Digi-Barometer: nieuwe benchmarktool voor de digitalisering van wegenbouwers

Communicatiepartner Luna
Elsie Van Linthout bij Luna
02 658 02 70
0475 26 01 03

Digi-Barometer: nieuwe benchmarktool
voor de digitalisering van wegenbouwers

De Digi-Barometer is een online tool, ontwikkeld door 9 initiatiefnemers,
om de Belgische wegenbouwbedrijven te benchmarken op het vlak van digitalisering

Brussel, 8 juli 2019 – Negen toonaangevende partijen uit de Belgische ICT- en wegenbouwsector, waaronder DigitaleWerf.be, stellen de Digi-Barometer voor. DigitaleWerf.be/ChantierDigital is een afdeling van Lab9 en Online Grafics, met onder meer een winkel in Brussel. De Digi-Barometer is een specifiek ontwikkelde benchmarktool voor de Belgische wegenbouwers. Ze worden aangemoedigd deel te nemen aan de gratis benchmark via de nieuwe website www.Digi-Barometer.be. De focus ligt op cruciale bedrijfsprocessen van wegenbouwers; we meten de digitalisatiegraad van elke deelnemer. Op 30 september 2019 wordt de Digi-Barometer afgerond en ontvangt elke deelnemer zijn benchmark. Het sectorale eindrapport over de digitalisering van de wegenbouw wordt op 24 oktober 2019 tijdens Digital Construction Brussels 2019 gepresenteerd.

Digitaliseren is een must

Zowel de wetgever als het (toekomstige) personeel van een bouwbedrijf vinden digitalisering en technologie op de werkplek steeds vanzelfsprekender. Handmatige input en dataverwerking worden meer en meer gezien als verouderd en als een belangrijke bron van (menselijke) fouten en tijdverlies. De Belgische wegenbouwbedrijven staan voor hetzelfde dilemma: “We beseffen dat we met de tijd moeten meegaan, maar hoe beginnen we daaraan? Hoe springen we zonder kleerscheuren op de digitale trein?”. Digitalisering is een investering in de toekomst.

Belgisch initiatief

Alle Belgische wegenbouwbedrijven kunnen de Digi-Barometer invullen. Door deel te nemen krijgen ze een objectief referentiepunt. Wat is hun stand van zaken? Hoe scoren ze binnen de sector en kunnen ze snel en eenvoudig concrete stappen zetten naar een digitale toekomst? De Digi-Barometer geeft inzicht en tips om actief mee aan de slag te gaan.

Eenvoudig & waardevol

Deelnemers vullen een korte vragenlijst in en ontdekken hoe digitaal hun bedrijf is en waar ze staan ten opzichte van de andere deelnemende bedrijven. Aansluitend krijgen ze tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst. Thema’s zijn interne bedrijfsvoering & -organisatie, automatisering, BIM (Bouwinformatiemodel), machinesturing, digitale communicatie en toekomstige trends. De benchmark is ontwikkeld door toonaangevende partijen uit de Belgische ICT-wereld. Zij stellen hun kennis en ervaring via de benchmark gratis ter beschikking van alle deelnemers.

Partners

De campagne is een initiatief van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Arkance Systems, Astena, Belgische Federatie van Aannemers van Wegenwerken (BFAW), Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), DigitaleWerf.be, Mercedes-Benz, Proximus, Sitech, Suivo, Uptime Groep en wegenbouw.be.

Timing

• De website www.Digi-Barometer.be wordt gelanceerd op donderdag 4 juli 2019.
  • Wegenbouwbedrijven kunnen deelnemen tot 30 september 2019.
  • Alle resultaten van de benchmark worden in een eindrapport gegoten dat op 24 oktober 2019 tijdens Digital Construction Brussels 2019 wordt gepresenteerd.

Wenst u meer informatie of een interview,
gelieve dan contact op te nemen met Elsie Van Linthout bij Luna:

Over DigitaleWerf.be, één van de 9 partijen achter de Digi-Barometer

DigitaleWerf.be is een onderdeel van Online Grafics – Lab9 en focust zich op de digitalisering van de bouwsector in België. Het project is opgestart in 2017 in samenwerking met een aantal partners waaronder Apple, Teamleader en Belgische bouworganisaties zoals Bouwunie en de Confederatie Bouw. DigitaleWerf.be biedt bouwondernemingen digitale tools aan met en op iPad. Daarnaast ontzorgen we hen bij het optimaliseren van hun digitale processen.

Over Lab9/Online Grafics

Lab9 Stores werd opgericht in 2007 en stelt 44 mensen te werk in België. Het bedrijf boekte in 2018 een omzet van 27 miljoen euro. Lab9 is een Apple Premium Reseller en heeft winkels in Brugge, Brussel, Kortrijk, Roeselare, Ieper, Luik en Aalst.

Lab9 Stores is een dochter van Online Grafics nv, dat meer dan 25 jaar ervaring heeft met de integratie van Apple-producten in de grafische sector. De activiteiten van Online Grafics zijn vandaag eveneens verzameld onder de merknaam Lab9. Online Grafics werd opgericht in 1993, telt 41 medewerkers en boekte in 2018 een omzet van 19 miljoen euro.
Naast Apple Premium Reseller is Lab9 ook een systeemintegrator in de IT-sector. Zo verzorgt het bedrijf bij klanten de integratie tussen Microsoft Office en Windows systemen en de Apple-omgeving. Daarnaast levert het bedrijf ook diensten aan fotografen en in het onderwijs. Ten slotte heeft Lab9 een groot aantal opleidingsactiviteiten om zijn klanten beter met Apple-producten en Adobe software te leren werken.