Transport Market Monitor: ondanks aanzienlijke capaciteitstoename in derde kwartaal 2018, daalden transportprijzen slechts licht

Anne-Camille Bettens bij Luna
+32 2 658 02 96
+32 495 59 38 02

Transport Market Monitor: ondanks aanzienlijke
capaciteitstoename in derde kwartaal 2018,
daalden transportprijzen slechts licht

Ulm/Mannheim, 28 november 2018 – Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa – nadat in de herfst van 2017 dramatische tekorten de kop opstaken – in het derde kwartaal van 2018 opnieuw groeide met dubbele cijfers, daalden de transportprijzen slechts met 2,8%. Ondanks het feit dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd vervoer in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3% duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is het resultaat van de 37e editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM CONSULT.

Dit zijn de belangrijkste resultaten:
  • In het derde kwartaal van 2018 steeg de beschikbare transportcapaciteit met 15,8% in vergelijking met het vorige kwartaal. De capaciteitsindex bedroeg 81.2. In het derde kwartaal van 2017 was de index nog 67.4, wat een stijging betekent van 20,4%.
  • De prijsindex zakte in het derde kwartaal van 2018 naar 104.9, een daling van 2,8% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018. De prijsindex was 3% hoger dan in het derde kwartaal van 2017.
  • De dieselindex vertoonde een stijging van 4% in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018.
Het rapport toont dat sinds mei de beschikbare capaciteit voor wegvervoer elke maand is toegenomen. “Hoewel dit op dezelfde lijn ligt als de ontwikkeling in dezelfde periode van 2017, zijn de transportcapaciteiten dit jaar sinds mei veel sterker toegenomen dan vorig jaar. Zoals verwacht was de groei vooral zichtbaar in de vakantiemaanden juni, juli en augustus. In September viel het capaciteitsniveau terug tot dat van juni, maar niet zo sterk als in de herfst van 2017. Dit is een significant verschil met de ontwikkelingen van vorig jaar”, zegt Jan Rzehak, Director Business Consulting bij de Transporeon Group.

“De ontwikkeling geeft aan dat we teruggaan naar het niveau van de jaren voor 2017, toen er meer capaciteit beschikbaar was op de markt”, zegt Oliver Kahrs, Managing Director van TIM CONSULT. “Een reden daarvoor kan zijn dat de economische groei aan kracht verliest. Volgens het Bureau voor de Statistiek van de Europese Unie (Eurostat) is de industriële productie in het eurogebied met 0,3% gedaald van augustus tot september. Voor het komende jaar heeft de Europese Commissie zijn voorspellingen voor economische groei in de eurozone verlaagd, in de eerste plaats voor Frankrijk, Duitsland en Italië, dat hoge schulden heeft. Volgens de Duitse raad van Economische Experts (Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung) hebben de problemen in de automobielindustrie met de WLTP, de nieuwe emissietest-procedure, dit jaar de groei in het derde kwartaal vertraagd”, zegt Kahrs.

Gezien de stijgende dieselprijs, dalen de transportprijzen slechts langzaam

Hoewel de capaciteitssituatie op de transportmarkt is verlicht, zijn de transportprijzen maar licht gedaald. “Sinds juni zijn de transportprijzen geleidelijk aangepast aan het niveau in 2017. Maar toen gebruikten de vervoerders het capaciteitstekort om hun prijzen merkbaar te verhogen. Ondanks het recente herstel van de capaciteit, blijven de prijzen op dit hogere niveau. De ontwikkeling van de dieselprijs kan daar de oorzaak van zijn. De Transport Market Monitor toont dat de diesel prijsindex toenam in het derde kwartaal van 2018 met 4% ten opzichte van het tweede kwartaal”, aldus Kahrs.

De experten van Transporeon en TIM CONSULT melden dat de capaciteit verder afgenomen is in oktober en november, terwijl de transportprijzen hoog bleven. “Dat tonen onze analyses voor oktober en november, die gebruik maken van informatie op het Transporeon-platform. We publiceren de resultaten in de Transport Market Radar (TMR), onze maandelijkse publicatie voor marktdeelnemers”, zegt Rzehak.

°°°

Noot aan de redactie
:

Gelieve de Transport Market Monitor in bijlage niet integraal over te nemen op uw website. U kunt verwijzen naar www.transportmarketmonitor.com waar uw lezers de publicatie kunnen downloaden.

Over de Transport Market Monitor

De TMM wordt afgeleid uit het Transporeon-platform en wordt elk kwartaal gepubliceerd. Het geeft cijfers per kwartaal en informatie over hoe capaciteit en prijs zich ontwikkelden over een periode van 12 maanden en meer. De Transport Market Radar (TMR) biedt daarentegen maandelijkse analyses op basis van huidige ontwikkelingen van capaciteit en prijs. Voor beide publicaties, TMM (gratis) en TMR (betalend), kunt u zich inschrijven op de Transporeon website (www.transporeon.com).

Over Transporeon

Transporeon is een cloudgebaseerd platform dat wereldwijde samenwerking tussen logistieke professionals aanbiedt. Dit globale platform voor intelligente transport logistiek legt een digitale connectie tussen verladers en vervoerders, en dit resulteert in een slimmer, transparanter en kostefficiënter proces voor goederentransport in de wereld. Door de hele logistieke supply chain te digitaliseren, wordt communicatie en samenwerking geoptimaliseerd in de wereldwijde community van verladers en vervoerders.

Transporeon linkt een globaal netwerk van meer dan 1,000 verladers (producenten, leveranciers en retailers), 65,000 vervoerders (logistieke dienstverleners, 3PLs en expediteurs), en meer dan 100,000 gebruikers in meer dan 100 landen met software-as-a-service oplossingen die beschikbaar zijn in 24 talen.

De oplossingen van de Transporeon Group zijn uniek in de markt en zijn inclusief onboarding, consultancy, en meertalige lifetime customer support. Dit verzekert een aangepaste dienstverlening voor elke organisatie, het boost verlader/vervoerder performance en het verlaagt kosten terwijl vervoersmarges worden geoptimaliseerd en CO2 uitstoot wordt vermindert. De Transporeon services zijn ISO-27001 gecertificeerd, en de groep is over de hele wereld aanwezig met kantoren in Europa, Rusland, Azië, en Amerika.
Meer informatie: www.transporeon.com

Over TIM CONSULT

Geoptimaliseerde waardecreatienetwerken, efficiënte vrachtaankopen, intelligent transportmanagement – TIM CONSULT ontwikkelt al meer dan 20 jaar passende oplossingen voor de uitdagingen van zijn klanten in wereldwijde waardecreatienetwerken.

Internationale consultancy in de logistiek draagt via marktontwikkeling actief bij tot de vorming van de markt en haar processen. Dankzij eersteklasse marktinlichtingen en een leiderschapsrol in mothodologie, voorzien de experts hun klanten van een competitief voordeel op zowel de nationale als de internationale markt. Zij profiteren van de consultancyervaring in de intelligente aankoop van logistieke diensten, crossregionale benchmarking voor alle vormen van transport, transport en supply chain management en een slim netwerkontwerp.

De klanten zijn internationale bedrijven, waaronder vrijwel alle DAX30-bedrijven en meer dan de helft van de Fortune 100-bedrijven.Daarbovenop geeft TIM CONSULT advies aan de marktleiders uit de SME-sector.

Meer informatie: http://timconsult.com/en/