Colasse gebruikt unieke verlichtingstechnologie voor tentoonstelling ‘Masques’ van het museum Quai Branly-Jacques Chirac in Luikse Cité Miroir

Muriel Lefébure bij Luna

Colasse gebruikt unieke verlichtingstechnologie
voor tentoonstelling ‘Masques’ van het museum
Quai Branly-Jacques Chirac in Luikse Cité Miroir

Seraing, 14 maart 2019 – Colasse verzorgt de verlichting van de tentoonstelling ‘Masques’ in de Cité Miroir in Luik. De 80 tentoongestelde maskers komen uit de prestigieuze collectie van het Musée du quai Branly en hebben speciale zorgen nodig om hen te beschermen en hen volledig tot hun recht te laten komen. Collasse heeft daarom een uniek verlichtingssysteem voorzien dat de lichtkwaliteit verzoent met een eenvoudige afstelling, zonder dat er externe controle of een complexe bekabeling nodig is.

Om een kunstwerk tot zijn volle recht te laten komen zonder risico op schade, zijn een goede verlichting, een goed perspectief en een goede gradatie van het licht noodzakelijk. Voor de tijdelijke tentoonstelling ‘Masques’ doet de Cité Miroir daarvoor een beroep op Colasse. De tentoonstelling is een prestigieuze selectie van meer dan 80 werken uit Azië, Amerika, Afrika en Oceanië die uit de collectie komen van het Musée du quai Branly-Jacques Chirac in Parijs. Colasse ontwerpt, vervaardigt en installeert complete verlichtingsoplossingen, gebaseerd op ledtechnologie en stelde het museum een innovatieve aanpak op maat voor die aan de noden en de verplichtingen voldeed.

De Cité Miroir werkte al in 2018 samen met Colasse voor de tentoonstelling ‘Empreintes’. Die expo stelde kostbare stukken uit de collecties van de bibliotheek en het documentatiecentrum van de universiteit van Luik tentoon. Voor dit nieuwe en omvangrijke project schreef de Cité Miroir een openbare aanbesteding uit. Colasse haalde deze binnen door een antwoord te bieden op de complexe noden in het lastenboek. Zo was er een dimbaar lichtsysteem nodig, waarbij de regelbare lichtsterkte zorgt voor een mooie belichting en de bescherming van de werken.

Colasse leverde voor de vitrines een uniek verlichtingssysteem dat geschikt is voor museums, galerijen en boetieks. Dit systeem van spots en rails, dat in de 33 vitrines werd gemonteerd, laat toe om de lichtintensiteit te regelen via een magneet. Daardoor is er geen complexe bekabeling of externe controle nodig. De tussenkomst van mensen blijft zo minimaal. De gradaties kunnen met grote precisie opgemeten en geprogrammeerd worden in het interne geheugen van de lens. Daarbovenop heeft het systeem een continue, zeer precieze zoom, met een openingshoek die tussen de 15 en 65 graden varieert. Dit systeem is perfect voor museums en galerijen die kunstwerken tentoonstellen die variëren in grootte en die een verschillende lichtsterkte nodig hebben. Omdat de lampen klein zijn, kunnen ze makkelijk in de vitrines geplaatst worden en zijn ze aan te passen aan elk soort project. Het materiaal is volledig herbruikbaar.

Na Peking en Tokyo, strijkt de tijdelijke tentoonstelling ‘Masques’ van 23 maart 2019 tot 20 juli 2019 neer in de Cité Miroir in Luik. De expo is een samenwerking met het Musée du quai Branly-Jacques Chirac.

Als u meer informatie of een interview wenst,
gelieve dan contact op te nemen met Muriel Lefébure bij Luna:

Over Colasse

Colasse is een Belgisch bedrijf dat werd opgericht in 2006. Het ontwerpt en vervaardigt frames voor ledverlichting. Colasse is meer dan een producent en biedt een grote flexibiliteit, naast rendabele en innoverende oplossingen op maat die aan de noden van de klant voldoen. Zowel op functioneel als op ruimtelijk vlak. Colasse streeft een hechte relatie met zijn klanten na en biedt complete oplossingen, op basis van hun vragen en de technische evoluties.

Colasse is actief in de tuinbouw en in de toepassingen van verlichting in de biologie met haar merk Vegeled™. Het bedrijf is ook actief in de industriële verlichting (bvb. Havenkranen, hospitalen, hotels…) en de verkoop met het merk Spotled™. Het bedrijf is gevestigd in de streek rond Luik en heeft meer dan 650 klanten over de hele wereld. Het gaat meestal om grote bedrijven en onderzoekscentra. De ploeg telt een aantal ingenieurs met complementaire profielen, waaronder een landbouwingenieur.

Voor meer info: http://www.colasse.be/

Over de Cité Miroir

De Cité Miroir is een plaats voor debat, opvoeding en cultuur die is opgedragen aan de nagedachtenis, het burgerschap en de dialoog tussen culturen. De Cité Miroir opende in 2014 in een gebouw dat geklasseerd staat als Waals erfgoed. Daarvoor was het de thuis van de baden en de thermen van de Sauvenière. Vandaag is de Cité Miroir een culturele ruimte in het hart van Luik met plaats voor theater, muziek, conferenties, debatten, ateliers en tijdelijke en permanente tentoonstellingen. De geest van de oude baden en thermen werd bewaard bij de restauratie, wat zorgt voor een unieke atmosfeer in deze Luikse landmark van 13.000 m² groot. Drie verenigingen hebben hun thuis in de Cité Miroir: de vzw Les Territoires de la Mémoire, het Centre d’Action Laïque van de provincie Luik en de vzw MNEMA. Sinds de opening ontving de Cité Miroir al 440.000 bezoekers, wat neerkomt op 85.000 mensen per jaar.