Vlaams Parlement plaatst back-up van gegevens bij LCL

Gsm +32 495 59 38 02

Vlaams Parlement plaatst back-up
van gegevens bij LCL

Diegem, 15 november 2018 – Het Vlaams Parlement maakt voortaan een externe back-up van zijn gegevens en kiest daarvoor het datacenter van LCL in Diegem. De overheidsinstelling beschikt daarnaast over twee eigen, volledig gesynchroniseerde, datacenters. Op die manier is het parlement beter gewapend tegen rampscenario’s. De aansluiting met het Vlaams Glas-netwerk, die zorgt voor ultrasnelle datacommunicatie, kon het Vlaams Parlement overtuigen.

Het Vlaams Parlement maakt een extra back-up van de parlementaire gegevens in het datacenter van LCL in Diegem. Door de gegevens onder te brengen bij LCL, beschikt het Vlaams Parlement over de kortste verbinding met een Tier 3-datacenter met toegang tot Vlaams Glas, het glasvezelnetwerk van de Vlaamse Overheid.

Om veiligheidsredenen zijn de gegevens van het Vlaams Parlement vanaf nu op drie locaties opgeslagen. “We hadden nood aan een fysiek gescheiden, beveiligde en verzekerde – qua redundantie en stroomonderbreking – serverruimte, zodat bij een ramp op één locatie, we nog een reservekopie hebben”, zegt Kurt De Vriendt, directeur van de directie Facilitaire dienstverlening, Infrastructuur en Informatica van het Vlaams Parlement. “Het derde datacenter moest ver genoeg van onze bestaande datacenters liggen. Je weet maar nooit dat er in Brussel een calamiteit gebeurt die beide datacenters, of de verbinding ertussen, lamlegt. We moeten kunnen rekenen op de back-up en dat kunnen we bij LCL.

Omdat onze gegevens voortdurend gekopieerd worden naar de back-up, is er een hele goede dataconnectiviteit met een voldoende grote bandbreedte nodig”, gaat De Vriendt verder. “LCL in Diegem beschikt over het Vlaamse glasvezelnetwerk dat via twee gescheiden wegen het datacenter binnenkomt. Deze oplossing bleek voor ons bovendien de meest voordelige.
De aanbesteding liep via het VITO-raamcontract van Securitas, waar tal van andere Vlaamse instellingen al gebruik van maken. Dat houdt in dat het administratieve gedeelte sneller kan verlopen, omdat ze niet meer belast zijn met aanbestedingen of offerte-aanvragen. “We kregen de mogelijkheid om een brede waaier van ICT-diensten af te nemen via het raamcontract van VITO”, zegt De Vriendt. “Toen we zagen wat het contract van LCL te bieden had, was er direct een match.

LCL ziet toekomstmogelijkheden in de komst van het Vlaams Parlement. “Het Vlaams Parlement kan bij LCL samenwerken met andere overheidsinstellingen, zoals de VRT en de federale overheid. Omdat zij ook in ons datacenter aanwezig zijn, kan je via korte verbindingen snel van de ene omgeving naar de andere koppelen. Dat geeft het Vlaams Parlement bijkomende mogelijkheden”, zegt Michiel Hoffmann, business developer voor overheid bij LCL.

Het Vlaams Parlement

Wenst u meer informatie of een interview, neem dan contact
op met
Anne-Camille Bettens bij Luna:

Over LCL

LCL biedt een jarenlange ervaring en knowhow op het vlak van datacenters en co-location. Het bedrijf heeft drie onafhankelijke datacenters: in Diegem, Antwerpen en Aalst.
Dankzij haar dynamisch team en gereputeerde dienstverlening is LCL de afgelopen jaren uitgegroeid tot een bedrijf met klanten in heel wat verschillende sectoren. Zowel multinationals als kleine en middelgrote bedrijven, overheden, internetbedrijven en telecomoperatoren doen een beroep op de diensten van LCL. Het bedrijf is ISO 27001 en Tier 3-gecertificeerd. LCL kiest ook resoluut voor duurzaamheid, en is 14001-gecertificeerd. Daarnaast behaalde LCL ook het ISAE 3000 en ISAE 3402 type II rapport.
Voor meer info: http://www.lcl.be