Federale Verzekering groeide 17,6% in 2018

Elsie Van Linthout bij Luna

Federale Verzekering groeide 17,6%
in 2018

Brussel, 21 mei 2019 – Verzekeringsonderneming Federale Verzekering kijkt tevreden terug op 2018. Haar omzet steeg aanzienlijk met een mooie winst, meer bepaald met 17,6%. Dat is relevant voor alle klanten van Federale Verzekering, omdat de groep een winstverdeling uitkeert. Er gaat met name € 13,2 miljoen naar haar klanten. Enkele positieve feiten waren een sterke stijging in ‘Leven’; de overname van de onafhankelijke verzekeringsmaatschappij Optimco; het aanboren van een nieuwe markt, namelijk de publieke en sociale sector; en drie bijkomende kantoren met daarbovenop een nieuw business center in Antwerpen.

De cijfers

Concreet stijgt de omzet (uitgegeven premies) van € 366,4M in 2017 naar € 431,1M in 2018. Dat is een stijging van 17,6%. Het resultaat na belasting bleef zo goed als stabiel (van € 67,2M in 2017 naar € 66,2M in 2018). In deze cijfers werd 9,3M€ omzet (premies) opgenomen van Optimco, dat in oktober 2018 werd overgenomen (zie hierna). Zonder deze bijkomende omzet realiseerde Federale Verzekering een omzet van 421,8M€, wat een stijging van 15,1% vertegenwoordigt tegenover 2017. De organische groei bedroeg dus 15,1%.

Gezien de groep Federale Verzekering uit een coöperatieve en onderlinge verzekeraar bestaat, keert het een deel van haar winst uit aan haar klanten. Dit jaar wordt er € 13,2M uitgekeerd, tegenover € 12,8M in 2017. Het merendeel van de winst wordt niettemin toegewezen aan de versterking van het kapitaal van de verzekeringsondernemingen, om te voldoen aan - en op ruime schaal te overtreffen met een solvabiliteitsratio van 180% - de wettelijke vereisten op het gebied van solvabiliteit. Voor de verzekerde is dit een geruststellend vooruitzicht.

Federale Verzekering groeide met name sterk in ‘Leven’. De onderneming biedt daar immers een reeks oplossingen, waarvan sommige producten door o.a. Test-Aankoop en Spaargids als aanrader werden bestempeld. Dat is een sterke prestatie, te meer daar deze markt zwaar onder druk staat gezien de lage intrestvoeten.

Maar niet alles verliep van een leien dakje, dat zou te mooi zijn geweest natuurlijk. Zo zijn er enkele zware schadegevallen in de tak arbeidsongevallen, waarvoor extra reserves werden aangelegd. Lage rentetarieven, die op een historisch laag niveau blijven, hebben eveneens invloed op het resultaat.

“We zijn er ook dit jaar in geslaagd om onze groeistrategie te realiseren, ondanks o.a. de immer toenemende compliance-druk, die voor alle verzekeraars een uitdaging vormt”, licht CEO Tom Meeus de resultaten toe. “Dat maakt me weliswaar des te trotser op onze 17,6% groei, wat heel wat beter is dan het gemiddelde binnen de verzekeringssector.”

De immer toenemende investeringen bestonden in 2018 concreet uit de MiFID-richtlijn, de voorbereiding voor de verstrengende IDD-verordening (Europese richtlijn voor de distributie van verzekeringen) en de nieuwe IFRS-boekhoudnormen.

Optimco, een onafhankelijke verzekeringsmaatschappij uit Antwerpen die vorig jaar in oktober werd overgenomen door Federale Verzekering, heeft een jaarlijks premie-incasso van ongeveer € 40M. Daarvan werd er een kwart - met name € 9,3M - opgenomen in de financiële resultaten van 2018. Optimco stelt 62 mensen tewerk (61,8 FTE’s). Deze medewerkers werden niet opgenomen in de kerncijfers onderaan dit bericht.

