Energy People bouwt activiteiten af, reactie op berichtgeving

Contact communicatiebureau:
Jelle Couder bij Luna
0496 83 01 72

Elsie Van Linthout
0475 26 01 03

Energy People bouwt activiteiten af,
reactie op berichtgeving

De afgelopen dagen zijn er veel berichten verschenen het afbouwen van de activiteiten van Energy People als energieleverancier. Daarom wil Energy People een aantal zaken rechtzetten.

• Energy People bouwt zijn energielevering af, maar er is geen sprake van een faillissement;
  • Een deadline voor een definitieve stop is er nog niet, dat hangt af van de evolutie van de energieprijzen;
  • Energy People wil zijn klanten niet in de kou laten staan en raadt daarom een overstap naar een andere leverancier aan;
  • Er is geen sprake van een overname door of een fusie met Mega;
  • Energy People geeft klanten de mogelijkheid om in te gaan op een vrijblijvend en voordelig voorstel van Mega;
  • Er wordt geen verbrekingsvergoeding aangerekend door Energy People, de administratieve kosten worden op het einde van het contract naar rato berekend;
  • Klanten die overstappen naar Mega krijgen een vergelijkbare prijs bij Mega als ze een contract met variabele energieprijs hebben. Klanten met een contract met vaste prijs betalen meer bij Mega, wat te verklaren is door de stijgende energieprijzen.
Sinds 2014 levert de online energieleverancier Energy People gas en groene elektriciteit aan zo’n 9.000 klanten in Vlaanderen. Energy People heeft nu besloten om zijn activiteiten af te bouwen. “Door de stijgende energieprijzen is ons model niet meer houdbaar”, zegt CEO Remco Rooswinkel. “Er is geen sprake van een faillissement, maar het is wel duidelijk dat we ons verhaal niet kunnen verder zetten. We willen onze klanten niet in de kou laten staan en daarom raden we hen aan om over te stappen naar een andere energieleverancier. Dit neemt toch al gauw anderhalve maand in beslag, daarom dat we aanraden om dit snel te doen. Hoe de energiemarkt zal evolueren is immers koffiedik kijken, maar dat de prijzen nog zullen stijgen lijkt duidelijk. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om eenzijdige opzegging door Energy People, we raden onze klanten wel aan om over te stappen.

Geen verbrekingsvergoeding

Energy People verduidelijkt ook dat de klanten die overstappen geen verbrekingsvergoeding moeten betalen. De berichten daarover zijn onjuist. Klanten betalen wel, net als bij alle energieleveranciers in de Belgische markt, een vergoeding voor hun administratieve kosten, zoals facturen. Die wordt naar rato berekend bij de stopzetting en geldt dus enkel voor de dagen dat de klant en Energy People een contract hadden. Voor nagenoeg al de klanten (> 95%) bedraagt de vaste vergoeding maximaal €24,20 incl. BTW per jaar per contract. Energy People levert haar energie aan kostprijs en vraagt dit jaarlijkse bedrag als vergoeding voor haar diensten.

Vrijblijvend voorstel van Mega

De klanten van Energy People kregen daarom deze week een mail met het nieuws. Daarin krijgen zij ook een vrijblijvend voorstel van energieleverancier Mega. “Dat is logisch want zij hebben een gelijkaardige filosofie”, zegt Rooswinkel. “Indien de klanten hier niet op reageren en geen overstap naar een andere leverancier maken, blijft Energy People hen gewoon bedienen.”

Klanten van Energy People zijn dus niet verplicht om in te gaan op het voorstel van Mega. Het is echter niet zo dat het voorstel van Mega per definitie een grote prijsstijging inhoudt voor klanten Van Energy People. Het voorstel van Mega is voor het product ‘Easy’, met variabel of vast tarief.

• De helft van de klanten van Energy People heeft een contract met een variabele energieprijs. Dit betekent dat de prijs de markt volgt. De variabele prijs die Mega voorstelt, is vergelijkbaar met de huidige variabele prijs van Energy People. Er is dus vrijwel geen prijsverschil tussen de huidige Energy People contracten en nieuwe Mega contracten. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik van 3.000 kWh elektriciteit en 12.000 kWh gas is het voorstel van Mega €6,90 goedkoper voor elektriciteit en €6,96 duurder voor gas, vergeleken met de tarieven van Energy People.
  • Voor de andere helft van de klanten, met een contract met een vaste energieprijs, is er inderdaad een prijsverschil. De marktprijs voor energie is vandaag namelijk hoger dan in de afgelopen jaren. De hoogte van dit verschil is afhankelijk van het moment waarop de klant het contract met Energy People afsloot. Het verschil bedraagt gemiddeld €90,75 incl. BTW.

Wenst u meer inlichtingen of een interview, neem dan contact op

Over Energy People

Energy People werd opgericht in 2014 als de eerste Vlaamse energieleverancier die gas en groene elektriciteit aan kostprijs levert aan particulieren en kmo’s. Enerzijds moedigt Energy People met deze prijsconstructie klanten oprecht aan om minder energie te verbruiken, anderzijds maakt de prijsformule de energiemarkt eerlijker en transparanter. Gecombineerd met een vlotte en persoonlijke ondersteuning van zijn klanten, maakt Energy People het verschil. De energie wordt aangekocht op de Belgische energiebeurzen.

Verdere informatie is te vinden op de website www.energypeople.be.

Voor meer informatie:

Remco Rooswinkel