Start-up IWAS tovert Indisch afval om tot kwaliteitsproducten via upcycling

Communicatiepartner:
Isabelle Baens bij Luna

Start-up IWAS tovert Indisch afval
om tot kwaliteitsproducten via upcycling

Project biedt duurzame ondersteuning aan lokale bedrijven en gemeenschappen

Destelbergen/Goa (India), 25 april 2019 – Kwaliteitsproducten maken in India door afval om te vormen tot iets nieuws. Dat is het doel van de nieuwe start-up IWAS. De Belgisch-Indische joint venture wil elk jaar meer dan 100 000 gebruikte flessen omvormen tot onder meer drinkglazen, kaarsen en kaarsenhouders. Via dit proces van upcycling, wil IWAS een positieve impact hebben op het milieu. Lokale gemeenschappen en bedrijven worden zo op een duurzame en rendabele manier ondersteund. “IWAS is geen goed doel, maar ontwikkelingssamenwerking 2.0.

Het doel is om een economisch uitvoerbaar project op te zetten met Belgische en Indische investeerders dat op termijn volledig vanuit India geleid wordt. Het idee ontstond toen financieel ondernemer Dries Moens in India, via een aantal vrienden en business partners, in contact kwam met twee lokale, creatieve ondernemers: Mikhail Solanki en zijn vriendin Rhea uit Goa. Zij hadden een bedrijf, Meso Design LLC, dat glazen maakte uit weggegooide bierflessen en die dan verkocht onder de naam ‘Bôtl’. Het volume van de Bôtl-producten was echter te laag en de prijs te hoog. Daardoor stond het koppel op het punt om hun activiteiten te stoppen.

Dries Moens besliste samen met de lokale partners Maurice Britto en Dale Menezes om te investeren in het Indische bedrijf. “Het was te jammer om dit originele initiatief verloren te laten gaan. Zolang er geen volume is, is de prijs te hoog: die cyclus zie je vaak bij artisanale producten”, zegt Moens. “Om het project economisch rendabel te maken moet het proces omgevormd worden tot een industriële omgeving. Als de volumes omhoog gaan, kan de prijs omlaag. Wij investeren in het bedrijf tot het rendabel is en op eigen kracht verder kan. Op die manier willen we de lokale gemeenschap helpen.

Ontwikkelingssamenwerking 2.0

IWAS wil duidelijk maken dat ze geen goed doel zijn. Kwalitatief, competitief geprijsd en economisch haalbaar: dat zijn de kernwoorden van IWAS. “We willen duurzame kwaliteitsproducten aanbieden volgens een economisch doordacht model”, zegt Moens. “We zijn niet op zoek naar geld, maar naar partners die met IWAS aan de slag willen gaan. Door werkkapitaal en knowhow te voorzien, kan het bedrijf na verloop van tijd zelfstandig draaien in India. Ontwikkelingssamenwerking 2.0, zeg maar. We kijken ook uit naar andere upcycling-initiatieven die geïndustrialiseerd kunnen worden. We zien uitbreidingsmogelijkheden naar andere producten en naar landen met dezelfde problematiek.

De naam IWAS verwijst naar de historiek van de producten: ‘ik was (IWAS) zinloos en vervuilend en nu ben ik iets bruikbaars’. De IWAS-producten zijn immers gemaakt uit afval en worden via een upcycling-proces tot gebruiksvoorwerpen omgevormd. Het aanbod bestaat tot nu toe uit kaarsen, theelichthouders en drinkglazen gemaakt van gebruikte wijn-, frisdrank- of bierflessen.

100 000 flessen per jaar upcyclen

Vervuiling is een groot probleem in India. Omdat er voorlopig weinig infrastructuur is voor de verwerking van afval, belandt veel vuil op straat en uiteindelijk in de oceanen. Daarin zag IWAS een kans. Upcycling is het omvormen van een product of materiaal tot een nieuw product van betere kwaliteit en duurzaamheid. Het verschil met recycleren is dat daarbij het afvalproduct eerst opnieuw tot grondstof verwerkt wordt. Bij upcycling wordt enkel arbeid toegevoegd, geen extra energie, waardoor het economisch haalbaar is en beter voor het milieu. Op deze manier wil IWAS 100 000 flessen per jaar uit het milieu halen. “Dit is een van de eerste initiatieven waarbij een kwalitatief upcycling-product economisch rendabel én betaalbaar wordt”.

Glazen gemaakt van rondslingerende wijnflessen

“IWAS a soda bottle, I could have been drowning in an ocean or polluting a landfill until I was rescued and turned
into these colourful tea light holders that will fill your home with beauty, warmth and light”

Kinderglazen gemaakt van weggegooide bierflesjes

Geurkaarsen gemaakt van gebruikte champagneflessen

Vervuiling in de oceanen

Het IWAS-team bestaande uit Dale Menezes, Dries Moens en Maurice Britto (v.l.n.r.)

Wenst u meer informatie of een interview, neem dan contact
+32 2 658 02 94 of +32 497 73 73 67

Over IWAS

IWAS vormt afval om tot kwalitatieve producten met een competitieve prijs. Op die manier wil het kersvers opgerichte bedrijf ook bewustwording creëren van de afval- en milieuproblematiek.

Dries Moens, Maurice Britto en Dale Menezes zijn de drie partners die het IWAS-platform oprichtten. De Belgische vzw ‘IWAS Products Belgium’ zorgt voor de distributie van de IWAS-producten. Het bedrijf IWASabottle in India, onder leiding van Meso Design LLC, zorgt voor de verwerking van het afval tot nieuwe producten, in dit geval glazen, kaarsen en theelichthouders. 70% van IWASabottle in India is in handen van Meso Design LLC. De drie partners van IWAS Products Belgium hebben een aandeel van 30%. Daarmee willen ze op termijn gelijkaardige initiatieven opstarten, bijvoorbeeld ‘IWASatyre’. De bedoeling is dat IWASabottle in India op termijn zelf rendabel is, zodat IWAS Products Belgium nieuwe projecten kan ondersteunen.

Voor meer info: www.iwasproducts.com