Transporeon: Vervoerders uit Benelux verwachten positieve invloed van digitalisering

Anne-Camille Bettens bij Luna
+32 2 658 02 96
+32 495 59 38 02

Vervoerders uit Benelux verwachten
positieve invloed van digitalisering

Capaciteit, prijs en technologie: enquête Europees
wegvervoer 2018 door Transporeon

Utrecht, 19 november 2018 – Ondanks de huidige problemen op transportgebied zijn vervoerders optimistisch over de toekomst, dat blijkt uit een enquête bij meer dan 1000 Europese wegvervoerders door Transporeon. Twee derde van de vervoerders in de Benelux gelooft dat de digitalisering volgend jaar een positieve impact zal hebben op hun activiteiten. Dat geeft de vervoerders uit de Benelux, samen met die uit Italië, een topscore op het gebied van digitalisering en innovatie in logistieke processen. De meeste vervoerders in de Benelux zijn wel van plan om hun transportprijzen opnieuw te verhogen door het capaciteitstekort op de markt.

TRANSPOREON Group nam een enquête af bij zijn vervoerders om meer inzicht te krijgen in wat ze denken over de ontwikkelingen op de transportmarkt en hoe ze de toekomst zien evolueren. De markt voor wegtransport blijft zich verder ontwikkelen tot een verkopersmarkt. Recente cijfers uit de Transport Market Monitor van Transporeon  geven aan dat, in de context van de verwachte economische groei in de Europese Unie, het aanhoudende tekort aan transportcapaciteit waarschijnlijk zal toenemen.

Wie nam er deel?
  • Meer dan 1000 Europese wegvervoerders van alle groottes
  • De deelnemers waren gelijkmatig verdeeld op het vlak van activiteit (uitsluitend actief in het binnenland, uitsluitend internationaal verkeer, of beide)
  • Logistieke dienstverleners uit alle sectoren

Geografische spreiding deelnemers

Een groeiende markt

Volgens de voorspellingen van de Europese Commissie bedroeg de totale groei van het bruto binnenlands product (BBP) van de EU-lidstaten in 2017 2,2%. In overeenstemming daarmee kijkt de overgrote meerderheid van de vervoerders die deelnamen aan de enquête terug op een succesvol boekjaar vorig jaar.

Bijna 43% van de respondenten gaf zelfs aan in 2017 een omzetstijging van meer dan 5% te hebben behaald. Voor de Benelux lag dat percentage met 45% iets hoger dan het gemiddelde. Dat was ook het geval voor Frankrijk (44%), Polen (45%), het Verenigd Koninkrijk (49%) en Italië (50%). In Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland gaf slechts 33% van de vervoerders aan dat ze hun omzet met meer dan 5% hadden verhoogd.

Vervoerders in Europa zijn optimistisch over de toekomst. Meer dan 80% van de ondervraagde bedrijven verwacht dat er voor eind 2018 opnieuw een omzetstijging zal plaatsgevonden hebben. Vooral in de Benelux gaan de zaken goed. 85% van de vervoerders uit de Benelux verwacht dit jaar een verhoging van de jaaromzet.

Echte groei of slechts een prijsverhoging?

Volgens de gegevens uit de Transporeon Transport Market Monitor, stegen de prijzen voor transportdiensten in 2017 gemiddeld met 5,17%. De meerderheid van de vervoerders uit de Benelux verwacht dat de prijzen voor hun diensten in 2019 opnieuw met 1-5% zullen stijgen.

Gevraagd naar de redenen voor de prijswijzigingen, haalt 46% van de vervoerders het capaciteitstekort aan. Het lijkt erop dat de markt zich ontwikkelt tot een leveranciersmarkt. Dit zet vervoerders op een sterke positie, waardoor ze de prijs van hun diensten kunnen verhogen. Deze trend lijkt zelfs nog extremer in de Benelux: 63% van de vervoerders verklaarde dat te weinig capaciteit de reden is voor de verwachte prijsstijging.

Transportcapaciteit uitbreiden

Zoals reeds vermeld verwachten veel vervoerders dat hun omzet zal toenemen. Maar wat zijn hun plannen om met de capaciteitstekorten en de groeiende vraag om te gaan? 51% van alle respondenten wil de transportcapaciteit uitbreiden. De cijfers in de Benelux zijn in lijn met de Europese cijfers, 52% wil transportcapaciteit uitbreiden, terwijl 37% van de vervoerders in de Benelux zijn capaciteit stabiel wil houden. De anderen zijn nog onzeker over hun strategie.

Wie de transportcapaciteit wil verhogen, wil dit doen door nieuwe vrachtwagens te kopen of te leasen of door meer met onderaannemers te werken. Anderen bekijken de mogelijkheid om capaciteit op aanvraag te kopen op de markt, bijvoorbeeld via biedingen of platformen voor vrachtuitwisseling.

Chauffeurstekort is de grootste uitdaging

De grootste bezorgdheid voor vervoerders is het huidige tekort aan chauffeurs en hun beschikbaarheid. 59% van de ondervraagde bedrijven zegt dat dit een grote impact had en heeft op hun activiteiten. Daarop volgen de diesel- en brandstofprijzen, met 47%. Op lokaal niveau zien de vervoerders uit de Benelux een kleinere impact van brandstofprijzen op hun bedrijf: 36%.

Op de vraag “Welk effect verwacht u van de digitalisering op uw bedrijf in de toekomst?” antwoorden meer vervoerders uit de Benelux (73%) dat ze verwachten dat het een positieve invloed zal hebben. Dat aandeel staat tegenover een internationaal gemiddelde van 67%. Dit toont aan dat de carriers in de Benelux innovatief zijn en nieuwe manieren zoeken om hun logistieke processen te digitaliseren. Italië is koploper met 78%.

Per land/regio

Hier vindt u het volledige rapport van de ‘European Road Transportation Survey van Transporeon.  Gelieve de het rapport niet integraal over te nemen op uw website. U kunt verwijzen naar deze webpagina waar uw lezers de publicatie kunnen downloaden.

Wenst u meer informatie of een interview, gelieve dan contact
op te nemen met Anne-Camille Bettens bij Luna:

Over Transporeon

Transporeon is een cloudgebaseerd platform dat wereldwijde samenwerking tussen logistieke professionals aanbiedt. Dit globale platform voor intelligente transportlogistiek legt een digitale connectie tussen verladers en vervoerders, en dit resulteert in een slimmer, transparanter en kostefficiënter proces voor goederentransport in de wereld. Door de hele logistieke supply chain te digitaliseren, wordt communicatie en samenwerking geoptimaliseerd in de wereldwijde community van verladers en vervoerders.

Transporeon linkt een globaal netwerk van meer dan 1,000 verladers (producenten, leveranciers en retailers), 65,000 vervoerders (logistieke dienstverleners, 3PLs en expediteurs), en meer dan 100,000 gebruikers in meer dan 100 landen met software-as-a-service oplossingen die beschikbaar zijn in 24 talen.

De oplossingen van de Transporeon Group zijn uniek in de markt en zijn inclusief onboarding, consultancy, en meertalige lifetime customer support. Dit verzekert een aangepaste dienstverlening voor elke organisatie, het boost verlader/vervoerder performance en het verlaagt kosten terwijl vervoersmarges worden geoptimaliseerd en CO2 uitstoot wordt vermindert. De Transporeon services zijn ISO-27001 gecertificeerd, en de groep is over de hele wereld aanwezig met kantoren in Europa, Rusland, Azië, en Amerika.

Meer informatie: www.transporeon.com

Transporeon perscontact