Verder groeien in de toekomst

Voor 2019 en de komende jaren verwacht Federale Verzekering verdere mooie groeicijfers. “Onze gloednieuwe dochterfirma Optimco heeft heel wat groeipotentieel”, aldus Meeus. “We hebben in 2018 slechts een kwart van hun cijfers kunnen consolideren met de onze, omdat de overname pas definitief was in oktober. Verder is er de verplichte tienjarige aansprakelijkheidsverzekering in de bouwsector voor privéwoningen, waarvan het effect nog zeer beperkt was in 2018, maar wat zeker ook extra inkomsten zal genereren in 2019. We hopen ook dat de nieuwe wetgeving ter voorkoming van sociale dumping inzake tewerkstelling van mevrouw Thyssen, Europees commissaris, positieve effecten zal opleveren. Ook dat zou een impact hebben op onze groei, gezien deze problematiek zeer actueel is in de bouwsector, een voor ons belangrijke sector. En dan is er natuurlijk de publieke en sociale sector, waar we al enkele mooie opdrachten verworven hebben, maar waar nog erg veel potentieel is voor ons”, besluit Meeus deze vooruitblik.

Federale Verzekering opende ook 3 bijkomende verkoopkantoren in 2018: in Vilvoorde, Turnhout en Rocourt (Luik). De verzekeraar blijft sterk inzetten op het rechtstreeks contact met zijn klanten, en beoogt een eigen kantoor in alle belangrijke regio’s van het land. In Moeskroen verhuisde het kantoor naar een moderne omgeving zodat de klant van een nog betere dienstverlening geniet. In Antwerpen opende de maatschappij haar allereerste Business Center Ant’Werk, specifiek gericht op bedrijven en de zelfstandige ondernemers.

Groei betekent ook het initiëren van innovatieve samenwerkingen, die de dienstverlening aan de klant verder verbeteren, met name op het gebied van preventie. Het bedrijf lanceerde bijvoorbeeld Whatsup Home, een smart home-sensorsysteem, in samenwerking met fifhtplay, een lid van Niko Group.

Tom Meeus, CEO Federale Verzekering

Voor meer informatie of een interview over dit onderwerp,
gelieve contact op te nemen met Elsie Van Linthout bij Luna:

Over Federale Verzekering

Federale Verzekering biedt voor ondernemingen, zelfstandigen en particulieren een volledige waaier aan verzekeringen en financiële producten aan. Dankzij haar bijzondere structuur als onderlinge en coöperatieve onderneming, zonder externe aandeelhouders, kan het bedrijf zijn klanten centraal stellen en zijn winst met hen delen*. Voor 2018 deelt Federale Verzekering 13,2 miljoen euro aan ristorno’s met haar klanten.

Federale Verzekering werd in 1911 opgericht door een groep aannemers. Nog altijd behoort de bouwsector in België tot één van haar belangrijkste doelgroepen. Met een totaal marktaandeel voor leven en niet-leven van 1,4 procent en een totaal op de geconsolideerde balans van 3,9 miljard euro, staat Federale Verzekering in de top-15 van Verzekeraars in België**. Federale Verzekering stelt in totaal 716 mensen te werk. Haar commerciële netwerk van meer dan 60 adviseurs, 35 kantoren en 5 gewestelijke zetels, bestrijkt het hele land. In 2018 nam het bedrijf de onafhankelijke verzekeraar Optimco over.

Meer info op www.federale.be

* De ristorno’s en de ristorno’s leven evolueren met de tijd in functie van de resultaten en de toekomstperspectieven van de verzekeringsonderneming, haar solvabiliteit, de economische conjunctuur en de toestand van de financiële markten in verhouding tot de verbintenissen van de ondernemingen die deel uitmaken van de Groep Federale Verzekering, zoals omschreven op www.federale.be. De toekenning van de ristorno’s en de ristorno’s leven is niet gewaarborgd in de toekomst. De ristorno’s en de ristorno’s leven variëren per categorie en per type product. De regels inzake hun toekenning zijn opgenomen in de statuten van de ondernemingen die deel uitmaken van de Groep Federale Verzekering. De statuten kunnen geraadpleegd worden op www.federale.be.
** Bron: Assuralia