Skwarel lanceert eerste onlineformulier voor aangifte van personenbelasting voor boekhouders

Muriel Lefébure bij Luna

Skwarel lanceert eerste onlineformulier
voor aangifte van personenbelasting
voor boekhouders

• Vertrouwelijkheid en archivering van gegevens op een beveiligd platform
  • 1u tijdswinst per aangifte van de personenbelasting (PB)
  • De gebruiker geeft informatie in op eigen tempo
  • Minder risico op gegevensverlies dan via e-mail

Brussel, 24 oktober 2018 – Skwarel lanceert de eerste online software om boekhouders te helpen met de aangifte van de personenbelasting (PB). Boekhoudkantoren en boekhouders kunnen zo makkelijker belastinginformatie verzamelen door de gebruiker te vragen een online formulier in te vullen. Het formulier bestaat uit 6 stappen en past zich aan elke belastingssituatie aan. De gebruiker vult de informatie in op zijn eigen tempo, gedurende het hele jaar, en zijn gegevens worden op een beveiligd platform opgeslagen.

Ieder jaar in september en oktober werken boekhouders en boekhoudkantoren aan het indienen van de aangiftes voor personenbelasting. Ze moeten daarvoor verschillende gegevens verzamelen van hun klanten, en daar knelt het schoentje. Soms vliegen er dan e-mails over en weer tussen de boekhouder en zijn klant om de nodige informatie te verzamelen en zo de aangifte af te ronden. Niet alleen gaat er kostbare tijd verloren tijdens het verzamelen van die informatie, de kans dat er fouten worden gemaakt, is reëel.

Vereenvoudiging, geoptimaliseerd beheer en veiligheid

Terwijl dit jaar nog de deadline voor het invoeren van de belastingaangifte werd verlengd tot 31 oktober door een overbelasting van Tax-on-Web, lanceert Skwarel een nieuwe functie voor de personenbelasting. Skwarel heeft een module ontwikkeld in de vorm van een webformulier dat door de klant wordt ingevuld. Het formulier bestaat uit 6 stappen: statuut, familie, onroerend goed, inkomsten, aftrekbare kosten en diversen. De vragen zijn geheugensteuntjes voor de klant, die niet steeds overal aan denkt. De informatie wordt automatisch opgeslagen en bijgehouden in een beveiligde omgeving. Als de situatie van de gebruiker het jaar erna veranderd is omdat hij bijvoorbeeld gescheiden is, past het formulier zich aan en wordt er niet meer gevraagd om de inkomsten van zijn ex-echtgeno(o)t(e) in te vullen. In het geval van een zeer specifieke verandering bevat elke stap een opmerkingenveld. Wanneer alles ingevuld is, keurt de gebruiker de inzending goed. De boekhouder kan dan de aangifte voor personenbelasting invullen en een voorstel doen. De klant ontvangt daarvan een bericht per e-mail. Via het platform kan de klant het voorstel al dan niet goedkeuren.

Een online formulier invullen, is ook een manier om de vertrouwelijkheid van de gegevens te waarborgen”, legt Philippe Denis, CEO van Skwarel uit. “Vertrouwelijke informatie die via e-mail uitgewisseld wordt, kan in de handen vallen van de verkeerde mensen, kwijt geraken of niet opgevolgd worden als het personeel van het boekhoudkantoor verandert.

Heel het jaar door efficiënt zonder last-minute problemen

De gebruiker kan zich het hele jaar door aanmelden op het platform, bijvoorbeeld zodra hij een document ontvangt dat nodig is voor de belastingaangifte. Dat vermindert het risico dat documenten verloren gaan en geeft hem de voldoening al werk te maken van zijn of haar aangifte. Omdat het platform ook bevestigingen geeft voor geüploade documenten, gaat het om een gedeelde verantwoordelijkheid van de boekhouder en de klant. Door het webformulier kan de boekhouder of het kantoor het werk beter plannen en de klant op tijd contacteren als er documenten ontbreken. Zo vermijdt het kantoor of de boekhouder bovendien de overbelasting van Tax-on-Web in oktober omdat de laatkomers nog snel hun aangifte moeten doen.

De functie aangifte van personenbelasting werd al getest door enkele boekhoudkantoren. Zij schatten dat ze ongeveer 1 uur per aangifte bespaarden.

Skwarel op het Forum for the Future

Op 21 en 22 november neemt Skwarel deel aan het Forum for the Future, het jaarlijkse evenement van de economische beroepen: erkende boekhouders, erkende boekhouders-fiscalisten, belastingconsulenten, bedrijfsrevisoren en financiële directeurs.
Skwarel geeft op woensdag 21 november op het congres een conferentie met als onderwerp: “Herdefinieer uw prijsstrategie voor succesvolle digitalisering”. Daarnaast maakt Skwarel op donderdag 22 november deel uit van het panel “Actors of the future: the great confrontation”, samen met twee andere bekende sprekers. Het gesprek kadert in de nieuwe ‘Digital Summit’ van het congres.

Voor meer informatie, zie https://forumforthefuture.be/nl/

Voor meer informatie of een interview, contacteer Muriel Lefébure bij Luna:

Over Skwarel

Philippe Denis heeft een masterdiploma in informaticawetenschappen van de Universiteit van Luik en volgde in 2012 een opleiding bij Solvay Entrepreneurs. Daar liep hij Patrice Schellekens (op dat moment boekhouder bij Securex) tegen het lijf en samen richtten ze Comptaline op, een nieuw soort boekhouder die beroep doet op de kracht van het web 2.0. Het succes van Comptaline was gebaseerd op de samenwerkingstool die Philippe creëerde om facturen en boekhoudinformatie uit te wisselen tussen boekhouders en ondernemers. Om dit te verbeteren en dit ter beschikking te stellen van andere boekhouders, richtte Philippe in oktober 2012 Skwarel op. Zijn doel is om boekhouders te helpen bij hun digitale omschakeling. Om te kunnen omgaan met de technologische en menselijke uitdagingen hiervan, verdiept Skwarel zich in de dagelijkse werkwereld van boekhouders. Zo worden hun interne noden beter begrepen. Skwarel is een webapplicatie die de samenwerking en de communicatie tussen boekhouders en hun klanten versterkt en verbetert.
Vandaag gebruiken meer dan 500 boekhouders en 4000 ondernemers in België en Luxemburg Skwarel. De applicatie is compatibel met de programma’s Winbooks, Bob en Expert/m Plus. Ze is te koop in België en in het Groothertogdom Luxemburg.

Voor meer informatie: www.skwarel.com