eWON lanceert eFive, een nieuwe oplossing voor gecentraliseerd telebeheer

www.ewon.biz

Contactpersoon communicatiebureau:
Olivier Maüen bij Luna
GSM: +32 495 59 38 06

eWON lanceert eFive,
een nieuwe oplossing
voor gecentraliseerd telebeheer

Een geïntegreerde, open oplossing voor PLC’s en SCADA-systemen

Brussel, 19 februari 2013 – eWON presenteert eFive, een nieuwe oplossing voor gecentraliseerd telebeheer die compatibel is met PLC’s (Programmable Logic Controller) en SCADA-software. Zo kunnen infrastructuurbeheerders hun externe sites verbinden met een SCADA-systeem via een centrale VPN-server. Een nieuwe markt
Met eFive richt eWON zijn pijlen op een nieuwe markt, die van het gecentraliseerde telebeheer via SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition of het verzamelen, doorsturen, verwerken en visualiseren van meet- en regelsignalen). Via deze telebeheersystemen kunnen in real time een groot aantal metingen worden verwerkt en technische installaties van op afstand worden opgevolgd. Met eFive beschikken infrastructuurbeheerders over permanente beveiligde connecties (VPN) tussen het SCADA-systeem en de externe sites. "Met eFive richten we ons op de markten voor drinkwater en hernieuwbare energiebronnen zoals biogas en fotovoltaïsche of windenergie", vertelt Serge Bassem, CEO en medeoprichter van eWON. Afhankelijk van het model kunnen met eFive 25 tot 100 externe sites worden beheerd. "Onze doelgroep is dan ook telebeheer op kleine of middelgrote schaal, voor maximaal 100 externe sites. We merken dat er vooral op die markt vraag is naar een open oplossing voor PLC’s en SCADA-systemen." Een geïntegreerde en open oplossing
eFive biedt interessante perspectieven voor alle PLC-(Programmable Logic Controller) en SCADA-integratoren die actief zijn op het vlak van telebeheerprojecten. In de meeste gevallen vergt het telebeheer van externe sites een complexe oplossing die aanzienlijke financiële en ICT-investeringen vereist.  De meest courante oplossingen bestaan dan ook uit een centrale SCADA-software die is verbonden  met RTU's (Remote terminal Unit) via een specifieke driver die instaat voor de communicatie  en de interface met  de  SCADA-software. Het probleem met deze oplossingen is dus dat ze afhankelijk zijn van het type RTU en SCADA-systeem.
"Door de link met onze eWON-routers stelt dat probleem zich niet bij eFive", verzekert Pierre Crokaert, CTO en medeoprichter van eWON. “Onze oplossingen bevatten communicatieprotocollen op basis van open standaarden, waaronder Modbus TCP. Ongeacht het merk van het SCADA-systeem of de PLC kunnen we altijd zonder probleem een verbinding maken. Dit kan ook financieel interessant zijn voor de klant. Die moet namelijk niet langer op zoek naar een leverancier die compatibel is met de driver van het SCADA-systeem dat hij gebruikt en zal in sommige gevallen ook geen OPC-server meer nodig hebben  (OLE for process control)." Twee aparte markten
"Tot nu toe hebben we ons met onze verschillende hardware- en softwareoplossingen (zoals Talk2M) vooral gericht op on-demand toegang op afstand tot een PLC”, legt Serge Bassem uit. "De meeste van onze klanten zijn machinebouwers die in geval van problemen connecteren om een diagnose of een PLC-onderhoud uit te voeren op de machine." Met eFive beantwoordt eWON aan een ander soort behoefte, die aan een permanente connectie in real time met externe sites en installaties. "In dit geval zijn onze klanten beheerders van een infrastructuur of technische installaties die real-time gegevens willen invoeren in een gecentraliseerd telebeheer van het SCADA-type", besluit Pierre Crockaert.
Voor meer inlichtingen of voor een interview
kan u terecht bij
  Olivier Maüen
bij Luna: +32 2 658 02 96/+32 495 59 38 06

Over eWON
eWON NV is een Belgische producent van industriële routers en de ontwikkelaar van Talk2M, een innovatieve oplossing voor toegang van op afstand via de “cloud”. eWON is op 10 jaar tijd uitgegroeid tot marktleider op het vlak van intelligente oplossingen voor toegang van op afstand via internet en een vooraanstaande partner voor PLC-fabrikanten en automatiseringssystemen wereldwijd. Dankzij haar spitstechnologische expertise, gecombineerd met een degelijke kennis van de industriële behoeftes met betrekking tot de toegang van op afstand, onderscheidt eWON zich door zijn drang naar innovatie, enthousiasme en langetermijnvisie.
Voor meer informatie over eWON, ga naar: www.ewon.biz.