgens StrategyLab Operations Survey van SimCorp
belemmeren legacy-systemen de investeringsgroei
  • Een Nielsen-studie in opdracht van SimCorp StrategyLab toont dat legacy-versies van systemen voor investeringsbeheer onder druk staan
  • Bedrijven die nog met oudere systemen werken, moeten meer investeren voor hetzelfde resultaat

Brussel, 12 maart 2013 - SimCorp StrategyLab, een private onderzoeksinstelling, gefinancierd door SimCorp en onder leiding van Ingo Walter, Professor aan de Stern School of Business, New York University, maakt vandaag de resultaten bekend van zijn ‘Global Investment Management Cost of Operations Survey’ bekend. Dit onderzoek, dat vorig jaar werd uitgevoerd door de Nielsen Company, toont aan dat buy-side bedrijven die met legacy-systemen (softwaresystemen gebaseerd op inmiddels achterhaalde technologie die nog worden gebruikt en onderhouden) werken veel meer besteden aan onderhoudskosten dan wanneer ze gebruik zouden maken van een state-of-the-art systeem dat schaalbaar is en zich aanpast aan de groei. De SimCorp StrategyLab studie, gebaseerd op een rondvraag bij 125 respondenten in Europa, Noord-Amerika en Asia Pacific, polste naar de mening van executives van een aantal investeringsmaatschappijen, waaronder fondsbeheerders, pensioenfondsen, vermogensbeheerders en verzekeringsmaatschappijen. Het onderzoek was vooral gericht op de kosten van IT-operaties en de verschillen in uitgaven tussen bedrijven die werken met oudere, op maat gemaakte systemen (legacy-systemen) tegenover state-of-the-art IT-platformen. Uit de resultaten van de studie blijkt dat, in een businessomgeving waar de eisen van de markt en klanten alsmaar toenemen, de operationele kost van state-of-the-art investeringsbeheerssystemen op termijn beduidend lager ligt dan die van oudere systemen. Dit zijn de voornaamste conclusies uit het rapport:
  • Het verhoogde kostenplaatje voor legacy-systemen: respondenten die werken met oude systemen besteden een groter deel van hun budget (39% vs. 36%) aan intern personeel en externe consulenten dan de respondenten die met de allernieuwste toptechnologie werken.
  • Legacy-systemen vereisen grotere operationele IT-budgetten: meer dan de helft van de gebruikers van legacy-systemen verhoogt het totale IT-budget. Dat staat in schril contrast met de gebruikers van de allernieuwste systemen waarvan maar liefst 6 op de 10 respondenten aangeven dat hun operationele uitgaven voor IT gelijk blijven of zelfs zullen verminderen.
  • Meer investeringen voor hetzelfde resultaat: 43% van de legacy-systeemgebruikers is van plan de uitgaven voor IT te verhogen, in tegenstelling tot 27% van de respondenten die state-of-the-art systemen gebruiken.

Het SimCorp StrategyLab-rapport komt tot het besluit dat investeringsbeheerders in de uiterst competitieve markt waarin ze opereren al hun middelen moeten aanwenden om alpha te genereren en te voldoen aan de eisen van de klant. Het is dus niet bevorderlijk voor de groei van de buy-side om tijd en middelen te besteden aan manuele, tijdelijke oplossingen en inefficiënte processen. Volgens de studie is het dan ook aangewezen dat investment managers die nog steeds met verouderde systemen werken zo snel mogelijk actie ondernemen. Zo niet riskeren ze marktaandeel te verliezen aan concurrenten die mogelijk veel beter zijn uitgerust om de situatie in hun voordeel te beslechten. Professor Walter, Voorzitter van het SimCorp StrategyLab: “Om toekomstige groei te garanderen, is het voor ieder bedrijf van essentieel belang goed te kunnen inschatten wat de bedrijfskritische waarde is van deze of gene optie: blijven we trouw aan ons verouderde systeem of schakelen we over op de allernieuwste technologie? Dit is zelfs nog van groter belang voor de investment management sector waar performantie en kosten onlosmakelijk verbonden zijn met IT, zeker gezien de toenemende druk op het vlak van de regelgeving. De studie van het SimCorp StrategyLab benadrukt dat buy-side bedrijven die op legacy-systemen vertrouwen zich blootstellen aan ‘sluimerende onderinvestering’ en op de langere termijn mogelijk met nog grotere kosten en problemen te maken krijgen. Bedrijven die resoluut kiezen voor de allernieuwste toptechnologie op het vlak van IT kunnen een zichtbaar competitief voordeel behalen en zijn ook beter voorbereid om een antwoord te bieden op de uitdagingen van marktgroei.” Op www.simcorp.com/costofoperations, kan u de “Global Investment Management Cost of Operations Survey 2012” van SimCorp StrategyLab downloaden. --- Perscontact SimCorp – Luna Lauriane Douchamps: +32 2 658 02 91, +32 495 59 38 01 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

SimCorp StrategyLab

Simcorp StrategyLab is een onafhankelijk onderzoeksinstituut, opgericht door SimCorp. Het instituut wil in de eerste plaats manieren identificeren en ontwikkelen om in de wereldwijde sector van het investeringsbeheer risico’s te verminderen, kosten te reduceren en groei te bevorderen. SimCorp Strategy Lab wordt geleid door Ingo Walter, Seymour Milstein Professor in Finance, Corporate Governance en Ethiek aan de Stern School of Business, New York University. www.simcorpstrategylab.com