D&B voorspelt werelwijd zwakke economische groei

Contact communicatiebureau:
Lien Verfaillie bij Luna
GSM: +32 495 59 38 13

Hoogstens nulgroei verwacht voor Europa in 2012

Brussel, 1 maart 2012 – De globale economie zal in 2012 slechts matig groeien. Dat blijkt uit een studie van D&B (NYSE: DNB), aanbieder van state-of-the-art platformen voor het beheer van wereldwijde handelsinformatie. Het zijn voornamelijk de landen uit de eurozone, waarvan er een aantal in recessie gaan, die deze groei zullen beperken.

Zwakke groei maar geen wereldwijde recessie

Het Global Outlook Report van D&B, dat een vooruitblik biedt op de economische situatie in de wereld, geeft aan dat de globale economie niet aankijkt op een recessie. De zwakke groei die we mogen verwachten zal voornamelijk gestimuleerd worden door de heropleving van de economie in de Verenigde Staten, dat de zware klappen van 2011 (o.a veroorzaakt door de Japanse tsunami en de dreiging van de nucleaire ramp) stilaan te boven komt en waar ook de arbeidsmarkt weer aantrekt. Ook hier blijft de groei evenwel traag en ver beneden het peil van vóór de crisis.

Het ziet ernaar uit dat ook de zone Azië-Pacific in 2012 lichtjes zal blijven groeien. D&B waarschuwt echter voor een mogelijke bedreiging vanuit China. De Chinese vastgoedsector, die in 2011 nog goed was voor 13% van het BBP, is namelijk aan het slinken: vorig jaar daalde de residentiële nieuwbouw met 25%. Een stijging van minder dan 7% van het Chinese BBP zou de groei in de regio zwaar onder druk kunnen zetten.

Europa: eerst recessie, dan stagnatie

Voor Europa voorspelt D&B een verdere escalatie van de crisis, met hoogstens een nulgroei tot gevolg. Dun & Bradstreet treedt daarmee de berichtgeving van de Europese Commissie bij, die zopas de groeiverwachtingen negatief bijstelde. In de eerste helft van 2012 verwacht D&B voor de eurozone zelfs een recessie, waarna de Europese economie in de tweede helft enigszins zal herpakken en stagneren.

De verschillen tussen de verschillende landen zijn evenwel enorm. In 17 landen, waaronder Letland, Litouwen en Polen, wordt er een groei verwacht terwijl de economie in 9 landen zal krimpen. Vooral voor Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Spanje en Griekenland - dat het lijstje afsluit - zijn de vooruitzichten somber.

Opgepast voor betalingsgedrag

Als gevolg van deze recessie waarschuwt D&B voor een verslechtering van het betalingsgedrag van de ondernemingen uit de eurozone. D&B raadt dan ook aan om het betalingsgedrag van de zakenpartners uit de crisislanden nauwlettend in het oog te houden en waar nodig maatregelen te nemen, zoals het terugschroeven van de betalingstermijnen.

Wenst u meer informatie, neem dan contact op met Lien Verfaillie bij Luna: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 0495 59 38 13

Over D&B

Dun & Bradstreet (Dun & Bradstreet, Inc. – NYSE:DNB) biedt ondernemers en organisaties wereldwijd inzicht in de kredietwaardigheid van bedrijven en levert advies over het nemen van betrouwbare krediet-, marketing- en aankoopbeslissingen. De dienstverlening van Dun & Bradstreet is gebaseerd op een business-to-business database met meer dan 200 miljoen bedrijven uit 240 landen. Dun & Bradstreet Belgium is gevestigd in Sint-Agatha-Berchem. In 2010 realiseerde het bedrijf in België een omzet van zowat 17 miljoen euro. Voor meer informatie: http://www.dnb-belgium.be