Federale Verzekering zet in op preventie met WhatsUp Home: een pakket slimme sensoren voor thuis

Jelle Couder bij Luna

Federale Verzekering zet in op preventie
met WhatsUp Home: een pakket slimme sensoren voor thuis

• Partnership Federale Verzekering en fifthplay, a member of Niko Group, zet  in op preventie: pakket van slimme sensoren voor brand- en rookdetectie; monitoring van beweging; waterlekdetectie; …
  • Bij een noodgeval worden klanten via app, sms of email verwittigd;
Brussel, 28 februari 2019 – Verzekeringsmaatschappij Federale Verzekering heeft een partnership afgesloten met fifthplay, a member of Niko group. Dat is een Belgische leverancier van innovatieve smarthome toepassingen. Federale Verzekering zal particulieren ondersteunen om een WhatsUp Homepakket in huis te halen. Via slimme sensoren en een bijhorende app kan zo’n pakket de bewoner waarschuwen voor onder meer brand, waterlekken, ongewoon elektriciteitsverbruik, het monitoren van ramen, deuren en beweging, en een te hoog CO-gehalte.

Samen met fifthplay werkte Federale Verzekering drie WhatsUp Homepakketten van preventieve sensoren voor de woning uit. Deze pakketten kunnen worden aangepast aan de noden van de klant. Bewoners van een woning die bij Federale Verzekering een Multirisk brandverzekering afsluiten, krijgen een waardebon van 100 euro bij aankoop van een pakket. Federale Verzekering is de eerste en enige verzekeraar die een dergelijke financiële ondersteuning biedt.

Omdat voorkomen beter is dan genezen wil Federale Verzekering nieuwe klanten aansporen om deze technologie te gebruiken. “We investeren in het welbevinden van onze klanten. Dit partnerschap met fifthplay, past volledig in onze aanpak, waarbij we sterk inzetten op samenwerking en preventie”, zegt CEO Tom Meeus. “Onze aanpak verhoogt dus heel concreet de veiligheid van onze klanten, denk maar aan het belang van brand- en CO-alarmen bij het redden van mensenlevens. Ten slotte dragen we op die manier ook bij tot een stukje extra gemoedsrust. Gebeurt er iets ongewoons dat schade kan veroorzaken, bv. een lekkende wasmachine, dan wordt de klant verwittigd”, aldus nog Meeus.

Slimme woning

De digitaal geconnecteerde sensoren van WhatsUp Home passen in het zogenaamde SmartHome-concept. Dit komt erop neer dat men via verschillende sensoren de woning in de gaten houdt. Daarbij waarschuwen deze sensoren onder meer voor rook, waterlekken of inbraak en houden het CO-gehalte in de gaten. Omdat deze sensoren worden aangesloten op het thuisnetwerk, wordt de bewoner bij een onregelmatigheid of een noodgeval verwittigd.

Heel wat mensen hebben al een rookmelder, maar deze is nog maar zelden geconnecteerd met het internet”, zegt Projectverantwoordelijke Bart Vanhaelen van Federale Verzekering. “Zo hoor je een klassieke rookmelder alleen als je zelf thuis bent. De huidige technologie verbindt alle sensoren met een gateway – een toestel dat de informatie van de sensoren verwerkt en doorstuurt naar de app op je smartphone of tablet. Je kan deze info ook gewoon raadplegen via de browser op je laptop. Het is een zelflerend systeem dat dankzij artificiële intelligentie ongewone situaties herkent. Zo krijg je bij een sensor op de watertoevoer een waarschuwing bij bijvoorbeeld meer dan gemiddeld verbruik van water, want dat kan duiden op een lek.

Drie pakketten

Federale Verzekering sloot een partnerschap met fifthplay, onderdeel van de Niko-groep en een van de koplopers in smarthome-toepassingen. De verzekeringsmaatschappij stelde drie pakketten samen:
  • Monitor+ met verschillende sensoren (1 multisensor, 2 raam- en deurcontacten, 2 smartpluggen)
  • Life Guard met 2 rookmelders, 1 CO-detector en 1 watersensor
  • WaterWatch met 1 sensor voor het meten van waterverbruik
De klant betaalt bij aankoop enkel een eenmalig bedrag waarin zowel alle hardware als de licentie voor het gebruik van de app zijn inbegrepen. De korting van Federale Verzekering wordt onmiddellijk in mindering gebracht bij een bestelling op de webshop.

De pakketten kunnen uitgebreid worden met andere sensoren, volgens de behoefte van de gebruiker en zijn woning. Ze zijn ‘plug en play’, dus makkelijk zelf te installeren. Enkel de watermeter vergt installatie door een vakman, maar  deze installatie is inbegrepen in de aankoopprijs. De toepassingen van de sensoren hoeven zich overigens niet te beperken tot de eigen woning. Ze kunnen uiteraard ook gebruikt worden in bv. een buitenverblijf, of in de woning van hulpbehoevende senioren.

Voor meer informatie of een interview over dit onderwerp,
gelieve contact op te nemen met Jelle Couder bij Luna:

Over Federale Verzekering

Federale Verzekering biedt een volledige waaier aan verzekeringen en financiële producten voor ondernemingen, zelfstandigen en particulieren aan. Dankzij haar bijzondere structuur als ‘onderlinge’ en ‘coöperatieve’ onderneming, zonder externe aandeelhouders, kan ze de klant centraal stellen en haar winst met hem delen*

Federale Verzekering werd in 1911 opgericht door een groep aannemers en de bouwsector in België behoort nog altijd tot een van haar belangrijkste doelgroepen. Met een totaal marktaandeel voor leven en niet-leven van 1,4 procent en een totaal op de geconsolideerde balans van 3,7 miljard euro, staat Federale Verzekering in de top-15 van Verzekeraars in België**. Federale Verzekering stelt in totaal 712 mensen te werk. Haar commerciële netwerk van meer dan 60 adviseurs, 35 kantoren en 5 gewestelijke zetels, bestrijkt het hele land.

Meer info over Federale Verzekering op: www.federale.be
Meer informatie over de 3 packs van Federale Verzekering op: whatsuphome.be

* De ristorno’s en de ristorno’s leven evolueren met de tijd in functie van de resultaten en de toekomstperspectieven van de verzekeringsonderneming, haar solvabiliteit, de economische conjunctuur en de toestand van de financiële markten in verhouding tot de verbintenissen van de ondernemingen die deel uitmaken van de Groep Federale Verzekering, zoals omschreven op www.federale.be. De toekenning van de ristorno’s en de ristorno’s leven is niet gewaarborgd in de toekomst. De ristorno’s en de ristorno’s leven variëren per categorie en per type product. De regels inzake hun toekenning zijn opgenomen in de statuten van de ondernemingen die deel uitmaken van de Groep Federale Verzekering. De statuten kunnen geraadpleegd worden op www.federale.be.
** Bron: Assuralia

Over fifthplay

Meer informatie vindt men op www.fifthplay.com