Toon Bossuyt, CEO van BOSS Paints, wint ETION Leadership Award 2019

Isabelle Baens bij Luna

Toon Bossuyt, CEO van BOSS Paints,
wint ETION Leadership Award 2019

Wilrijk, 17 december 2019 – De winnaar van de ETION Leadership Award 2019 is bekend: Toon Bossuyt, CEO van BOSS Paints (Waregem), mag zich ETION-leider van het jaar noemen. Via deze jaarlijkse awarduitreiking erkent ETION een inspirerende leider. De twee andere genomineerden waren dit jaar Michel Pradolini, CEO van International Food Services (Merksem), en Anne Chapelle, CEO van BVBA32 (Antwerpen). De ETION-leden bepaalden de ultieme winnaar.

Toon Bossuyt, de CEO van BOSS Paints, is de winnaar van de ETION Leadership Award 2019. Dat werd gisterenavond bekend gemaakt in het congres- en erfgoedcentrum Lamot in Mechelen. De avond stond volledig in het teken van authentiek leiderschap. ETION reikt de Leadership Award jaarlijks uit om een inspirerende leider in de bloemetjes te zetten. Het is de bekroning van een leidinggevende met een uitgesproken engagement op ethisch en maatschappelijk vlak, een pionier en tegelijk charismatische leider.

De twee andere genomineerden waren Michel Pradolini, de CEO van International Food Services, en Anne Chapelle, de CEO van BVBA32. Hoewel er maar één iemand kan winnen, werden deze drie laureaten zorgvuldig geselecteerd door ETION en verdienen ze alle drie, elk op hun manier, een eerbetoon. Annelies Boecxstaens, expert leiderschap bij ETION, zorgde voor de rode draad tijdens de verkiezingsavond. Tijdens een panelgesprek vertelden de drie laureaten meer over hoe zij beantwoorden aan specifieke eigenschappen waaraan een ETION-leider idealiter voldoet.

De CEO van Ageas, Bart De Smet, leverde eveneens een interessante bijdrage over het thema. Hij deelde zijn visie op de drie cruciale elementen van leiderschap die in de keynote van Annelies Boecxstaens aan bod kwamen, namelijk jezelf zijn, je passie delen en durven leiden.

Toon Bossuyt, een leider met een visie

Een erg duidelijke visie en menselijke aanpak zijn typerend voor Toon Bossuyt als leider. Hij hecht onder meer veel belang aan feedback. “Elk jaar laat ik me evalueren door het team, op een veilige, anonieme manier”, zegt Toon Bossuyt, CEO van BOSS Paints. “Zelf probeer ik mijn medewerkers steeds op een positieve, constructieve manier feedback te geven. Ik geef mijn team het nodige vertrouwen en stel me als leider menselijk en kwetsbaar op. Door te durven tonen dat je ook fouten kan maken, creëer je een veilige omgeving voor anderen.

Bossuyt leerde al veel uit zijn ervaring als leider. “Mijn grootste stap vooruit als leidinggevende, was dat ik geleerd heb me te omringen met mensen die veel beter kunnen wat ik zelf niet goed kan.

Volgens zijn medewerkers verdient Bossuyt dit eerbetoon absoluut. Bij BOSS Paints spreken ze van een gepassioneerde, sterke leider, met voldoende aandacht voor de essentie. Bossuyt wordt er omschreven als iemand die het potentieel ziet in mensen en hen dat ook laat verwezenlijken.

Draagkracht en daadkracht in balans

Wat maakt iemand een goede leider? Die vraag ligt aan de basis van de zoektocht naar de ETION-leider van het jaar. Goed leiderschap vertoont volgens Annelies Boecxstaens in de eerste plaats een goed evenwicht tussen twee essentiële elementen: draagkracht scheppen enerzijds en daadkracht tonen anderzijds.

Daadkracht zorgt ervoor dat een leider het hoofd kan bieden aan moeilijke tijden of complexe situaties”, zegt Boecxstaens. “Het is een eigenschap waardoor je je team meekrijgt en je ook gerespecteerd wordt door hen. Een leider met draagkracht handelt vanuit het hart of vanuit een grotere overtuiging. Het is een authentiek iemand die vertrouwen kan bieden en opwekken, en medewerkers inspireert.

Wie blijft hangen in draagkracht of verbinding maken, zal het team niet in beweging krijgen. Wie enkel daadkracht toont, zal aversie opwekken. Het is dus van belang dat zowel verbinding als daadkracht de nodige aandacht krijgen. Het vinden of bekomen van deze balans is een uitdaging van alle tijden.”

ETION-leden kiezen hun favoriet

Om tot een winnaar te komen, stelde de adviesraad leiderschap van ETION eerst een shortlist op van bedrijfsleiders. Daaruit selecteerde ETION intern drie laureaten op basis van welomschreven parameters. Zo is de winnaar iemand die zich niet enkel richt op financiële resultaten. Het is onder meer een vooruitstrevend persoon die zich engageert, ook buiten zijn bedrijf, en iemand die mensen in beweging krijgt.

De top drie werd in september ter stemming voorgelegd aan de leden van ETION, via een oproep per mail en in de nieuwsbrief. De uiteindelijke overwinnaar werd geheimgehouden tot gisterenavond, ook voor de winnaar zelf.

Toon Bossuyt, CEO van BOSS Paints

Wens je meer informatie of een interview, neem dan contact op met

Over ETION

ETION (vroeger: VKW) is een forum voor geëngageerd ondernemen. Het brengt ondernemers en bedrijfsleiders samen die waardengericht ondernemerschap belangrijk vinden. Het is een inspirerende beweging dat een klankbord biedt voor wie maatschappelijk verantwoord en duurzaam wil ondernemen. Leden kunnen er op een vertrouwelijke manier ervaringen uitwisselen. ETION telt momenteel zo’n 5000 individuele leden. Annelies Boecxstaens is er expert leiderschap.

Voor meer info: https://etion.be/